پنجشنبه، 9 فروردین 1403

ایجاد انضباط مالی در نظام سلامت با اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک

ایجاد انضباط مالی در نظام سلامت با اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک
رییس‌کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به ایجاد انضباط مالی به دنبال اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک، گفت: وزیر بهداشت قول داده‌اند که تا پایان سال وضعیت تعرفه‌های پزشکی مشخص شود که این اقدام گام بسیار خوبی در راستای انضباط مالی است و امیدواریم این اتفاق بیفتد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل: دکتر محمدرضا ظفرقندی در همایش معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران کل بیمه سلامت و در مراسم رونمایی از سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک، ضمن تشکر از برگزاری این مراسم، گفت: خوشحالم و امروز احساسم این است که نقطه عطفی در نظام سلامت کشور رقم می‌خورد. این نقطه عطف چیزی بود که ما سال‌ها آرزویش را داشتیم. زیرا معتقدیم که هرچقدر منابع‌مان نامحدود هم باشد، باز هم انضباط مالی باید وجود داشته باشد. در حال حاضر کشورهایی هم که چندین برابر ایران منابع دارند به روش ما عمل نمی‌کنند. ما می‌توانیم در یک نسخه، طی یک هفته دو بار ام آر آی بنویسیم. در حالیکه نباید اینطور باشد.


وی با بیان اینکه اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک را نقطه عطفی در نظام سلامت می‌دانم، افزود: همه باید در این زمینه کمک کنیم تا بتوانیم یک انضباط مالی را در حوزه سلامت ایجاد کنیم. طبیعی است که این موضوع به ابعاد مختلف حوزه سلامت کمک می‌کند. از جمله اینکه ما یک آمار صحیح داشته باشیم. اگر آمار درست نداشته باشیم، نمی‌توانیم رفتارمان را در پژوهش‌ها، درمان‌ها و اقدامات پزشکی درست کنیم. این موضوع کمک می‌کند که نقاط لازم، اصلاح شوند.

وی ادامه داد: در عین حال با اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک، نظام پزشکی هم می‌تواند وظایفش را در ابعاد مختلف حوزه سلامت انجام داده و به سمت این انضباط حرکت کرده و استانداردهای خدمت ارائه شود. سازمان نظام پزشکی قطعا با تمام توان در این برنامه هم در جهت اجرا و هم در جهت فرهنگ‌سازی کمک می‌کند.
رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک به فرهنگ‌سازی هم در جامعه پزشکی و هم در میان مردم نیاز دارد، ادامه داد: ما با تمام توان در اجرای آن کمک می‌کنیم؛ چراکه قدم بسیار مهمی برای جامعه پزشکی است. قطعا شروع کار با مشکلاتی همراه است. بالاخره می‌گویند «تو پای به راه در نِه و هیچ مپرس، خود راه بگویدت که چون باید رفت». به هر حال نگران نباشید. ما می‌توانیم در بحث اجرای نظام ارجاع، هماهنگی انجمن‌های علمی و پزشکان عمومی کمک کنیم و این فرهنگ سازی را ایجاد کنیم.
ظفرقندی با اشاره به یکی از مصوبات مجلس شورای اسلامی مبنی بر کسر مبلغی از پزشکان به ازای هر نسخه گفت: این سیاست خوبی نیست و امیدوارم در اجرای سیاست‌ها به سمت اقدامات تشویقی برویم. برای ایجاد فرهنگ باید سیاست‌های تشویقی قرار داد.


ظفرقندی همچنین بیان کرد: در عین حال از دولت می‌خواهم که برای پرداخت معوقات بیمه‌ها کمک کند. البته دکتر شریعتمداری قول دادند که تا پایان سال دو پرداختی خوب در این زمینه به بیمارستان‌ها و بخش‌های مختلف  داشته باشند که یکی از پرداخت‌ها انجام شد و پرداختی دیگر در اوایل فروردین انجام می‌شود. در این زمینه خواهش می‌کنیم بیمه سلامت هم در این خصوص کمک کند.
رییس سازمان نظام پزشکی ضمن تشکر از مدیرعامل سازمان بیمه سلامت به دلیل تعامل بین دو سازمان، اظهار کرد: امیدواریم این الگو جای خودش را باز کند. در عین حال از آقای دکتر نمکی هم تشکر می‌کنیم که قول داده‌اند که تا پایان سال وضعیت تعرفه‌ها را اعلام کنند که این اقدام گام بسیار خوبی در راستای انضباط مالی است و امیدواریم این اتفاق بیفتد تا مشکلات جامعه پزشکی در سال آینده کمتر شود. باید همه به هم کمک کنیم.
انتهای پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.