جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: لزوم بازمهندسی و تغییراساسی ساختار طب عمومی کشور/با پزشک عمومی به عنوان کنشگر اصلی در نظام سلامت فاصله بسیار داریم

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد:  لزوم بازمهندسی و تغییراساسی ساختار طب عمومی کشور/با پزشک عمومی به عنوان کنشگر اصلی در نظام سلامت فاصله بسیار داریم
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر لزوم بازمهندسی و تغییراساسی ساختار طب عمومی کشور، خاطرنشان کرد: اگر این مهم محقق نشود، پزشک عمومی باز هم به سرنوشت پزشک عمومی امروز دچار خواهد شد.

به گزارش اختصاصی خبرنگار نظام پزشکی، دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه مشکلات پزشکان عمومی به حدی پیچیده و متعدد است که اگر خود را جای آن ها بگذاریم قطعا نگاهی توام با امید و نشاط برای آینده نیست، گفت: متاسفانه این نگرانی ها از آینده شغلی و رخوت ناشی از آن به جمع دانش آموختگان پزشکی عمومی نیز تسری یافته که قطعا برای نخبگان کشور که در صدر ورود به دانشگاه قرار می گیرند و رتبه های ناب کنکور، این مهم نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه اگر امروز تصمیم جدی و بزرگ ملی با مشارکت همه ذینفعان با عزم ملی گسترده برای بهبود وضعیت این قشراز جامعه پزشکی صورت نگیرد، فردا دیر خواهد بود، اظهار داشت: چرا که هم اکنون امواج ناامیدی را در پزشکان عمومی چند صباح آینده می بینیم.

به گفته زالی حجم مطالبات فروخفته متعدد و انباشته شده پزشکان عمومی قابل لمس است و مهمترین بخش آن را مطالبات نقش پزشک عمومی به عنوان کنشگر که در نظام سلامت کشور مورد اعتماد قرار گرفته و مشروعیت کافی دارد، به عنوان بازیگر اصلی در میدان حوزه نظام سلامت تشکیل می دهد.

وی با تاکید بر لزوم بازمهندسی طب عمومی کشور، خاطرنشان کرد: اگر این مهم محقق نشود، پزشک عمومی باز هم به سرنوشت پزشک عمومی امروز دچار خواهد شد این در حالی است که ظرفیت ها هم در حوزه کارشناسی انجمن پزشکان عمومی و هم در سازمان نظام پزشکی وجود دارد تا پروتکل های خود را جهت برون رفت از این مشکلات ارائه دهند.

 

* گلایه از عملیاتی نشدن  قانون بهره وری ارتقای حقوق کارکنان نظام سلامت

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با گلایه از عملیاتی نشدن  قانون بهره وری ارتقای کارکنان نظام سلامت، گفت: در سال 90 پزشکان در این آیین نامه گنجانده شدند و در کمیسیون بهداشت و درمان و در صحن مجلس هم پزشکان در زمره این قانون هستند در متن مصوبه هیات وزیران هم کاهش کار، افزایش اضافه کار و آوانتاژهایی که قانون برای پزشکان در نظر گرفته است، نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: با عملیاتی شدن این مهم راه باز شده و می توان نظام پرداختی پزشک ستادی و نظام پرداخت به پزشکان عمومی در حوزه های میدانی و محیطی را تغییر داد.

زالی با ابرازتاسف از اینکه سالیان سال بود که پزشک عمومی در حد فوق لیسانس ارزیابی می شد، تصریح کرد: در زمان وزارت دکتر دستجردی پیشنهاد ما برای تغییر این مهم پذیرفته و اصلاح شد هر چند که هنوز هم در نظام اداری کشور این مهم عملیاتی نشده است و مبنای پرداختی برخی از پزشکان عمومی در برخی نهادهای غیر وزارت بهداشت، کارشناس ارشد است.

وی نظر انجمن پزشکان عمومی و سازمان نظام پزشکی را با برخی از مسئولین متفاوت دانسته و یادآور شد: 5 هزار پزشک عمومی آستین بالا زده و در حوزه خطیر و پر خطر اعتیاد که حوزه ای بسیار پر مناقشه است، ورود یافتند در حالی که هیچ کس داوطلب نشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: البته امکان دارد که در روز های ابتدایی به خاطر مسائل مالی آمده باشند اما بعدها خود را در متن یک مسئله  پیچیده اجتماعی یافتند و چون خودجوش و با سرمایه خود در آن وارد شدند، موفقیت هایی را نیز کسب کردند.  

 

* کاراترین متد، محوری کردن پزشک عمومی است

وی ابراز داشت: ارزان ترین روش آن است که از پزشک عمومی استفاده نکنیم اما کاراترین متد، محوری کردن پزشک عمومی در کنار یکدیگر و با کنار گذاشتن سلیقه سازمانی و ایجاد پروتکل های میان مدت و کوتاه مدت است.

زالی وضعیت درآمدی پزشکان عمومی شاغل در بخش ستادی و پزشکان بومی در اورژانس ها را نامناسب خواند و افزود: پزشکان عمومی باید اشتغال و امنیت شغلی پایداری داشته باشند چرا که امروز در همه جای دنیا کنشگران اصلی در نظام سلامت محسوب می شوند.

وی با تاکید بر اینکه همه مسئولین نظام سلامت باید به موضوع پزشکان عمومی نگاهی متفاوت داشته باشند، خاطرنشان کرد: انجمن پزشکان عمومی در صحنه حضور داشته و مشارکت می کند و شما به عنوان گرانیگاه صنفی باارتباطاتی که با نظام پزشکی دارید، می توانید داشته های صنفی خود را با ممارست بسیار بدون بر انگیختن حساسیت های جانبی فعال کنید.  

 

* با پزشک عمومی به عنوان کنشگر اصلی در نظام سلامت فاصله بسیار داریم

رئیس کل سازمان نظام پزشکی حاشیه شهرها را فرصت استثنایی برای استفاده مجدد از نیروی پزشکان عمومی عنوان کرد و گفت: حتی اگر ارتباطات، سرمایه گذاری و غیره را به صورت جداگانه طلب کند. همچنین آموزش پزشکی و آمایش سرزمینی نیز در آینده تاثیرگذار است و اشتغال و امنیت شغلی پایدار برای پزشکان عهمومی به عنوان یک مسئله جدی طلقی می شود.

وی در پایان با بیان اینکه با پزشک عمومی به عنوان کنشگر اصلی در نظام سلامت فاصله بسیار داریم، خاطرنشان کرد: برای نیل به این مهم شور صنفی، انسجام، وحدت درون پزشکان عمومی، پروتکل و نقشه راه ضروری است.     

انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.