جمعه، 10 فروردین 1403

يادداشت تبريك دكتر نويد ناصرى به مناسبت روز پزشك

يادداشت تبريك دكتر نويد ناصرى به مناسبت روز پزشك
به پاس رفع آلام و اهداء سلامت به مردم، "روز پزشك" به تمامى پزشكان و ايرانيان داراى "پزشك درون"، مبارك باد.
 
به پاس  رفع آلام و اهداء سلامت به مردم، "روز پزشك" به تمامى پزشكان و ايرانيان داراى "پزشك درون"، مبارك باد.
 
زادروز "حكيم بوعلى سينا"، روز پاسداشت مقام پزشك و حرفه پزشكى در سرزمين مان است. سرزمينى كه مردمى پزشك پرور و دوستدار پزشكى دارد كه درصد كثيرى از آنان علاقه و آرزوى  پزشك شدن خود و يا فرزندانشان را داشته اند و يا دارند. مردمى كه حتى به پزشك محلى و سنتى و گياهى شدن هم بى علاقه نيستند.
 
كلاً فرهنگ پزشكى، فرهنگى "فراگير و عاميانه" در جامعه ايران است. عادت به توصيه هاى پزشكى، جزء عادات رايج مان شده است. هر يك از ما ايرانيان، بطور مكرر توصيه هاى پزشكى همراه با تجويز دارو و پيشنهاد درمان از سوى اطرافيانمان را به خاطر داريم و يا حتى خودمان نيز در مقام تجويز كننده يا درمانگر تجاربى داشته ايم.
 
بطور كلى ما "ايرانيانِ پزشك پرورِ پزشكى دوست"، در خود يك " پزشك درون " داريم كه در اكثر افراد، خيلى فعال است و در اندك ايرانى، فعاليتش كم رنگ مى باشد.
 
"پزشك درونى" كه باعث مى شود بعضاً پزشكانى كه به آنها مراجعه كرده ايم را هم قبول نداشته باشيم و درمان تجويز شده آنها را از ابتدا يا نيمه كاره، رها كرده باشيم. همان "پزشك درونى" كه با ديدن يا شنيدن يكى دو نشانه از يك بيمارى در اطرافيانمان، بدون فوت وقت، درمانى را به وى تجويز مى كنيم، فارغ از خطراتى كه در اين تجويز دارو و درمان، ممكن است به وجود آيد.
 
همان "پزشك درونى" كه تجويز دارو و درمان را در حد خودمان، همان " فرهنگ پزشكى عاميانه" دانسته و از پزشكان، بخصوص در مواقع بحرانى و خاص، انتظاراتى ماورايى همچون " زنده نگه داشتن همه بيماران" و دارا بودن "دم مسيحايى" داشته، به كمتر از آن هم رضايت نمى دهيم.
 
پيشنهاد مى كنم روز پزشك را يك جشن ملى اعلام نموده و علاوه بر تبريك اين روز به تمامى پزشكان و جامعه بزرگ پزشكى كشور، بطور ويژه به محضر تمامى ايرانيان داراى" پزشك درون" تبريك عرض نماييم.

 

دكتر نويد ناصرى
دندانپزشك- متخصص ارتودنسى
عضو شورايعالى نظام پزشكى كشور

 

 
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.