پنجشنبه، 9 فروردین 1403

17 هزارمرگ ومیر ناشی از حوادث ترافیکی داریم

17 هزارمرگ ومیر ناشی از حوادث ترافیکی داریم
رییس سازمان نظام پزشکی با اشاره به آمار حوادث ترافیکی گفت: شاهد حجم بالایی از مصدومان ترافیکی به دلیل نبود مراکز توانبخشی یا دیرکرد ارجاع این بیماران به مراکز توانبخشی در کشورمان هستیم.


به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی؛ اولین کنگره بین‌المللی توانبخشی بیماری‌های مغز و اعصاب با حضور رییس نظام پزشکی کشور، معاون توانبخشی وزارت بهداشت و متخصصان مغز و اعصاب و متخصصان توانبخشی در دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر نقش توانبخشی در بازتوانی بیماری‌های مغز و اعصاب و به کارگیری از روش‌های روز دنیا در توانبخشی بیماری‌های مغز و اعصاب آغاز به کار کرد.

علیرضا زالی رییس کل نظام پزشکی کشور در اولین کنگره بین‌المللی توانبخشی بیماری‌های مغز و اعصاب با تأکید بر نقش توانبخشی کشور اظهار کرد: بحث توانبخشی بیماری‌های مغز و اعصاب علاوه بر پیام علمی باید در نظام سلامت جایگاه واقعی خود را پیدا کند و از آنجایی که توانبخشی از غفلت‌های متعددی رنج می‌برد باید شاهد انزوا‌ زدایی توانبخشی در حوزه سلامت باشیم.

وی با اشاره به آمار رو به رشد سالمندی کشور و تصادفات، سکته‌های مغزی، موارد تروما بیان کرد: در هر سال افراد قابل توجهی از کشورمان دچار ضایعات نخاعی و مغزی می‌شوند که به دلیل نبود مراکز توانبخشی و دیرکرد ارجاع این بیماران به مراکز توانبخشی شاهد ناتوانی حجم بالایی از بیماران در کشورمان هستیم.

رییس سازمان نظام پزشکی گفت: آمار سالمندی در کشور بیانگر تغییر در الگوی سطح زندگی است که نباید آن را نادیده بگیریم و  در آینده نظام سلامت در بحث توانبخشی مغز و اعصاب نیازمند عزم عمومی، ایجاد مهارت‌های خاص، ایجاد مراکز جامع توانبخشی مغز و اعصاب و اهتمام وزارتخانه و نهاد‌های بیمه‌گر است.

زالی گفت: در گذشته توجه به مغز و بازتابی آن جایگاه ویژه‌ای نداشت اما امروزه با بهره‌گیری از راه‌های نوین درمانی، ربات‌های درمانگر، هوش مصنوعی، الکتروموتور‌ها و همه و همه می‌توان شاهد اتفاق خوبی در این حوزه بود و می‌توان حجم زیادی از بیماران ناتوان را با توانمند‌سازی به جامعه برگرداند.

وی با بیان اینکه توانبخشی موضوع دسته چندم است و موضوع روز نیست، اظهار کرد: یکی از عوامل این نگرش خود همکاران فیزیوتراپیست و درمانگرها هستند، زیرا جایگاه توانبخشی بلافاصله بعد از استقرار و بستری شدن است و نباید با ارجاع دیرهنگام به فکر توانبخشی بیماران بود که ارجاع به موقع باید توسط درمانگران در جامعه پررنگ دیده شود.

رییس سازمان نظام پزشکی گفت: نسخه منطقی توانبخشی بیماران مغز و اعصاب نیست و توانبخشی بیماران مغز و اعصاب از اولویت‌های اساسی نظام پزشکی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: بیمارانی که به هر نحوی نظیر سکته و ضربه مغزی، تصادفات، فلج مغزی، سالمندی و به هر شکل دیگری ناتوان می‌شوند کمتر مورد توجه هستند و به نوعی مورد غفلت واقع شده اند که برای رسیدگی به این امر در کنار روش‌های نوین باید شاهد روش‌های بیمه‌ای روانی و عزم ملی جامعه باشیم و با سیاست‌گذاری‌های مجلس، وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر اجازه ندهیم این دانش ناقص بماند و شاهد راهکار راهبردی برای تأسیس مراکز جامع توانبخشی و توانمند‌سازی افراد کم‌توان و ناتوان جامعه باشیم.

انتهای پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.