پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رییس هیات بدوی : 45درصد پرونده های شکایت به تبرئه ختم می شود

رییس هیات بدوی : 45درصد پرونده های شکایت به تبرئه ختم می شود
عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با اشاره به اینکه حدود 45 تا 47 درصد پرونده های شکایت به تبرئه پزشک می انجامد، گفت: شخص شاکی نمی داند چرا شکایت کرده و تنها با تصور اینکه پزشک اشتباهی را مرتکب شده، از وی شکایت کرده و در پایان نیز رای به برائت پزشک داده می شود.

دکتر ایرج خسرونیا عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ رابطه بین بیمار و پزشک (جامعه پزشکی) را از آغاز پیدایش طبابت دانست و عنوان کرد: این رابطه گاهی دچار خدشه شده و گاهی نیز مورد رضایت دو طرف بوده است.

وی با گلایه از بروز مشکلات اقتصادی در جامعه، اظهار داشت: تا 50 سال گذشته جامعه احترام بسیاری را برای پزشکان قائل بود و استاد دانشگاه و پزشک چون بت مورد پرستش قرار می گرفتند، در آن زمان مادیات مطرح نبوده و حتی بسیاری از استادان بدون دریافت حقوق از دانشگاه، با مطب و راه های دیگر گذران زندگی می کردند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران ادامه داد: متاسفانه با بروز مسائل مالی و چشم و هم چشمی ها، رابطه ی بین بیماران و پزشکان دچار خدشه شده و به مجرد اینکه جراح راجع به عمل جراحی با بیمار صحبت کند، اولین مسئله طرح مبلغ پرداختی است این در حالی است که پرداخت چنین مبالغی باید بر عهده سازمان های بیمه گر باشد.

 

* از هر 100 عمل جراحی شاید 2 تا 3 مورد با مشکل مواجه شود

وی با بیان اینکه در تمام دنیا از هر 100 عمل جراحی شاید 2 تا 3 مورد با مشکل مواجه شود، خاطرنشان کرد: حتی از هر 100 نسخه پزشکی نوشته شده نیز ممکن است 1 تا 2 مورد به عللی چون بدخطی، حساسیت و غیره بیمار را دچار عارضه کرده و با مشکل مواجه کند.

به گفته خسرونیا سالانه 800 میلیون کار پزشکی در ایران انجام می شود، بر طبق آمار جهانی اگر از این تعداد 100 هزار مورد با مشکل مواجه شود، طبیعی است اما آمارها در ایران حاکی از آن است که شکایتها بسیار کم و حدود 5 هزار شکایت در پزشکی قانونی و 10 تا 15 هزار مورد شکایت نیز در نظام پزشکی وجود دارد که این مهم نشان از رضایت مردم از پزشکان نسبت به سایر کشورها و خوی و انسانیت باقیمانده از گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: این امکان وجود دارد که بروز حادثه ای موجب التهاب در جامعه شود اما انسان عاقل کسی است که در زمان عصبانیت و ناراحتی خود را کنترل کرده و با حرف های ناهنجار اصالت خود را زیر سوال نبرد.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ ادامه داد: هنرمند زمانی به عنوان استاد تلقی می شود که بتواد ضمن نشان دادن هنرهای خود، جامعه اطراف خود را به خوبی راهنمایی و ارشاد کند، یک پزشک نیز زمانی استاد لقب می گیرد که با مردم خوش اخلاق باشد، اقتصاد مردم را در نظر بگیرد، با مهارت کار پزشکی خود را انجام دهد و همه جوانب را در نظر گیرد.

 

* تشکیل کمپین خطای پزشکی از روی احساسات به ضرر بیماران است

وی با اشاره به تشکیل کمپین خطای پزشکی از روی احساسات و سیاسی شدن آن با گذشت زمان عنوان کرد: متاسفانه برخی گروه ها جوانان را علیه جامعه پزشکی تحریک می کنند در حالیکه جامعه پزشکی هم جزو همین جامعه ایرانی هستند و تفاوتی با دیگران ندارند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران پزشکان را نیز چون دیگر افراد جایز الخطا برشمرد و گفت: صرف پزشک بودن دلیل نمی شود که این قشر عاری از هر خطا و اشتباه باشند و یا در صورت بروز خطا، اشتباه آن ها در جامعه بزرگنمایی شود چرا که برخی خطاها را نمی توان پیش بینی و یا از آن جلوگیری کرد.

