پنجشنبه، 9 فروردین 1403

بیانیه هیات رییسه شورایعالی و مجمع عمومی در خصوص تعیین تعرفه سال97

هیات رییسه شورایعالی و مجمع عمومی با تشکر از ارسال نامه ریاست محترم کل سازمان در خصوص تعرفه های خدمات سلامت، بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل سازمان نظام پزشکی متن بیانیه به شرح ذیل است:

 

جناب آقای دکتر ایرج فاضل

ریاست کل محترم سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

    احتراماً، با تشکر از جنابعالی به مناسبت صدور نامه شماره 41051/10/100/396  مورخ 23/12/1396 در خصوص تعرفه‌های خدمات سلامت در سال 1397 خطاب به وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی، بدینوسیله شورای عالی سازمان نظام پزشکی و هیأت رئیسه مجمع عمومی سازمان، ضمن اعلام حمایت همه جانبه از اقدام جنابعالی، لازم می‌دانند پیرامون مسأله تعرفه‌های خدمات سلامت سال 1397 نکات زیر را به استحضار برسانند.

در تاریخ 26/1/1397 سندی با عنوان «گزارش بررسی پیشنهاد فوری، برای تصمیم‌گیری هیأت دولت» و با عنوان «پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور»  در دستور کار هیأت محترم وزیران جهت تهیه «متن نهائی» قرار گرفته است.

در بررسی این سند موارد زیرین می‌بایست مورد توجه اکید قرار بگیرند:

1- علیرغم توقف اختیارات بند «ک» سازمان نظام پزشکی، آنچه که در قوانین برنامه‌های پنجم و ششم توسعه در ماده «قانون بیمه همگانی خدمات درمانی» مورد تأکید قرار گرفته و بدین علت جزو «احکام قانونی دائمی» شمرده می‌شود؛ اینست که مبنای «تعیین» تعرفه در ماده 8 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور مصوب 1373، بر اساس رعایت اصل تعادل منابع و مصارف، با تأکید بر رشد هزینه‌ها، و تورم سالیانه می‌باشد. از آنجایی که ارائه خدمات سلامت ضرورتاً باید هماهنگی واضحی با رشد دستمزدها و تورم  داشته باشد،  لذا مغایرت متن پیشنهادی

سازمان برنامه و بودجه (مورخ 26/1/97) با اعلام تعرفه‌های خدمات سلامت از سوی ریاست کل محترم سازمان نظام پزشکی، و اعلام افزایش 5% برای تعرفه‌های خدمات تشخیصی درمانی سال 1397، قابل قبول نیست. لذا، ضمن حمایت از نامه ریاست کل سازمان با عدد پیشنهادی ارائه شده به هیأت دولت از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور کاملاً مخالفیم  و رشد قابل قبول در جزء حرفه‌ای باید متناسب با حداقل رشد حقوق و دستمزد در شورای عالی کار و تورم سالیانه باشد.

2- طی سنوات متوالی جامعه پزشکی و نماینده ایشان سازمان نظام پزشکی، اصرار بر اعلام قیمت تمام شده واقعی (بر مبنای نص صریح ماده 8 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور) داشته و نیز اعلام تعرفه‌های واقعی را از ضرورت‌های رشد و توسعه سلامت کشور دانسته‌اند. علیرغم این مسئله، به علت رعایت منابع محدود بودجه‌ای در امر سلامت و رعایت رفاه حال مردم، همواره، «شرایط خاص» و «شرایط حساس» را ملاک قرار داده و در عمل بخش مهمی از سوبسید هزینه‌های سلامت را پرداخت کرده‌اند. در حال حاضر نیز ضمن تأکید بر ضرورت اعلام قیمت واقعی تمام شده خدمات سلامت و اعلام تعرفه‌های واقعی خدمات «تشخیصی و درمانی»، اعلام می‌داریم که دانستن نکات فوق در ارتقای آگاهی عمومی از خدمات جامعه پزشکی و نشان دادن تعامل و توجه این جامعه به ضرورت‌ها و شرایط موجود، بسیار مؤثر خواهد بود. لذا باید حق مطلب را در این زمینه بیان کرد، ولی بر مبنای تعادل منابع و مصارف به عادلانه‌ترین تعرفه ممکن در حال حاضر رسید.

3- علیرغم تأکید ریاست کل محترم سازمان بر «الزام قانونی تعیین تکلیف تعرفه خدمات سلامت قبل از شروع سال 1397»، متأسفانه علیرغم گذشت یک ماه از آغاز سال جدید، هنوز این مهم به نتیجه نرسیده و تعرفه‌های

 

جدید اجرائی نشده‌اند. این روندی تکراری است  که سالیان متمادی بر این فرآیند مسلط شده و بیم آن می‌رود که امسال نیز همانند سالیان گذشته، مدت زمان درازی از سال جدید در شرایط نامشخص بودن تعرفه‌ها سپری شود.

4- موضوع مورد تأکید در بند 3-3 سند پیشنهادی 26/1/97 سازمان برنامه و بودجه، تحت عنوان: «حداکثر رشد مورد قبول سازمان برنامه و بودجه برابر 5% است»، بار حقوقی معین داشته و مغایرت اساسی با ابزارهای تعیین تعرفه سال 97 و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون احکام دائمی) دارد. لذا سازمان نظام پزشکی به عنوان نماینده جامعه پزشکی حق طرح این مغایرت را در نهادهای ذیصلاح، از جمله دیوان عدالت اداری برای خود محفوظ می‌دارد.

5- پیشنهاد مورخ 26/1/97 سازمان برنامه و بودجه کشور، در صورت تصویب در هیأت دولت و طی هر فرآیندی، مستلزم این امر است که در زمینه کارشناسی اجزاء تعرفه، در جلسات تخصصی از نمایندگان سازمان نظام پزشکی به همراه کارشناسان شورای عالی بیمه خدمات درمانی دعوت به عمل آمده و از نقطه نظرات کارشناسی ایشان جهت تعیین وزن و درصد خدمات مختلف نهایت استفاده انجام گردد.

 

هیات رئیسه شورای عالی سازمان نظام پزشکی     هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی    

برچسب ها : مجمع عمومی
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.