جمعه، 10 فروردین 1403

ستاد نظارت بر تعرفه های پزشکی استان خراسان رضوی برگزار کرد : اولین گردهمایی بازشناسی سامانه 1690 (سامانه کشوری رسیدگی به شکایات تعرفه های بستری)

اولین گردهمایی بازشناسی سامانه 1690 مورخ 13اسفندماه سال جاری از ساعت 19 لغایت 22 با حضور دکتر محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان کل نظام پزشکی و دبیر ستاد کشوری نظارت بر اجرای تعرفه های پزشکی، دکتر مصطفی مهرابی بهار رییس سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر سعید مدقق معاون درمان دانشگاه، دکتر خیامی مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه، دکتر مسیح نقیبی رئیس هیات تجدید نظر انتظامی، دکتر عطاران رئیس هیات بدوی انتظامی، اعضای ستاد نظارت بر تعرفه های پزشکی استان خراسان رضوی، روسا، مدیران، مسؤول فنی و مسؤول حسابداری بیمارستان های خصوصی و خیریه و مراکز جراحی محدود، در تالار اجتماعات استاد دکتر محمد تقی صراف شیرازی سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد

به گزارش روابط عمومی نظام پزشکی کل به نقل از نظام پزشکی مشهد، گزارش این جلسه به شرح ذیل است؛

تحقق کامل اهداف در اجرایی شدن گام سوم طرح تحول نظام سلامت ، نیازمند قانون‌مدار بودن تمامی مراکز درمانی و  اعضای جامعه پزشکی است .

تامین و ارتقاء سطح سلامت در جامعه علاوه بر تلاش‌های حاکمیت و دولت، یک وظیفه همگانی است و مشارکت بین بخشی نیز یکی از اصولی است که در ارتقای سطح سلامت مردم جایگاه ویژه‌ای دارد.

اجرای گام سوم طرح تحول نظام سلامت با ابلاغ کتاب جدید تعرفه گذاری خدمات سلامت، زیرساخت بسیاری از تحولات در نظام سلامت و بزرگترین خدمت به جامعه پزشکی و مردم، مطالبه ای است که سال‌ها معوق مانده بود.

پر واضح است که اجرایی شدن سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و تحقق اهداف و برنامه‌های دولت تدبیر و امید، در گرو اجرای صحیح برنامه تحول نظام سلامت  و انجام اصلاحات عمده در این حوزه است.

صرف نظر از این که انجام این کار تکلیف قانونی برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم و جامعه پزشکی است، از دستاوردهای اجرای این کتاب نیز نباید غافل شد. دستیابی به ایجاد تناسب بین وزن و کیفیت خدمات پزشکی، حذف دریافت های غیرمتعارف، کمک به اقتصاد بیمارستان‌ها، ساماندهی نظام مالی بازار سلامت،  اﻳﺠﺎد ﺗﻮزان و ﺗﻌﺎدل در ارزشﻫﺎي ﻧﺴﺒﻲ ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺨﺼﺼﻲ و اﻳﺠﺎد روﻳﻪاي واﺣﺪ در محاسبات، شفافیت مالی و تحقق توسعه عدالت در سلامت، از اهداف اجرای این کتاب است.

جامعه پزشکی ما علاوه بر ارائه خدمت صادقانه در هر موقعیت کاری، به گونه ای در مسیر ارتقای سطح علمی و فنی خدمات پزشکی گام برداشته است که امروز کشور عزیز ایران در زمینه فرستادن بیمار به خارج از کشور بی نیاز شده است، به طوری که در سال تعداد بسیار معدودی به خارج از کشور فرستاده می شود. پس این جامعه را نمی‌توانیم متخلف فرض کنیم.

البته انتظار ما این است که با اجرای کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت تخلفات تعرفه محدود شود، زیرا شعار این کتاب حفظ و ارتقای کرامت جامعه پزشکی و حقوق مردم است.

مشارکت و اهتمام ویژه جامعه پزشکی در امر نظارت بر حسن اجرای تعرفه های جدید و برخورد قاطع با تخلفات احتمالی، راهبرد اصلی سازمان نظام پزشکی در اجرای این مرحله از طرح تحول نظام سلامت به شمار می آید و در این راستا از تمامی ظرفیت های قانونی خود بهره خواهد جست.

ضمن این که به هرگونه گزارش مردمی که در این زمینه به سیستم های نظارتی ارجاع شود به طور قاطع و شفاف رسیدگی خواهد شد، خود جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی نیز در پالایش این افراد پیش قدم خواهد بود.

به هر حال صیانت از حقوق جدایی ناپذیر جامعه پزشکی و مردم در گرو اجرای دقیق کتاب جدید ارزش‌های نسبی خدمات سلامت است و ضمن قدردانی و حمایت از اهتمام ویژه وزیر محترم بهداشت و دولت محترم برای تدارک مرحله سوم این طرح، اعلام می کنیم جامعه پزشکی استان خراسان در چارچوب وظایف قانونی خود، ما را در اجرای کتاب جدید تعرفه ها همراهی و برای مشارکت در این امر خطیر اعلام آمادگی می کند.

گروه های هدف

1)     مسؤولین فنی بیمارستان‌های خصوصی، خیریه و مراکز جراحی محدود

2)     روسا و مدیران بیمارستان‌های خصوصی، خیریه و مراکز جراحی محدود

3)     مسؤولین حسابداری بیمارستان‌های خصوصی، خیریه و مراکز جراحی محدود

محورهای گردهمائی

1)     بازخوانی اهداف اجرای گام سوم طرح تحول نظام سلامت در زمینه تعرفه های بستری.

2)     تاکید بر روﻳﻪاي واﺣﺪ در محاسبات، شفافیت مالی، تحقق توسعه عدالت در سلامت و محدود شدن تخلفات تعرفه‌ای (پزشکان- مراکز درمانی)

برنامه های گردهمائی

1)        توزیع شیوه نامه اجرایی بسته نظارتی

2)     بازخوانی و تشریح محتوای شیوه نامه اجرایی بسته نظارتی

3)     تشریح عملکرد ستاد براساس شیوه نامه اجرایی نظارتی ابلاغ هیات محترم وزیران

4)     تشریح دسته بندی عدم انطباق از منظر شیوه نامه نظارتی به شرح زیر:

الف) اضافه دریافت پزشکان در قالب دریافت غیرمتعارف خارج از صورتحساب مراکز درمانی

ب) اضافه دریافت پزشکان در قالب صورتحساب  مراکز درمانی (درج کدهای نامتعارف)

ج) اضافه دریافت مراکز درمانی در قالب صورتحساب(اضافه محاسبه در خدمات ارائه شده)

 5)     تشریح نوع احکام قابل صدور برای موارد عدم انطباق (براساس مستندات ابلاغ شده از تهران)

6)      بیان نقاط ضعف عملکرد مراکز درمانی با رعایت ملاحظات اخلاقی (بدون ذکر نام مرکز) براساس تحلیل آماری از شکایات ثبت شده در سامانه 1690 از آبان ماه 1393 لغایت دی ماه 1394

7)     پانل پرسش و پاسخ بین مدعوین و مسؤولین ستاد کشوری و ستاد استانی

8)     انتظارات ستاد نظارت بر تعرفه های پزشکی از مراکز درمانی به ویژه مسؤولین فنی مراکز

 انتهای پیام/ع

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.