جمعه، 10 فروردین 1403

نامه جامعه‌پزشکی به آیت‌الله جنتی برای رسیدگی به ممنوعیت 2شغله بودن

نامه جامعه‌پزشکی به آیت‌الله جنتی برای رسیدگی به  ممنوعیت 2شغله بودن
رییس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه کار دوگانه پزشکان در این 30 سال در هم تنیده شده، از آسیب‌های جدی اجرای ممنوعیت دوشغلی پزشکان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ،علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به گذشت چند روز از تشکیل کمپینی از سوی جامعه پزشکی در خصوص نگرانی و نارضایتی آنها از اجرای طرح ممنوعیت 2شغلگی پزشکان گفت: به تازگی نامه ای با پیوست امضای 9 هزار پزشک در کمپین، به آیت الله جنتی برای حمایت از جامعه پزشکی نوشته شده است.

وی بیان کرد: کار 2گانه یا چندگانه پزشکان پس در طی 30 سال گذشته به شدت درهم تنیده شده، زیرا پزشکان عضو هیات علمی در مراکز آموزشی به تربیت نسل آینده و درمان بیماران می پردازند و نمی توان این پیوستگی 30 ساله را با تصویب طرحی یک شبه از هم جدا کرد که قطعا این اتفاق آسیب جدی تری علاوه بر پزشکان به مردم می زند.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به قرارگیری طرح و برنامه ممنوعیت 2شغله بودن پزشکان در قانون پنجم توسعه تاکید کرد : اگر گسستن این کلاف در هم تنیده و منجسم میسر بود قطعا تاکنون اجرایی می شد، زیرا وزرا تمام تلاش خود را برای اجرای ممنوعیت 2 شغله بودن پزشکان انجام دادند اما‌ پس از مشاهده و درک پیوستگی شغل پزشکان به خوبی متوجه شدند که اجرای چنین طرحی چه آسیبی به آینده پزشکی و سلامت کشور می زند.

وی تصریح کرد: هم اکنون نزدیک به 23 هزار پزشک کشور شغل 2گانه دارند که علاوه بر اعضای هیات علمی، اغلب آنها متخصصان رشته های مختلفی هستند که در کنار طبابت در مراکز درمانی دانشگاهی یا ارگانهایی مانند ارتش، سپاه و نیروی انتظامی با حقوقی ناچیز به طبابت مشغول هستند. در چنین شرایطی این افراد مجبورند که برای تامین معیشت خود در بخش خصوصی و مطب فعالیت کنند.

رییس سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه اجرای ممنوعیت 2شغله بودن پزشکان در حقیقت به نوعی پزشک را مجبور می‌کند که عصرها بعد از انجام طبابت به هر شغل دیگری غیر از پزشکی روی آورد، گفت: در کشوری که قانون، آزادی شغلی را برای هر شهروندی فراهم آورده اجرای طرح جدید برای ایجاد محدودیت جدی آنهم برای قشر خاصی کاملا در تعارض با چنین قانونی است.  

وی بیان کرد: وقتی در ابتدا با عضو هیات علمی و استاد دانشگاهی به عنوان پشتوانه ادامه همکاری قرارداد بسته می شود، لغو یکباره آن یا بد قولی در اجرای آن درحقیقت نوعی غش در معامله است که هم از نظر قانون و هم شرع پسندیده نیست.

زالی تصریح کرد: اگر مجلس یا دولت قصد اجرای ممنوعیت 2 شغله بودن را صرفا برای پزشکان دارد، باید برای حفظ شان این افراد، حداقل حقوق و پشتوانه های مالی آنها را افزایش دهد.

وی با اشاره به سختی های طاقت فرسایی که یک دانشجو تا رسیدن به پزشکی و اخذ تخصص متحمل می شود، گفت: از دانشجویی تا اخذ مدرک تخصص نزدیک به 2 دهه از عمر پزشک آنهم با کسب اجباری تجربه هایی مانند دوران طرح، اینترنی و مشکلات رزیدنتی، می گذرد تا اینکه سر انجام متخصصی باتجربه در عرصه پزشکی تحویل نظام سلامت کشور شود و با وجود تمام این سختی ها اجرای طرح تصویبی جدید قطعا ضربه سنگینی را به جامعه پزشکی کشور و به خصوص مردم وارد می کند.

رییس سازمان نظام پزشکی با اشاره به دیدار اعضای شورای نگهبان اظهار داشت: خوشبختانه توانستیم به صورت حضوری مشکلات جامعه پزشکی کشورمان را به سمع و نظر اعضای محترم شورای نگهبان کشورمان برسانیم و قطعا با عنایت و نگرشی که این عزیزان نسبت به آینده کشورمان دارند، تصمیمات مناسبی برای حمایت از آینده سلامت مردم ادامه راه جامعه پزشکی اتخاذ میکنند و هم اکنون نظام پزشکی به شدت چشم انتظار حمایت اعضای محترم شورای نگهبان از این جامعه خدوم است.

انتهای پیام


امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.