جمعه، 10 فروردین 1403

زالی خبر داد: پیر گوشی سومین عامل معلولیت و ناتوانی در حوزه سالمندی/ضرورت بازتبیین و بازهویتی رشته شنوایی سنجی

زالی خبر داد: پیر گوشی سومین عامل معلولیت و ناتوانی در حوزه سالمندی/ضرورت بازتبیین و بازهویتی رشته شنوایی سنجی
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه پیرگوشی پس از فشار خون و آرتروز، سومین عامل معلولیت و ناتوانی در حوزه سالمندی است، گفت: متاسفانه پیرگوشی زمانی بروز می یابد که تغییرات جدی ایجاد شده و شنوایی فرد به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است به طوریکه در شکل اولیه امکان دارد فرد دچاراختلالات خاصی شده باشد که خود متوجه آن نشود.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، دکتر علیرضا زالی که در چهاردهمین کنگره شنوایی سنجی کشور سخن می گفت، با اشاره به اینکه باید از ظرفیت های فراوان و متکثری که در این رشته مهم علمی وجود دارد، نهایت استفاده را کرد، اظهارداشت: در حقیقت به نوعی باز تبیین و باز هویتی رشته شنوایی شناسی در کشور یکی از وظایف اصلی است که در چنین کنگره هایی باید پیگیری شود و نقش همکاران شنوایی شناسی در آینده نظام سلامت کشور بیش از گذشته مورد ابرام قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه جایگزینی همکاران شنوایی سنجی در نظام سلامت کشور نیاز به بازیابی مجدد دارد، تصریح کرد: خدمات شنوایی شناسی در کشور بسیط، متنوع و جامع الاطراف است که در همه سطوح و لایه های نظام سلامت قابل تعریف است و به نظر می رسد در لایه های ابتدایی نظام سلامت به خصوص بخش مراقبت های اولیه بیش از گذشته باید از این همکاران بهره مند شویم.

به گفته زالی در سال های آینده نیاز به گسترش، تعالی، ارتقا و غنای بیشتر این رشته بیش از پیش احساس می شود که بخش عمده آن به تغییر نگاه ما به این رشته در نظام سلامت کشور باز می گردد، در غیر این صورت حتما ظرفیت های آن مغفول خواهد ماند.

وی ادامه داد: یکی از ظرفیت های مهم این رشته در خصوص شنوایی سنجی نوزادان است که با حضور یک شنوایی سنج در مجموعه، تشخیص، غربالگری، پیشگیری و توانبخشی اختلالات شنوایی در اوایل سن شکل گیری طفولیت و نوزادی انجام می شود که خوشبختانه در سال های اخیرغربالگری پیشگیری از کاهش شنوایی و کم شنوایی  نوزادان جزو برنامه های ملی و نهاددینه سازی کشور اتفاق افتاده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ابراز داشت: در طی اجرای این برنامه تاکنون تعداد بسیار قابل توجهی از افرادی که می توانستند در سال های آتی دچار کری یا کاهش شنوایی عمیق شوند، با تشخیص به موقع از این مشکل نجات یافتند و این جاست که حضور شما در مجموعه نظام های غربالگری که همان خدمات مراقبت های اولیه است، بیش از گذشته خود را نشان می دهد.

وی در خصوص مشکل پیرگوشی در کشور به عنوان سومین عامل معلولیت و ناتوانی در سالمندی، اظهار داشت: پیش بینی می شود 45 درصد افراد بالای 65 تا 75 سال، در معرض پیرگوشی قرار دارند که بالای 5 درصد آن ها از این موضوع اطلاع ندارند و این مهم بخش زیادی از ارتباطات فرد سالمند در محیط اجتماعی که با انگیزه های آن ها ارتباط مستقیم دارد را دچار مشکل می کند.

 

آلودگی صوتی به عنوان وظیفه ای ملی باید مورد توجه قرار گیرد

زالی با بیان اینکه آلودگی صوتی یکی از مسائل مبتلا به در جامعه است که نه تنها در نظام سلامت کشور بلکه به عنوان وظیفه ای ملی باید مورد توجه قرار گیرد، اذعان داشت: آلودگی صوتی جزو آلودگی نامرعی تلقی شده و توجه کمتری به آن می شود البته این تنها خطر بیولوژیک نیست که جامعه ایرانی را تهدید می کند بلکه کل سیستم آندوکرین انسان تحت آلودگی صوتی قرار گرفته و به تبع آن هورمون های هیپوفیز تغییر یافته، فشار خون افزایش می یابد، مشکلات قلبی عروقی ایجاد می شود و کاهش میل جنسی و اختلالات هورمون جنسی در آقایان و غیره را نیز به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه تراز صوتی بزرگراه ها در شهری مانند باید حدود 55 دسیبل در حداکثر مجاز باشد، افزود: اما این مقدار حدود 75 تا 85 دسیبل است و خود به خود همه مردم در معرض آن قرار دارند از طرف دیگر باید در نظر داشت که حدود 50 درصد آلودگی صنعتی، ناشی از وسایل نقلیه و موتور سیکلت ها است و تقریبا بیش از 60 درصد موتورسیکلت هایی که درتهران تردد می کنند، بالای 80 دسیبل آلودگی صوتی ایجاد می کنند که با استاندارد ها کاملا متفاوت است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با گلایه از اینکه در محیط های صنعتی، به صورت جدی به حفاظت های شغلی کاهش شنوایی توجه نمی شود، خاطرنشان کرد: این مهم جزو خطرات بیولوژیکی مهمی است که نقش شما را به عنوان تیم سلامت و پیگیری مشخص می کند. هر مکانی که به هر علتی ایجاد سرو صدا می کند،  افراد شاغل در آن به نوعی در آسیب های شغلی مزمن و پیوسته صوتی قرار دارند و  اینجاست که حضور یک همکار شنوایی شناس برای مشورت و پیگری لازم و ایجاد پرونده های بهداشتی ضرورت پیدا می کند و این مهم یکی از کارهای بر زمین مانده است که به دست توانمند شما انجام خواهد شد.

