جمعه، 10 فروردین 1403

در نشت مشترک رئیس کل سازمان نظام پزشکی با رئیس برگزیده انجمن پزشکی جهانی مطرح شد: ضرورت عضویت نظام پزشکی ایران در سازمان پزشکی جهانی

در نشت مشترک رئیس کل سازمان نظام پزشکی با رئیس برگزیده انجمن پزشکی جهانی مطرح شد:  ضرورت عضویت نظام پزشکی ایران در سازمان پزشکی جهانی
ایران با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های پزشکی خود میتواند یکی از کشورهای پیشرو برای توسعه عدالت در سلامت در تمام کشورهای منطقه باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی رئیس کل این سازمان در نشستی با پروفسور مایکل مارموت به معرفی سازمان نظام پرشکی به عنوان بزرگترین نهاد مستقل حرفه ای که در برگیرنده تمامی شاغلان حرف پزشکی است پرداخت و گفت: پیشبرد و اصلاح امور پزشکی ؛ارتقای سطح دانش پزشکی ؛حمایت از حقوق بیماران و حقوق صنفی جامعه پزشکی و نیز تنظیم روابط شاغلین حرف پزشکی با دیگر نهادها از جمله اهداف سازمان نظام پزشکی است .

وی به برنامه های خانه های بهداشت و نظام ارجاع مرتبط با آن به عنوان نقطه قوت نظام سلامت ایران اشاره کرد و افزود: پیاده سازی نظام ارجاع سبب شد تا خدمات سلامت به دور افتاده ترین نقاط ایران گسترش یابد بطوری که سازمان بهداشت جهانی از این برنامه تقدیر و تشکر کرده است .

رئیس کل سازمان نظام پزشکی همچنین به نقش پررنگ بخش خصوصی در نظام سلامت ایران اشاره کرد و ادامه داد: با وجود تمامی تحریم ها علیه کشور ما ،سطح دانش پزشکی ایران با استانداردهای روز دنیا مطابقت می کند و در حال حاضر تمامی درمان ها و جراحی های پیچیده توسط پزشکان ایرانی در داخل کشور انجام می شود  بطوری که نه تنها نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور نداریم بلکه ایران به عنوان قطب توریسم سلامت منطقه شناخته شده است.

زالی به بیان اهم فعالیتهای خود در زمان تصدی گری سازمان نظام پزشکی پرداخت و تصریح کرد: زمانی که در سال 92 کار خود را به عنوان رئیس کل سازمان نظام پزشکی آغاز کردم برآن شدم تا ارتباط علمی جامعه پزشکی  ایران را با همتایانشان در دیگر در کشورها تقویت کنم و بر غنای آن بیفزایم.

 

وی اضافه کرد:با برگزاری برنامه های علمی و آموزشی مشترک ،پروژه های مشترک تحقیقاتی و ارتباط موثر سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران با نهادها و سازمان های معتبر بین المللی در حوزه پزشکی ؛دندانپزشکی و داروسازی ،زمینه لازم جهت انتقال دانش و تجربیات در حوزه پزشکی فراهم می شود که نتیجه آن ارتقاء دانش پزشکی کشور ،سلامت مردم و دستیابی به سلامت پایدار خواهد بود که کاملا منطبق با اهداف توسعه سازمان ملل و اهداف عالی سازمان نظام پزشکی است.

 

وی به نقش فعال بخش بین الملل سازمان نظام پزشکی برای برقراری ارتباط با نهادهای حوزه سلامت اتریش ،فرانسه و آلمان اشاره کرد و اذعان داشت : سازمان نظام پزشکی اقدام به تهیه گاید لاین های ملی جهت پیشگیری از بیماری ها و ارتقاء نظام سلامت پرداخته و پروتکل ملی پیشگیری از آمبولی آماده شده و پروتکل مصرف بهینه خون نیز در حال تدوین است .

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پایان سخنان خود بار دیگر انتخاب پروفسور مارموت را به عنوان رئیس برگزیده سازمان پزشکی جهانی WMA تبریک گفت و خاطرنشان کرد: با ریاست پروفسور مارموت فصل نوینی درسازمان پزشکی جهانی گشوده خواهد شد و مبحث مولفه های اجتماعی تعیین کننده سلامت و عدالت در سلامت در بالاترین سطح خود در تمام دنیا عملیاتی خواهد شد که امیدوارم فعالیت سازنده ای بین سازمان نظام پزشکی جهانی و سازمان نظام پزشکی ایران در زمان ریاست ایشان صورت گیرد.

 

***بی عدالتی اجتماعی در سطح وسیع مردم را می کشد

 در ادامه رئیس برگزیده انجمن پزشکی جهانی ضمن قدردانی از رئیس کل سازمان نظام پزشکی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه غیر از ارائه خدمات اولیه پزشکی به بیماران، چه کار موثری تری را می توان برای آن ها انجام داد، مسیر خود را تغییر داده و به تحقیق در زمینه اپیدمیولوژی و پزشکی جامعه نگر پرداختم، گفت: مجموعه تحقیقاتی را در خصوص شرایطی که فرد در آن متولد می شود، رشد می کند، کار می کند، زندگی را می گذراند و سرانجام به سالمندی می گراید را مورد توجه قرار داده و تاثیرات آن را بر سلامت فرد بررسی کردم.

