جمعه، 10 فروردین 1403

ممانعت از رشد و افزایش تعرفه ها به سلامت مردم آسیب می زند

ممانعت از رشد و افزایش تعرفه ها به سلامت مردم آسیب می زند
​ رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه برخی در شورای عالی بیمه از رشد تعرفه‌ها ممانعت می‌کنند، گفت: عدم توجه به این مسئله باعث کاهش کیفیت خدمات و آسیب به مردم می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی ، دکتر علیرضا زالی در نشست خبری  خود با اصحاب رسانه در ارتباط با اعلام دیرکرد تعرفه‌های پزشکی  در سال جدید اظهار کرد : سازمان نظام پزشکی گلایه‌های جدی در این زمینه دارد چرا که طبق قانون باید تا انتهای سال 95 تعرفه‌های بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی اعلام می‌شد ولی این مسئله با تأخیر مواجه شده است.

 

وی افزود: سناریوهای مختلفی در جلسات با همکاران مطرح شده ولی متأسفانه علیرغم اینکه ما از آذرماه پکیج تعرفه‌ها را اعلام کرده‌ایم ولی نتیجه مشخص نشده و دوسال است که زودتر از زمان جمع‌ بستن بودجه‌ تعرفه‌ها را اعلام می‌کنیم ولی در شورای عالی بیمه اقدامات با تاخیر صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شورای عالی بیمه در اختیار خریداران خدمت است و از رشد تعرفه‌ها ممانعت می‌کند ، ادامه داد : اگر تعرفه‌ها به موقع اعلام شود هم تکلیف پزشکان و هم مردم روشن خواهد شد و از طرفی پزشکان اعتماد خود را از یک دستگاه رسمی از دست نمی‌دهند.

 

رییس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید براین مطلب که پزشکان تاکنون در ارتباط با موضوع تعرفه‌ها صبوری و متانت به خرج داده‌اند، گفت: بخش عمده آرا در شورای عالی بیمه به دست کسانی است که نمی‌خواهند تعرفه‌ها افزایش یابد و می‌گویند این مسئله به خاطر مردم است در حالیکه اگر تعرفه‌ها واقعی نباشد آسیب آن به مردم وارد خواهد شد.

زالی با بیان اینکه در جلسه شورای عالی بیمه به دلیل درگیری‌های پیش آمده به یک سناریوی واحد نرسیدیم، گفت: آنچه مد نظر ما بوده این است که در بخش دولتی نیز تعرفه ها  براساس حقوق و دستمزد لحاظ شود.

به گفته وی تاخیر در اعلام تعرفه های پزشکی نابسامانی ایجاد کرده و ترویج عدم اجرای قانون است که کار خطرناکی است زیرا آسیب آن در نهایت با کاهش کیفیت خدمات متوجه مردم خواهد شد .

وی تصریح کرد : با تقلیل تعرفه ها و عدم رشد آن کاملا مخالفیم و هر گونه تاخیر در اعلام تعرفه های هر دو بخش دولتی و خصوصی به کیفیت خدمات ، سلامت مردم و نظم و سامان بخشی امور آسیب جدی می زند.

 

رییس کل سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد : تعرفه ها باید بر اساس قیمت تمام شده خدمات ، سود سرمایه و استهلاک محاسبه شود اما چنین امری تاکنون محقق نشده است و تغییری در میزان تعرفه ها و روند تعیین آنها ایجاد نمی شود.

 

زالی در ادامه به موضوع پرونده کیارستمی اشاره کرد و گفت: نتیجه کارشناسی تیم پزشکان ایرانی که شامل 40 نفر از اساتید برجسته بود ؛ این است  که علت اصلی مرگ مرحوم کیارستمی خونریزی حاد تحت پرده مغزی ناشی از تزریق بالای داروی هپارین بوده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که از سال 92 تعداد پزشکانی که برای دریافت گواهی صحت کار به نظام پزشکی مراجعه کرده اند بیشتر شده است ، اظهار کرد :  سالانه بطور متوسط 1500 تا 2000 شماره نظام پزشکی جدید  ثبت می شود و  نزدیک به 2هزار و 500 نیروی تخصصی نیز به مناطق محروم برای خدمات رسانی به بیماران اعزام می شوند.

 

رییس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص مطالبات جامعه پزشکی از دولت دوازدهم گفت : از دولت دوازدهم انتظار می رود مانند دولت قبل به مقوله سلامت توجه جدی نشان دهد و کرامت و جایگاه والای جامعه پزشکی حفظ شود و همچنین نگاه و گفتمان و عملکردی مبتنی بر تعامل با جامعه پزشکی داشته باشد و از نظرات تخصصی نهادهای صنفی و انجمن های علمی تخصصی بهره مند شود.

زالی در خصوص استمرار طرح تحول نیز بیان کرد : با توجه به رضایتمندی مردم از اجرای این طرح و همکاری جامعه پزشکی برای اجرای هر چه بهتر آن سه درخواست برای ادامه طرح تحول داریم که شامل منابع پایدار (برای از بین بردن هر نوع گلایه در خصوص دیرکرد پرداخت ها و بدهی شرکت های دارویی  و نارضایتی ارائه دهندگان خدمت ) حفظ کرامت جامعه پزشکی و صیانت از حقوق بخش خصوصی بویژه در شهرستان ها است که با کاهش تصدی گری دولت می توان آسیب هایی را که به بخش خصوصی با اجرای طرح تحول وارد شده است ، کاهش داد.

انتهای پیام / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.