پنجشنبه، 30 فروردین 1403

تدوین آیین نامه اخلاق پزشکی تا آذرماه امسال

تدوین آیین نامه اخلاق پزشکی تا آذرماه امسال
 
رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه گذراندن 2 واحد درسی در خصوص اخلاق پزشکی کافی نیست اظهار داشت: با توجه به اینکه اخلاق پزشکی باید ملکه ارائه‌دهنگان خدمات سلامت باشد کارهایی در فرهنگستان علوم پزشکی انجام شده و تا آذر ماه امسال آیین‌نامه کامل اخلاق پزشکی آماده می شود.
به گزارش خبرنگارنظام پزشکی علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور در نشست خبری که از سوی این سازمان به مناسبت روز خبرنگار  برگزار شده بود، با اشاره به اینکه صلاحیت حرفه‌ای پزشکان برای ارائه خدمات به بیماران یک نکته مهم و اساسی است گفت: اکنون انجمن ها از جمله ارتوپدی ، اورولوژی و چشم‌پزشکی به طور منظم جلسات خود را در حوزه اخلاق پزشکی تشکیل می‌دهند تا رفتار حرفه‌ای همکاران را مورد بررسی و رصد قرار دهند.
 
وی همچنین به مشکلات حوزه پزشکی اشاره و ابراز داشت: با توجه به اینکه مشکلات جامعه پزشکی نا‌همگون و متنوع است اما طبق بررسی‌ها هیچ نقطه‌ای از کشور بدون پزشک نیست و اکنون این روند طی دو سال اخیر با پوشش تمام مناطق کشور برای حضور پزشک صورت پذیرفته است.
 
به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی سالانه بالغ بر 3 هزار متخصص در کشور توزیع می‌شود که در مرحله جدید این توزیع شهریور ماه امسال انجام می‌شود.
 
زالی ادامه داد: نبود امنیت شغلی به ویژه برای پزشکان جوان یک معضل اساسی است که باعث کاهش انگیزه در پزشکان می‌شود.
 
وی همجنین به مشکل پزشکان بازنشسته اشاره کرد و بیان داشت: اکنون مکانیزم ضابطه‌مندی برای دوران بازنشستگی پزشکان نداریم و حتی برخی پزشکان برجسته در دوران بازنشستگی خود توان پرداخت هزینه‌های درمانی را ندارند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به استثمار پزشکان جوان اشاره کرد و گفت: برخی مؤسسات خیریه پزشکان جوان را استثمار کرده و به بهانه خیریه بودن با درآمد‌های ناچیز پزشکان را به ارائه خدمات درمانی می‌گمارند.

 
وی تصریح کرد: بیشترین گلایه را پزشکان عمومی شاغل در اورژانس‌ها دارند که افزایش تعرفه برای آن‌ها کارایی ندارد زیرا بیمار در این صورت به آن‌ها مراجعه نمی‌کند.
 
رییس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص آمار و ارقام خطاهای پزشکی اظهار داشت: پایان سال 95 آمار تحلیلی در این زمینه ارائه می‌شود که این آمار صرفا مربوط به نظام پزشکی نیست بلکه دادسرای پزشکی و پزشکی قانونی هم در آن دخیل هستند.
 
وی افزود: خطای پزشکی در همه جای دنیا وجود دارد اما پیشگیری و کاهش آن نیز مهم است به طور مثال اکنون با کمک کمیته‌های بیمارستانی در 2 بیمارستان خصوصی تخلفات پزشکی در حال بررسی است.

**فرار مالیاتی برای جامعه پزشکی مصداق ندارد

 

در ادامه این نشست خبری دکتر جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در خصوص مالیات پزشکان بیان داشت: طبق اعلام سازمان امور مالیاتی پزشکان یکی از خوش حساب‌ترین گروه‌های مرجع در پرداخت مالیات هستند و پزشکان شاغل در بخش دولتی نیز بر اساس سیستم حقوقی مالیاتشان کسر می‌شود اما تمامی مالیات‌ها مربوط به حوزه پزشکی نیست.
 
وی ادامه داد: 50 درصد هزینه‌های حوزه سلامت مربوط به دارو و مواد مصرفی وتجهیزات پزشکی  است که اگر شفاف‌سازی صورت بگیرد بحث مالیات پزشکان مشخص است.
 
وی تصریح کرد: فرار مالیاتی در بخش‌های اقتصادی ،پنهانی است اما جامعه پزشکی خوداظهاری مالیاتی را انجام می‌دهد زیرا درآمدش معلوم است و چیزی برای کتمان ندارد.

**حقوق پزشکان عمومی فقط 2 میلیون تومان است

 

در ادامه مراسم عباس آقازاده در خصوص مبالغ دریافتی پزشکان بیان داشت: در مواردی که پزشک بالغ بر 20 سال سابقه کاری دارد میزان دریافتی‌اش چیزی حدود 2 میلیون تومان است و برای سایر کارها نیز پزشکان کارانه دریافت می‌کنند.
 
وی افزود: در خیلی از شهرها کارانه پزشکان تا شهریور ماه 94 پرداخت شده است و میزان دریافت متخصصان نیز در بیمارستان‌های دولتی به همراه کارانه مبلغ بسیاری ناچیزی است به طوری که یک متخصص قلب با کارانه و بدون انجام آنژیوگرافی مبلغی حدود چهار تا چهار و نیم میلیون تومان دریافت می‌کند.
 
وی میزان دریافتی یک جراح عمومی را رقمی بین شش تا هفت میلیون تومان عنوان کرد و گفت: یک پزشک در بدو ورود به مراکز دولتی حدود یک و نیم میلیون تومان دریافتی دارد که با توجه به حجم کاری و شیفت‌های شب مبلغ بسیار ناچیزی است.
 
وی خاطرنشان کرد: اسناد و فیش‌ حقوقی پزشکان موجود است که باید کارشناسی و موشکافی شود.
 
انتهای پیام/ ر

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است)

 
 
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.