پنجشنبه، 30 فروردین 1403

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران : روند کنونی پوشش بیمه‌ها تبدیل به شوخی شده است

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران : روند کنونی پوشش بیمه‌ها تبدیل به شوخی شده است
رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران با گلایه از وضعیت آموزشی فیزیوتراپیست‌ها در کشور و ترک نخبگان از جمله فیزیوتراپیست‌ها از ایران هشدار داد و گفت: روند کنونی پوشش بیمه‌ها تبدیل به شوخی شده است.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی،محمدعلی محسنی بندپی در نشست خبری بیست و هفتمین کنگره بین‌المللی فیزیوتراپی ایران با انتقاد از روند آموزشی فیزیوتراپیست‌ها در ایران اظهار داشت: دیگر کشورهای دنیا از 10 سال گذشته دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی را به اجرا گذاشتند اما ما با وجود تصویب این مقطع تحصیلی، هنوز در ابتدای کار هستیم و فیزیوتراپیست‌های‌ما برای دریافت دکترای حرفه‌ای به کشورهای پاکستان مهاجرت می‌کنند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون فیزیوتراپیست‌های ایرانی برای دریافت مقاطع دکترای حرفه‌ای به پاکستان مراجعت می‌کنند و تاکنون 4 اعزام در گروه‌های 20 تا 30 نفره صورت گرفته است، افزود: این در حالی است که هم اکنون کشوری مانند پاکستان دانشجوی فیزیوتراپی در مقطع لیسانس پذیرش نمی‌کند و شرایط کنونی کشور موجب شده نخبگان ایرانی به خصوص در رشته فیزیوتراپی، به کشورهای دیگر مهاجرت و در دنیا پراکنده شوند.

این استاد دانشگاه علوم بهزیستی با بیان اینکه در حال حاضر خانواده‌ها، جوانان 17 و 18 سال خود را برای گذراندن دکترای حرفه‌ای به کشورهایی چون پاکستان اعزام می‌کنند، گفت: اگر روند ناقص و معیوب آموزش فیزیوتراپیست‌ها توسط وزارت بهداشت به همین صورت ادامه یابد، بالاجبار همین روند مهاجرت دانشجویان ایرانی نه تنها به کشور پاکستان بلکه حتی به کشور آمریکا را نیز خواهیم داشت.

وی با گلایه از اینکه مفاد آموزشی فیزیوتراپی لحاظ شده در کشور در حال حاضر پاسخگوی وضعیت بیماران‌ نیست، ابراز داشت: حتی استاندارد نبودن نخ بخیه و یا تجهیزات پزشکی می‌تواند بر کل فعالیت فیزیوتراپی پزشکی تأثیر منفی بگذارد.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم بهزیستی در انتقادی به مدیریت جدید سازمان بیمه سلامت ایرانیان عنوان کرد: وضعیت پوشش بیمه‌های پایه در حوزه توانبخشی بیشتر به یک شوخی شبیه است و آنها در روندی جدید حتی کد (901620) که همان کد ارزیابی و معاینه فیزیوتراپی و تنها 6 هزار تومان است را حذف و مردم را از این درمان بی‌بهره گذاشته اند.

وی  با اشاره به مدیران کنونی بیمه‌ها که خود دستی بر حوزه توانبخشی و بیماری‌های اسکلتی و عضلانی دارند، یادآور شد: وضعیت کنونی پوشش بیمه‌ها به هیچ عنوان پاسخگوی درمان‌های فیزیوتراپی برای مردم نیست و کمبود اعتبارات مالی بیمه‌ها حتی با کاهش پول نفت نباید در روند تشخیص، درمان و توانبخشی مردم تا این اندازه تأثیر منفی بگذارد.

رئیس  انجمن علمی فیزیوتراپی ایران در پایان با اشاره به مصادیق دیگر اهمیت خدمات فیزیوتراپی نه تنها در کشور بلکه در کل منطقه، خاطرنشان کرد: امروز که برخی از کشورهای منطقه گرفتار جنگ و مناقشات هستند و متعاقباً جراحت های بسیاری رخ می‌دهد، ارتقای خدمات توانبخشی ایران می‌تواند حتی در کل سطح منطقه حرفی برای گفتن داشته باشد.

