پنجشنبه، 9 فروردین 1403

پويايى نظام پزشكی در گرو استقلال فكرى و حقوقى اعضای منتخب آن است

پويايى  نظام پزشكی در گرو استقلال فكرى و حقوقى اعضای منتخب آن است
تحت كنترل گرفتن سازمان نظام پزشكى توسط دستگاههاى دولتى ، سازمانها و نهادهاى وابسته به دولت، مى تواند فعاليتهاى ٤ ساله آنها را بيمه كرده و سيستم دولتى و زيرمجموعه هاى آن با طيب خاطر به انجام طرحها و برنامه هاى قائم به اشخاص بپردازد.

نوید ناصری عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی درگفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی در خصوص وابستگی این سازمان به سیستم دولتی اذعان داشت : تحت كنترل گرفتن سازمان نظام پزشكى توسط دستگاههاى دولتى ، سازمانها و نهادهاى وابسته به دولت، مى تواند فعاليتهاى ٤ ساله آنها را بيمه كند لذا براى تحت كنترل درآوردن سازمان، از هر راهى از جمله عدم تأييد صلاحيت نامزدهاى هيأت مديره ها و به بيانى مهندسى انتخابات تا اعطاى پست هاى مديريتى خرد و كلان به برگزيدگان نهايى انتخابات سازمان در وزارتخانه ها، سازمانهاى بيمه گر، نهادهاى وابسته به دولت يا مجلس و ... دست می زنند.

وی با اشاره به این که سازمان نظام پزشكى قريب به ٢٥٠ هزار عضو را شامل مى شود، افزود : این سازمان بر اساس قانون مصوب مجلس در سال ١٣٨٣، داراى توانمندي هاى بالقوه ايست كه در پاره اى از موارد حتى توانايى آن را دارد كه نه تنها برخى از وزارتخانه ها، بلكه برخى ديگر از سيستمهاى ادارى همچون سازمانهاى بيمه گر و ساير نهادهاى وابسته دولتى را تحت الشعاع فعاليتها و دنباله رو خويش قرار دهد.

وی با بیان این که از ديد مراکز دولتی ، وجود يك سازمان نظام پزشكى مقتدر، توانا و پويا شايد شائبه كاهش اقتدار آنها را به ذهن متبادر سازد ادامه داد : در شرايطى كه قائم به شخص بودن دستگاهها،مراكز و نهادهاى دولتى، احتمال اجراى برنامه هاى خلق الساعه قائم به اشخاص و خارج از مدار برنامه محورى را بوجود می آورد می توان حدس زد که تحت كنترل گرفتن سازمان نظام پزشكى توسط دستگاههاى دولتى ، سازمانها و نهادهاى وابسته به دولت، مى تواند فعاليتهاى ٤ ساله آنها را بيمه كرده و سيستم دولتى و زيرمجموعه هاى آن با طيب خاطر به انجام طرحها و برنامه هاى قائم به اشخاص بپردازد.

به گفته ناصری دستگاهها و مراكز زيرمجموعه دولت، در بخشهاى كليدى سازمان نظام پزشکی و با استفاده از فرهنگ قائم به اشخاص شدن آن، با شناسايى و بهره مند ساختن افراد مؤثر و برجسته در نظام پزشکی ، عملاً كنترل سازمان را تا حد بسيار زيادى در دست گرفته و هيچ نيازى به تقسيم قدرت با سازمان نظام پزشكى كه شامل كل جامعه پزشكى با ظرفيتى دهها برابر وزارت بهداشت است، نخواهند داشت.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در مورد ترسیم آینده این سازمان مردم نهاد اظهار داشت : پيشنهاد مى شود برگزيدگان انتخابات نظام پزشكى كه اعتماد جامعه پزشكى را با خود به همراه دارند، در برابر پيشنهادات مختلف و بخصوص احراز پست ها و مقامهاى دولتى در شاكله وزارت بهداشت و حتى وزارتخانه هاى ديگر، سازمانهاى بيمه گر و نهادهاى وابسته به قدرت، خوددارى و اغماض نمايند.

 

وی اضافه کرد : منتخبان باید با بلند طبعى، برگزيده شدن از سوى جامعه پزشكى را به هر پست و مقام دولتى ارجح دانسته و آن را وجه المصالحه قرار ندهند كه با انجام چنين مهمی ، جامعه پزشكى را از انتخاب خود خوشحال و راضى مى كنند و در غير اين صورت، ره آوردى جز سرخوردگى جامعه پزشكى از نتيجه مشاركت اجتماعى و نا اميدى بيش از پيش ايشان ازبهبود اوضاع صنفى و ... را به ارمغان نمى آورند.

وی ضمن اشاره به این مطلب که نهادينه نشدن فرهنگ احترام به خرد جمعى در برگزيدگان منتخب انجمنها و سازمانها، كم توجهى به اصل اساسى مردم سالارى در اين مراكز و تا حدودى قائم به شخص شدن اين N.G.O ها، نقطه ضعف بزرگی در سازمانهاى مردم نهاد غير دولتى، تشكلها و انجمنها به حساب مى آيد تصریح کرد : اميدواريم در مدت زمان باقيمانده از اين دوره نظام پزشكى و بخصوص در دوره هاى بعد، با پس زدن پيشنهادات احراز پستهاى دولتى از سوى برگزيدگان انتخابات نظام پزشكى، شاهد بالندگى، پويايى و چالاكى هر چه بيشتر سازمان نظام پزشكى و كل جامعه پزشكى باشيم.

ناصری با ابزاز تاسف از كمرنگتر شدن ضابطه مندى و افزايش نقش روابط در سيستمهاى ادارى بیان داشت : از سوى ديگر كاهش تقيد به برنامه محورى، نقش افراد را در سيستمهاى ادارى دولتى و همچنين در سازمانهاى مردم نهاد بيشتر و بيشتر مى كند  بطوری که برنامه محورى وفرآيند رفتار سيستماتيك در آنها تابعى از فرد محورى شده است.

وی خاطرنشان کرد : قائم به شخص بودن وزارتخانه ها و سيستمهاى ادارى زير مجموعه دولت در برخى موارد عاملى براى اعمال نظرهايى فراتر از برنامه هاى توسعه كشورى و خروج از رفتار سيستماتيك و برنامه محورى شده است.

 

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان ا ین که در چنين شرايطى برخى از دولتمردان و وابستگان به سيستمهاى ادارى، با استفاده يا حتى سوءاستفاده از نقاط ضعف N.G.O ها، در تلاش براى جلوگيرى از كاهش اقتدارگرايى و قدرت عمل وزارتخانه ها ، ادارات مختلف و نهادهاى دولتى هستند گفت :  با اجرای این امر متأسفانه بطور همزمان منجر به كاهش توانمندى سازمانها و تشكلهاى مردم نهاد و انجمنها نیز  مى شوند.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع الزامی است)

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.