جمعه، 10 فروردین 1403

ویزیت همزمان چند بیمار توسط پزشک غیرقانونی است

ویزیت همزمان چند بیمار توسط پزشک غیرقانونی است
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد حفظ اخلاق و حریم خصوصی بیمار را از الزمات طبابت عنوان کرد و نسبت به رعایت این مقوله در نظام سلامت هشدار داد.

سید مصطفی شیریزدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد  در گفتگو با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به این که مبحث حریم خصوصی بیمار در نظام سلامت به وادی فراموشی سپرده شده است ؛ بیان کرد : آن چه که در پزشکی  باید به عنوان حفظ اخلاق و حریم خصوصی بیمار از آن قسم یاد شود؛  امروز بصورت فرمالیته درآمده است به طوری که دیگر دانشگاهها هزینه قسم نامه و جشن فارغ التحصیلی دانشجویان پزشکی را پرداخت نمی کنند.

وی افزود : در جهت آموزش اخلاق پزشکی و نظارت در این حوزه کارهای مناسبی انجام نشده و بهای لازم به این امر اختصاص نیافته است.

وی با تاکید بر این که نظارت ها در این حوزه باید بیشتر شود ؛ ادامه داد :  رعایت اخلاق و حفظ حریم خصوصی بیمار احترام و ارج نهادن به انتخاب اوست و آن چه که بیمار به عنوان مشکل جسمی یا روحی خود به پزشک معالجش عنوان می کند باید کاملا محرمانه باشد مگر این که بیمار بالغ یا عاقل نبوده و نیاز به متولی داشته باشد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به این که بیمار خصوصی ترین مشکلاتش را با پزشک معالج خود در میان می گذارد ، تصریح کرد : تمام اطلاعاتی که بیمار به پزشک می دهد باید بین آنها و خداوند متعال محرمانه باقی بماند که متاسفانه امروز شاهد هستیم برخی از همکاران در رعایت این امور اخلاقی به بیراهه می روند و بدون کسب اجازه از بیمار اطلاعات محرمانه او را در اختیار سایر همکاران قرار می دهند.

شیریزدی تاکید کرد : وزارت بهداشت باید نظارت بیشتری در حوزه اخلاق پزشکی داشته باشد و صرفا متولی امور دارویی و تجهیزات پزشکی نیست؛ بلکه پیشگیری و آموزش در حوزه بهداشت و  درمان نیز از جمله وظایف این وزارتخانه به عنوان متولی سلامت روحی و جسمی مردم محسوب می شود.

این متخصص جراحی عمومی با بیان این که ویزیت همزمان چند بیمار توسط پزشک امری غیرقانونی است ، تصریح کرد :  مردم باید به حقوق خود در مراجعه به مراکز درمانی و پزشکان آگاهی کافی داشته باشند و در صورت مشاهده هر نوع بی عدالتی از حق خود دفاع کنند .

وی یاد آور شد : طبابت امری مقدس است که باید تمامی شئون اخلاقی در آن رعایت شود و از مسیر اصلی طبابت دور نشویم که امید است تمامی مسئولان امر به مقوله آموزش اخلاق پزشکی و نظارت بر این حوزه توجه بیشتری نشان دهند.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.