 

۶۰ درصد هزینه‌های درمان را از جیب می‌پردازند

 دبیر اجرایی بیست و هفتمین کنگره بین‌المللی فیزیوتراپی ایران با اشاره به اینکه هم‌اکنون مردم ۶۰درصد هزینه‌های درمان را از جیب خود می‌پردازند، به کمبود ۳۰هزار فیزیوتراپیست در کشور اشاره کرد و گفت: ۱۵درصد فیزیوتراپیست‌های ایرانی در خارج از کشور کار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، احمد مؤذن‌زاده با به نقد کشیدن عدم اعلام تعرفه‌های پزشکی اظهار داشت: طبق قانون باید میزان تعرفه‌های پزشکی پیش از فروردین اعلام می شد اما این بار نیز مانند سال های گذشته هنوز تعرفه‌های پزشکی اعلام نشده است.

وی ادامه داد: همچنین در نیمه دوم سال 93 نیز اصلاحات کتاب بومی تعرفه‌ها صورت پذیرفت و علی‌رغم افزایش بار مالی پزشکی، اعتبارات سازمان‌های بیمه نه تنها افزایش نیافت بلکه موجب تأخیر در پرداختی بیمه‌های پایه به 10 ماه و عمل نکردن بیمه‌های تکمیلی به تعهدات خود شد.

موذن زاده عنوان کرد: طبق قانون توسعه 5 ساله، میزان پرداختی مردم در حوزه درمان باید از 60 تا 70 درصد به 30 درصد کاهش می‌یافت اما طبق برآورد سازمان نظام پزشکی و انجمن فیزیوتراپی ایران، به علت فقدان بیمه های قوی، مردم هم‌اکنون 60 درصد هزینه‌های درمان را از جیب می‌پردازند.

وی با گلایه ازاینکه به دلیل ضعف صندوق‌های بیمه‌ای، پوشش بیمه‌ای خدمات وسیع فیزیوتراپی تنها به 2 تا 3 خدمت محدود شده و بیمه‌ها خدمات نوین فیزیوتراپی از جمله لیزر کم‌توان و پرتوان و موارد دیگر را پوشش نمی‌دهند، یاددآور شد: دلیل آن نیز پایین بودن سرانه درمان و واقعی نبودن خدمات بیمه‌ای در کشور است.

دبیر اجرایی بیست و هفتمین کنگره بین‌المللی فیزیوتراپی ایران با اشاره به هزینه هر جلسه فیزیوتراپی که بالغ بر 34 هزار تومان  با توجه به اینکه نرخ جهانی آن 10 برابر است، گفت: این در حالی است که باید هزینه‌های واقعی تجهیزات فیزیوتراپی را بپردازیم ولی ارزش خدمت آن به دلیل نواقص بیمه‌ای براساس نرخ جهانی محاسبه نمی‌شود.

وی با اشاره به فعالیت 7 هزار فیزیوتراپیست در کشور، خاطرنشان کرد: متاسفانه این تعداد باید 30 هزار نفر به نسبت جمعیت کشور باشد اما به دلیل مشکلات مختلف در رشته فیزیوتراپی، هم‌اکنون 300 فیزیوتراپیست ایرانی در کانادا و 10 تا 15 درصد فیزیوتراپیست‌های ایرانی، خارج از ایران فعالیت می‌کنند.

 

  *سالانه سه هزار نفر به بيماران ضايعه نخاعي در كشور افزوده مي شود

  دبيرعلمي بيست و هفتمين كنگره انجمن فيزيوتراپي ايران با بيان اينكه سالانه سه هزار نفر به بيماران ضايعه نخاعي كشور افزوده مي شود، گفت:ضايعه نخاعي در ايران نسبت به ساير كشورها از شيوع بالاتري برخوردار است.

۱۰۰۳۰ ۷۰درصد باقي مانده دچار مشكلات حركتي مي شوند، افزود: همچنين حدود سه تا چهار هزار نفر درسال به بيماران مبتلا به ام اس افزوده مي شود.

وی ادامه داد: آمار ارائه شده در خصوص بیماران ام اس معادل كشورهاي اروپايي است و متاسفانه ۲۰درصد از این بيماران دچار ناتواني در زندگي شده و حدود ۳۰۴۰ درصد از آنها با مشكلات پيش رونده و ناتواني هاي جدي روبرو می شوند.

به گفته عبداللهي آسيب نخاعي در اين بيماران از مشكلاتي است كه نيازمند خدمات فيزيوتراپي است و بيمار براي حركت و راه رفتن از خدمات اين افراد بايد استفاده كند.

وي افزود: در بيماران ضايعه نخاعي زمان براي شروع فيزيوتراپي وجود ندارد و با بهبود وضعيت علائم حياتي بيماران، كار فيزيوتراپيست ها براي ادامه درمان و توانبخشي بايد به طور جدي آغاز شود. بيماران ضايعه نخاعي روزانه بايد دو ساعت از خدمات فيزيوتراپيست ها استفاده كنند تا بتوانند به مرور زمان توان حركتي و جسمي خود را به دست آورند.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.