جمعه، 10 فروردین 1403

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ: برای رعایت عدالت در سلامت، درآمد ها باید مساوی باشد/ در هیج کجای دنیا فوق تخصصان در 4 ساعت، 70 بیمار را ویزیت نمی کنند

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با بیان اینکه درخواست ما در تعیین تعرفه ها این بود که گروهی که تنها درآمدشان از ویزیت بیماران تامین می شود، باید نسبت به فردی که جراحی، کار پروسیجر و یا درآمدهای دیگر دارد، دریافتی بیشتری داشته باشد، خاطرنشان کرد: برای رعایت عدالت در سلامت، درآمد ها باید مساوی باشد.

ایرج خسرونیا عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی با گلایه از اینکه در سال گذشته نظام پزشکی با همکاری وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه نظر جامعه پزشکی را در تعیین تعرفه ها تامین کرده بود، گفت: اما متاسفانه برخی از مسئولان هیات دولت، برخی موارد را حذف کردند.

وی با طرح سوالی مبنی بر این که چگونه می شود درآمد پزشک متخصص در یک بیمارستان 2 تا 3 میلیون و همکار جراح در همان بیمارستان، حدود 70 تا 80 میلیون تومان باشد؟، اظهار داشت: این مهم نه تنها عدالت در سلامت نیست بلکه موجب می شود طبق آمار نظام پزشکی با تمام هزینه هایی که برای تربیت نیروی انسانی پزشک شده، حدود 12 هزار پزشک گمشده و از گردونه طبابت خارج شوند.

رئیس انجمن پزشکان متخصصان داخلی ایران با اشاره به پیشنهاد افزایش 15 درصدی تعرفه ها در سال جاری ابراز داشت: البته امکان اینکه باز هم دولت با تعرفه های پیشنهادی موافقت نکند وجود دارد اما حتی با تصویب افزایش 15 درصدی همچنان ویزیت ما نسبت به کشورهای اطراف کمتر است.

وی با ابراز تاسف از انجماد تعرفه ها در سال های اخیر به بهانه های مختلف اعم از عدم بودجه مناسب، جنگ و ... تصریح کرد: متاسفانه تاکنون سوبسید از جیب پزشکان پرداخت شده  و مردم باید به این مسئله آگاه باشند.

 

* درآمد پزشکان باید درخور و در شان کار و فعالیتشان تعیین شود

خسرونیا با تاکید بر اینکه پزشکان کشور از نظر علمی  کمتر از پزشکان کشورهای اطراف اعم از  ترکیه، افغانستان و کشورهای عربی نیستند، گفت: حداقل انتظار می رود مبلغ ویزیت همپای کشورهای اطراف در نظر گرفته شود و همانطور که از نظر علمی در حال  پیشرفت هستیم، درآمدمان نیز درخور و در شان کار و فعالیتمان تعیین شود.

وی با تاکید بر اینکه با  رو در رو قراردادن دو گروه از پزشکان چون عمومی در مقابل متخصص، متخصص در مقابل فوق تخصص و .. نتیجه ای عاید ما نخواهد شد، افزود: در عدالت در سلامت دستمزد پزشکان نباید تفاوت آن چنانی با یکدیگر داشته باشد و چیدمان تعرفه ها باید ه گونه ای باشد که در آمد مطب پزشکان داخلی، عمومی، عفونی و اطفال درآمد نسبت به سایرین بیشتر و درآمدهای پروسجری دیگر تخصص ها را داشته باشد.

در خصوص درمانگاههای ارزان قیمت که موجب ورشکستگی پزشکان اطراف آن شده است، اظهار داشت: تاسیس این درمانگاه ها (با ویزیت 1 تا 3 هزار تومان) و طرح پزشک خانواده، موجب مشکلات مالی فراوان برای پزشکانی که در آن طرح شرکت نکرده اند، شده است این در حالیاست که برخی از پزشکان شاغل در درمانگاه دولتی، به علت امکانات، فضا، تلفن، آب، برق، منشی و  مالیات رایگان، درآمد مناسبی داشته و مشغول کارند.  

به گفته وی عدم توجه دولت به پزشکان آزاد، موجب خروج  آن ها از طبابت خواهد شد که در آخر متضرر اصلی آن مردم خواهند بود.

 

* مقایسه مشاغل با یکدیگر صحیح نیست

وی با انتقاد از اینکه برخی درآمد یک پزشکان را با کارگران، آموزگاران و کارمندان معمولی مقایسه می کنند، خاطرنشان کرد: یک کارمند معمولی پس از اخذ دیپلم، وارد بازار کار شده و زندگی و خانواده تشکیل می دهد و در زمان بازنشستگی اش، تازه طبیب از نقطه صفر آغاز به کار می کند و به همین علت مقایسه مشاغل با یکدیگر اصلا صحیح نیست.

رئیس انجمن پزشکان متخصصان داخلی ایران با بیان اینکه بیمار برای ویزیت باید ابتدا به پزشک عمومی، بعد متخصص و سپس به فوق تخصص مراجعه کند، ابراز داشت: متاسفانه در طرح پزشک خانواده در دو استان فارس و مازنداران، بیمار ابتدا نزد پزشک عمومی و سپس به دانشگاه مراجعه می کند و متخصص داخلی مستقر در مطب حذف شده است.

وی با ابراز خرسندی مبنی بر اینکه مسئولان وزارت بهداشت و درمان، مسئولان نظام پزشکی و تمام انجمن ها به فکر حذف رابطه مالی میان پزشک و بیمار هستند، تصریح کرد: در این راه پیشرفت هایی حاصل شده و امید است آن قدر مورد توجه قرار گیرد که  بیمه ها به موقع هزینه های پزشکان، آزمایشگاه ها و رادیولوژی ها را پرداخت کرده و فرانشیز 10 تا 20 درصد حذف شود.

 

* در هیج کجای فوق تخصصان در 4 ساعت، 70 بیمار را ویزیت نمی کنند

به گفته خسرونیا درمان بیماران در تمام دنیا ابتدا توسط  پزشک عمومی، بعد متخصص و  سپس فوق تخصص انجام می شود. پزشک فوق تخصص برای ویزیت بیماران تربیت نمی شود بلکه برای اشتغال در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی است این در حالی است که فوق تخصص در کشور ما، روزانه به ویزیت 70 بیمار در مطب خود می پردازند.

وی با ابراز تاسف از اینکه در هیج کجای دنیا یک فوق تخصص در عرض 4 ساعت، 70 بیمار را در مطب ویزیت نمی کند، گفت: یک پزشک فوق تخصص چگونه می تواند هم بیمار در مطب ویزیت کند، هم کار آزمیشگاهی انجام دهد، هم به کار دانشگاهی برسد و هم به رسیدگی 10 تا 15 بیمار در بخش خصوصی بپردازد؟ این ها نواقصی است که باید برطرف شود.

انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع الزامی است)

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.