پروفسور مایکل مارموت خاطرنشان کرد: در آن زمان سازمان جهانی بهداشت به عنوان سازمان کنترل کننده بیماری ها، بررسی و ارزیابی نظام های سلامت و بهداشت عمل می کرد که نشان دادیم لازم است رویکرد سومی نیز مدنظر باشد. بنابراین با شناسایی، تنظیم و فرموله کردن مولفه های اجتماعی موثر بر زندگی افراد مشخص شد که عدم تناسب در بهره مندی از پول، قدرت و منابع، سبب افزایش بی عدالتی در حوزه سلامت می شود.

وی  با اشاره به اینکه پزشکان و انجمن های پزشکی تاکید بر تاثیر نابرابری های اجتماعی بر حوزه سلامت دارند، ابراز داشت: اینکه نقش پزشکان چیست و چگونه می توانند به ارتقای وضع سلامت مردم کمک کنند، گزارشی در این خصوص تهیه و در انگلستان تدوین شد.  

 رئیس برگزیده انجمن پزشکی جهانی افزود: آموزش، تعلیم و تربیت، چشم انداز وسیع تر پزشکان نسبت به بیماران(وضعیت کلی بیماران)، در نظر گرفتن نظام سلامت به عنوان کارفرما، همکاری های متقابل میان سازمان های مختلف و حمایت از بیماران به تفصیل در این گزارش آمده است.

وی با اشاره به جمله روی جلد گزارش تدوین شده کمیسیون مولفه های اجتماعی تعیین کننده سلامت سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه بی عدالتی اجتماعی در سطح وسیعی مردم را می کشد، خاطرنشان کرد: یعنی این مهم مهلک تر از بسیاری از بیماری ها است. 

پروفسور مارموت اظهار داشت: در برگزاری همایش سازمان بهداشت جهانی منطقه مدیترانه شرقی در تهران، ایران را با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های موجود برای توسعه عدالت در سلامت به دکتر الوان مدیر EMRO معرفی کردم. البته برای پیشبرد این طرح، نیازمند همکاری متقابل میان انجمن های پزشکی، دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان متولیان دانش پزشکی و دولت هستیم.

در پایان رئیس کل نظام پزشکی در زمینه برگزاری کارگاه های آموزشی مشترک در این زمینه اعلام آمادگی کرد و همکاری موثر با سازمان پزشکی بریتانیا  WMA وBMAرا خواستار شد که پروفسور مارموت نیز از آن استقبال کرد.

در این دیدار دکتر فرجود شکوهی عضو شورایعالی نظام پزشکی و نماینده جامعه فیزیوتراپی  ضمن خیر مقدم به پرفسور مارموت گفت دوره جدید نظام  پزشکی کشور بسیار شکوفا و پویا تر شده و حمایت های قاطع رییس کل سازمان باعث پیشرفت های شگرفی در فیزیوتراپی ایران شده است .
وی افزود امروز درب های سازان نظام پزشکی بعنوان خانه پدری به روی تک تک فیزیوتراپیست های ایرانی باز است .
وی در ادامه به بیان توضیحاتی در باره نقش موثر فیزیوتراپیست های ایران در درمان مجروحان دوران 8 سال دفاع مقدس در طی جنگ تحمیلی و بعد از جنگ  به ارائه خدمات توانبخشی به جانبازان سرافراز کشور - سالمندان - و درمان بیماریهای ناشی از اختلالات حرکت - آسیب های مغزی  و....خصوصا" نقش موثر فیزیوتراپیست ها در درمان پوکی استخوان بوسیله ارایه تمرینات مختلف درمانی  اشاره کرد و خواستار تفاهم نامه بین انجمن فیزیوتراپی ایران IPA با سازمان پزشکی بریتانیا BMA شد .
دکتر شکوهی همچنین با دعوت رسمی از رییس منتخب انجمن پزشکی جهانی  از وی خواست تا ازانجمن فیزیوتراپی ایران نیز بازدید بعمل آورد .
 

در این مراسم خانم جیهان طویلا نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران و دکتر مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی و دکتر نیکنام مشاور بین الملل وزیر بهداشت و اعضای شورای عالی نظام پزشکی حضور داشتند

شایان ذکر است پروفسور سرمایکل مارموت رئیس انجمن پزشکی جهانی است که بیش از 30 سال به كار تحقيق در زمينه عدالت در سلامت پرداخته است (به خصوص در حوزه اپیدمیولوژی، پزشکی جامعه نگر و مفاهیم نابرابری اجتماعی و اثر آن بر سلامت) پرداخته است. وی مدرک پزشکی خود را از دانشگاه سیدنی دریافت و مستر و phD خود را در زمینه پزشکی جامعه نگر از دانشگاه برکلی دریافت کرد و به پاس خدمات شایان در زمینه اپیدمیولوژی جوایز بین المللی  مهمی را دریافت و به مقام Sir نائل شده است. وی هم اکنون مدیر پژوهشکده عدالت در حوزه سلامت دانشگاه UCL لندن و رئیس برگزیده انجمن جهانی WMA است.

انتهای پیام/ ر-ع

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.