پنجشنبه، 9 فروردین 1403

عضو شورایعالی نظام پزشکی کل کشور: برنامه های آموزشی باید مطابق با نیاز های روز جامعه باشد/ حقوق دریافتی دانشجویان، نصف حقوق پایه کارگری هم نیست

عضو شورایعالی نظام پزشکی کل کشور: برنامه های آموزشی باید مطابق با نیاز های روز جامعه باشد/ حقوق دریافتی دانشجویان، نصف حقوق پایه کارگری هم نیست
عضو شورایعالی نظام پزشکی کل کشور با بیان اینکه نیروی انسانی نخبه حوزه پزشکی از عمده عوامل مهم در رشد و توسعه کشور محسوب می شود و هر کشور پیشرفته به این مهم اهتمام خاص دارد، گفت: در این حوزه تولید علم و طراحی برنامه های آموزشی باید مطابق با نیاز های روز جامعه باشد.

دکتر یداله سهرابی عضو شورایعالی نظام پزشکی کل کشور در گفتگو با خبرنگار نظام پزشکی با تاکید بر اینکه باید اهداف آموزش، برنامه ریزی و مدیریت آموزشی به روز و همگام با مدل و الگوهای کشورهای پیشرفته باشد، اظهار داشت: همچنین باید این جراحی بزرگ در نظام آموزشی کشور در حوزه پزشکی انجام گیرد.

وی ادامه داد: این مهم شدنی نیست مگر با یک متدولوژی کاملاً علمی و هوشمندانه و با هماهنگی کلیه صاحبان فرآیند چون انجمن های علمی تخصصی، انجمن های صنفی و رزیدنت ها و هر آنچه و هر آنکس که در این زمینه صاحب حرفه و برنامه است با خرد جمعی به یک برنامه و مدل درست رسیده، به صورت پایلوت پیاده و در صورت موفقیت، نواقص آن برای اجرا برطرف شود.

وی در خصوص موانع و مشکلات آموزشی و راهکارهای بهبود آن جهت برون رفت از این سیستم قدیمی آموزشی، تصریح کرد:در مقوله آموزش باید نگاهی جامع داشت، به این ترتیب می توان مشکلات را به مشکلات سخت افزاری در حوزه آموزش پزشکی و نرم افزاری در این حوزه تقسیم کرد.

وی مشکلات سخت افزاری آموزشی را شامل کمبود فضای فیزیکی، کلاس های آموزشی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات کمک آموزشی، فضای کتابخانه و غیره عنوان کرد و ادامه داد: مشکلات نرم افزاری نیز اعم از استفاده از اساتید برجسته گروه  پزشکی که به علت مشکل تاسیس مطب، کمتر تمایل به هیأت علمی شدن دارند و همچنین کمبود پرسنل در سایت آموزشی(پرستارو کمک پرستارو...)است.

وی اضافه کرد: همچنین انگیزه دانشجویان، شیوه ارزشیابی و آینده مبهم شغلی که موجب کاهش انگیزه دانشجویان می شود (باید آینده شغلی این گروه نخبه به خوبی در قانون دیده شود) و دوره های طولانی آموزش که شامل مقاطع طولانی برای گروه پزشکی است، از عوامل دیگر مشکلات نرم افزاری محسوب می شود.

 

* حقوق دریافتی دانشجویان، نصف حقوق پایه کارگری هم نیست

وی با اشاره به طولانی بودن مدت آموزش در حوزه پزشکی، خاطرنشان کرد: در این دوره تکالیف زیادی به این گروه داده می شود و در قبال آن، حق و حقوق متناسبی به نیروهای فنی و علمی که در برخی مواقع حدود 300 ساعت در ماه فعالیت می کنند، تعلق نگرفته و حقوق دریافتی، نصف حقوق پایه کارگری هم نیست.

وی با ارائه پیشنهادی مبنی بر کاهش دروس عمومی در حوزه علوم پایه، ابراز داشت: به این ترتیب شخص زودتر به سرکار و زندگی خود باز خواهد گشت. همچنین می توان حوزه های فیزیوپاتو، استارژی و دوره کارورزی را با مطالعه تطبیقی با کشورهای موفق در حوزه آموزش پزشکی، بومی کرده و در کشور استفاده کنیم.

وی مشکل بسیاری از دانشجویان دروه تخصص را (خود آموزشی) یعنی تدریس دانشجوی سال بالا به سال پایین بیان و تصریح کرد: متاسفانه گاهی اوقات این امکان وجود دارد که دانشجوی سال بالا بدون مطالعه به تدریس بپردازد که موجب متضرر شدن دانشجویان سال پایین تر می شود.

وی با تاکید بر اینکه این فرآیند باید توسط خود استاد آموزش داده شود، افزود: با توجه به آغاز طرح تحول سلامت و افزایش بار مراجعه به بخش دولتی، فرصت مطالعه برای دانشجو کمتر فراهم می شود و باید فکری در این خصوص کرد.

وی با انتقاد از شرایط و محدودیت سنی در امر تحصیل، ابراز داشت: این مهم با بحث ز گهواره تا گور دانش بجوی که تکلیفی در فرهنگ و کشور ماست، تضاد دارد و باید تکلیف آن با رای هیات دیوان عدالت اداری مشخص شود البته وزیر بهداشت با هوشمندی دستور متوقف کردن بخشنامه را داده است و امیدورایم که این محدودیت هیچ وقت اعمال نشود.

وی در پایان اظهار داشت: مشکلات ذکر شده تا حدودی برای کلیه رشته های پزشکی اعم از دندانپزشکی و داروسازی است اما دندانپزشکان و داروسازان مشکلات دیگری در حوزه آموزش دارند که باید به طور خاص و جداگانه به آن ها پرداخته شود.  

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.