به گفته وی ایجاد عارضه برای پزشک مهم نیست بلکه پیگیری و رسیدگی به بیمار پس از عارضه حائز اهمیت بوده تا بیمار بتواند بهبودی کامل خود را دوباره بازیابد. بنابراین کمپین را باید آگاه کرد که اکثر افرادی که علیه جامعه پزشکی شعار می دهند، حتی از جایگاه و اهمیت نظام پزشکی (اعم از رسیدگی به پرونده ها، احکام صادره، محرومیت ها و غیره) بی اطلاع بوده و تنها از روی احساسات مطالبی را منتشر می کنند.

خسرونیا بیماران را تنها متضرران تشکیل چنین کمپین هایی دانست و تصریح کرد: تصور کنید بیماری با وضعیت نامناسب مالی، نه می تواند در خارج از کشور بستری شود، نه می تواند انتخابی برای بیمارستان های خصوصی درجه یک داشته باشد پس بناچار باید با وضعیت موجود ساخته و با نگرانی در بیمارستان بستری شود و عدم اعتماد به پزشکان و کار آن ها موجب خواهد شد از نتیجه خوبی در کار پزشکی برخوردار نشود.

 

*ضرورت میدان داری ریش سفیدان هنری در صورت احراز قصور

وی با تاکید بر اینکه ریش سفیدان هنری باید میدان داری کرده و در صورت احراز قصور موضوع را قانونی پیگیری کنند،  گفت: طرح مسائل در رسانه ها جز ضرر به مردم فایده دیگری ندارد.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که آیا پیگیری خطا از حجم آن خواهد کاست یا خیر، خاطرنشان کرد: محکومیت افراد به علت دشمنی با آن ها نیست، بلکه طبق قانون، بازدارندگی از خطاهاست. پزشک مقصر محکوم خواهد شد تا در صورت تکرار مورد، تغییر رویه داده و آن عمل را مجدد تکرار نکند کما اینکه در دریافت های نامتعارف این مهم اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه پرونده ها در دادسرای نظام پزشکی، پزشکی قانونی و سامانه 1690 مورد بررسی قرار می گیرد، ابراز داشت: البته 1690 تنها برای رسیدگی به مشکلات مالی راه اندازی شده است اما مردم از آن برای طرح شکایت قصور پزشکی نیز استفاده می کنند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران با اشاره به اینکه حدود 45 تا 47 درصد پرونده ها به تیرئه پزشک می انجامد، عنوان کرد: به این معنا که شخص شاکی نمی داند چرا شکایت کرده و تنها با تصور اینکه پزشک اشتباهی را مرتکب شده، از پزشک خود شکایت کرده و در پایان نیز رای به برائت پزشک داده می شود.

وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات در دادسرا و یا دادگستری مشکلات با حضور پزشک، شاکی و شاهدان مطرح می شود و با انجام بررسی های متعدد مشخص می شود عارضه اتفاق افتاده طبیعی بوده و پزشک تبرئه می شود البته گاهی بیمار قانع و پرونده مختومه می شود و گاهی نیز قانع نشده و پرونده با کارشناسی به هیات بدوی می رود.

به گفته خسرونیا نمی توان از تشکیل چنین کمپین هایی جلوگیری کرد اما می توان با فرهنگ سازی مناسب، آگاهی مردم را ارتقا داد تا صرف صحبت های یک نفر تحت تاثیر قرار نگیرند.

 

*ضرورت ایجاد تلطیف بین ریش سفیدان جامعه پزشکی و هنری

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه ریش سفیدهای جامعه پزشکی و هنرمندان باید به گونه ای رفتار کنند که تلطیفی بین این دو گروه ایجاد شود، تصریح کرد: این دو گروه نخبه و مورد اعتماد مردم هستند و برای ارتقای سطح فکری، اجتماعی، علمی و غیره باید دست به دست هم داده و با هم کمک کنند.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ عنوان کرد: زمانی که بین این دو گروه اختلاف باشد، به تبع به کل مسائل مملکتی و فرهنگی لطمه وارد می شود و اگر بخواهیم مرتب نقاط ضعف گروه مقابل را به رخ بکشیم، جز اینکه خود و کشور را تضعیف کنیم، نتیجه دیگری نخواهد داشت. من به عنوان یک پزشک و دوستدار آقای کیارستمی درخواستم این است که ریش سفیدهای هر دو گروه در محیطی صمیمی با هم به گفتگو نشسته و مشکلات موجود را بر طرف کنند.  

انتهای پیام/ع

(استفده از اخبار با ذکر منبع الزامی ست)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.