 

تکنیک و مهارت همکاران شنوایی سنجی باید در تعرفه گذاری مدنظر قرار گیرد

وی با بیان اینکه مهمترین دغدغه همکاران شنوایی سنج علاوه بر بحث هویتی، تعرفه گذاری مناسب خدمات آن است، ابراز داشت:  تعرفه گذاری در سال های گذشته در حوزه شنوایی شناسی متناسب با ظرفیت های تکنیکی این رشته نبوده و ما معمولا در نحوه تعرفه گذاری این رشته ها به سمت روش های ساده سازی حرکت کرده و همه خدمات آن ها را درغالب ویزیت دیدیم در حالیکه بخش ناچیزی از خدمات این رشته در غالب ویزیت متجلی است.

زالی ادامه داد: اینکه چرا تعرفه گذاری این رشته باید متفاوت باشد، افزود: فردی که به دنبال بازگشایی مطب شنوایی شناسی است، ضمن اینکه نیاز به تکنولوژی جدید و وسایل گران دارد، باید تغییرات داخلی خاصی را نیز در مطب داشته باشد تا بتواند به درمان و تشخیص بیماران بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه باید تکنیک و مهارت همکاران شنوایی سنجی در تعرفه گذاری مدنظر قرار گیرد، اظهار داشت: خدماتی که توسط شما همکاران ارائه می شود، متنوع و پیچیده است و در بسیاری مواقع نیازمند مراجعات مکرر است که باید متدولوژی تعرفه گذاری به صورت علمی توسط شما همکاران تغییر یافته و بازنگری شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با انتقاد از اینکه بیمه ها به خصوص بیمه های پایه قردادهای مناسبی را با همکاران پروانه دار به خصوص شنوایی سنجی ندارند، تصریح کرد: متاسفانه بار هزینه به بیمار منتقل شده و موجب می شود مراجعات بیماران به همکاران شنوایی سنج با تاخیر بیشتری صورت گیرد.

 وی با تاکید بر اینکه یکبار برای همیشه باید رشته هایی مانند این رشته را در نظام بیمه ای کشور به رسمیت بشناسیم، افزود: اگر امروز خدمات شما به خوبی توسط نظام بیمه ای پایه کشور ابتیا شود، در واقع سرمایه گذاری است. امروز نظام کرامت انسانی اقتضا می کند که نگاه ما برای استفاده از عینک و سمعک، نگاه تزئینی نباشد و جزو وسائل افزایش کیفیت زندگی محسوب شده و  در شمول بیمه های پایه و تکمیلی قرار گیرد در غیر این صورت مشکلات متعددی برای افراد ایجاد می شود.

 

دخالت افراد غیر مجاز و با نگاه تجاری در شنوایی سنجی، آسیب جدی به سلامت مردم وارد می کند

زالی در خصوص ورود افراد غیر مجاز به این رشته نیز عنوان کرد: متاسفانه در سال های اخیر برخی از گروه های غیرپزشکی که اساسا در زمره شاغلین حرف پزشکی قرار نمی گیرند، به این  رشته ورود کرده اند. به هر حال ورودهای غیرتخصصی، غیرعلمی و غیرفنی موجب آسیب به وجاهت رشته شما در سال های اخیر شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با وحدت رویه و انسجامی که در شما وجود دارد، بخشی از رگه های دخالت های غیر مجاز به خوبی پیگیری، پی جویی و متوقف شده اما بازهم نیازمند تفکر عمیق است که نسبت به وجاهت علمی این رشته بیش از گذشته توجه داشته و مراقبت کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد:  دخالت افراد غیر مجاز و افرادی که تنها با نگاه تجاری در مصادیق کاری شما وارد می شوند، امکان دارد آسیب جدی به سلامت مردم وارد کند و با توجه به حساسیت سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت نسبت به این مهم  به طور ویژه برخی از این موارد را پیگیری کردیم.

وی در پایان ابراز داشت: برای جایابی همکاران شنوایی سنج در لایه های مختلف نظام سلامت، نیازمند کار ملی شما هستیم تا این رشته را برای مردم، کارشناسان، سیاستگذاران و برنامه ریزان شناسانده و با برگزاری جلسات با بسیاری از گروه های پزشکی در  جامعه پزشکی آنها را با ظرفیت این رشته آشنا کنید.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.