پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تعرفه های کنونی ،سیستم خدمات رسانی به بیماران را دچاراختلال می کند

تعرفه های کنونی ،سیستم خدمات رسانی به بیماران را دچاراختلال می کند
بازرس سازمان نظام پزشکی گفت : تعرفه ها، صرفا بحث درآمد یک صنف نیست بلکه موضوع خدمت رسانی به جامعه در یک حوزه حیاتی به ویژه حفظ سلامت و درمان بیماران دردمند است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ،دکتر محمدهادی صادقی عضو مجمع عمومی نظام پزشکی ضمن ابراز تاسف از این که کشور از نظر اقتصادی در وضعیت مناسبی نبوده و مردم در فشار هستند؛ بیان کرد: طبیعی است که جامعه پزشکی نیز همانند و همگام با مردم این فشار را تحمل می کند اما تعرفه ها، صرفا بحث درآمد یک صنف نیست بلکه موضوع خدمت رسانی به جامعه در یک حوزه حیاتی به ویژه حفظ سلامت و درمان بیماران دردمند است.

وی با اشاره به اینکه هیچ کس راضی به دریافت خدمات با کیفیت نامناسب نمی شود، افزود : بسیاری از همکاران ما عنوان می کنند که حاضر هستند افزایش درآمدی درحد افزایش حقوق مصوب دولت داشته باشند اما در کنار آن، قادر به پاسخگویی به افزایش هزینه های جانبی باشند.

وی ادامه داد : تعرفه به صورت عام فقط به عنوان درآمد پزشک نیست چرا که خدمت ارائه شده توسط پزشک، نیازمند مکان ، تجهیزات و تیم درمانی است و افزایش هزینه های مطب و پرسنل و بیمارستان نیز باید در قالب همین تعرفه ها دیده شود زیرا  هزینه های جانبی، غالبا افزایش چند برابری داشته و عدم توجه به این واقعیت، موجب اختلال در خدمت رسانی می شود.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر بعضی از پزشکان در بخش دولتی کار می کنند و به دلیل افزایش بار مراجعات در بخش دولتی، سیستم از آنها توقع دارد که به طور تمام وقت در بخش دولتی فعالیت کنند  در حالی که این گروه نمی توانند مانند بعضی از اقشار، کاهش درآمد را از طریق شغل دوم و سوم تامین کنند.

عضو مجمع عمومی نظام پزشکی با تاکید بر اینکه دوست نداریم خدمات ارائه شده از نظر کیفی نامناسب باشد ،تصریح کرد : بدون هیچ تردیدی، تعرفه های کنونی اگر موجب تعطیلی مراکز درمانی ، مطب ها و سرخوردگی شغلی گروه پزشکی نشود، کاهش کیفیت خدمات را در پی خواهد داشت .

صادقی اظهار کرد: بهتر است تصمیم گیران و مسئولین ارشد حوزه بهداشت و درمان و اقتصاد سلامت، هزینه خدمات را که به طور اصولی فراتر از درآمد اختصاصی یک پزشک و یا مجموعه درمانی است، به طور واقعی محاسبه کنند زیرا تعرفه های اعلام شده فعلی با هیچ منطقی قابل دفاع نیست  و امیدواریم خدمت رسانی حوزه سلامت دچار مشکلات جبران ناپذیری نشود .

وی با اشاره به درآمد بالای یک درصد از پزشکان گفت : اقتصاد سلامت تعمیم درآمد یک درصد از پزشکان به کل جامعه پزشکی نیست چرا که درآمد 99 درصد جامعه پزشکی با درآمد متصور فاصله زیادی دارد.

وی با بیان اینکه در تعیین عدد منطقی تعرفه، باید در کنار توجه به وضعیت جامعه، وضعیت بیمه ها و دیگر شاخص های فنی، تورم در بخش های دخیل در این حوزه هم به طور واقعی لحاظ شود، اظهار کرد : جامعه پزشکی وضعیت معیشت مردم را درک می کند ولی پیشگیری از عدم تعطیلی مراکز درمانی، عدم کاهش کیفیت خدمات و دفاع از حق بیماران در مورد حفظ کیفیت خدمات هم از مطالبات بحق و اولویت ها و دغدغه های منطقی و قانونی این گروه است.

انتهای پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.