پنجشنبه، 9 فروردین 1403

جزئیات تفاهم نامه مالیاتی جامعه پزشکی تشریح شد

جزئیات تفاهم نامه مالیاتی جامعه پزشکی تشریح شد
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی به تشریح جزئیات تفاهم در خصوص مالیات سال 9413سازمان نظام پزشکی با سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت.

 

دکتر محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به این که مالیات طبق قانون، بر اساس روش خود اظهارنامه مالیاتی است که خود مودیان آن را ارائه می دهند ؛ گفت : آن قسمتی که خارج از هزینه و درآمدهای پزشکان است ؛مشمول مالیات می شود و طبق قانون جدیدی که اعلام شده باید همه مودیان طبق سه طبقه ای که اعلام می شود مالیات را پرداخت کنند .

وی با بیان این که امسال حدود 13 میلیون معافیت مالیاتی داشتیم  افزود : مازاد این 13 میلیون را که مشمول مالیات می شود  باید همکاران و همه مشاغل تا سقف 25 درصد پرداخت کنند.

وی در بیان سه طبقه اعلامی اذعان داشت : هر طبقه ای از 15 درصد ، 20 درصد و 25 درصد هست که  تا 50 میلیون 15 درصد ؛ بین 50 تا 100 میلیون 20 درصد و بالاتر از 100 میلیون هم 25 درصد مشمول مالیات می شود که باید گروهها  درآمد خود را اعلام کنند و در اظهارنامه هم این مباحث اعلام می شود .

جهانگیری به تفاهم نامه ای که سازمان نظام پزشکی طبق سنوات قبل با سازمان امور مالیاتی منعقد کرده بود اشاره کرد و بیان داشت : بر اساس رای دیوان عدالت اداری سازمان امور مالیاتی دیگر مجاز به عقد تفاهم نامه با جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی و مودیانی که در ردیف بند "الف" و" ب "هستند ؛ نیست و تمام صنوفی که در این بند بودند در سال 93 و 94 اصلا تفاهم نامه برایشان میسرنشد.

وی با اشاره به این که قانون مالیات جدید از سال 95 اجرایی  بوده ولی روش اجرا و بعضی مباحث آن برای سال 94هم ساری و جاری شده است تصریح کرد : سازمان امورمالیاتی با برخی صنوف خاص توانست تعاملاتی انجام دهد که با توجه به رای دیوان تفاهم با سازمان نظام پزشکی خیلی سخت بود لذا بدنبال تعامل شدیم و این تعامل به سمتی رفت که امروز توانستیم تفاهمی را بصورت روش اجرا که بدون قید و شرط برای طرفین است ، داشته باشیم.

به گفته وی اگر این روش را همکاران جامعه پزشکی رعایت کنند سازمان امور مالیاتی قریب به یقین اگر مدرک مستدلی بر درآمد بیشتر نداشته باشند این اظهارنامه را پذیرفته و بر اساس آن هم اقدام می کند.

 

وی در خصوص تفاهم نامه های اولیه مالیاتی برای سال 93 بیان داشت : درآمد زیر یک میلیون 10 درصد ،  یک تا پنج میلیون 14 درصد و بالاتر از پنج میلیون هم 18 درصد مالیات را شامل می شد که این را شورای عالی نظام پزشکی مورد تایید قرار داد و ما را مکلف به پیگیری آن نمود .

 

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد : در واقع تا پایان خرداد ماه باید این اظهارنامه را برای عملکرد سال 94اعلام کنیم که با مساعدت سازمان امور مالیاتی موفق شدیم این تفاهم و تعامل را انجام دهیم و بصورت کتبی به سازمان های نظام پزشکی نیز اعلام شده است.

وی گفت : طبق لیستی که  اعلام شده کسانی که از این روش استفاده می کنند باید حداقل ها را قبول داشته باشند و برخی از گروهها در این لیست نیستند که قطعا پایین تر از این درآمدها را دارند و ملزم به رعایت کف نیستند؛ پس نبود آن ها در این لیست بدان معنا نیست که جزء این تفاهم نامه نیستند  اما بطور کل تمام رشته هایی که در نظام پزشکی کد دارند در لیست آورده شده است.

 

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این سوال که مالیات جامعه داروسازی به چه شکلی در نظر گرفته شده است اذعان داشت : داروسازان اگر در لیست نیستند می توانند خود را مشمول آن کنند که ملزم به رعایت کف نیستند و از این روش می توانند در صورت تمایل استفاده کنند و چون درآمد و هزینه ها ی آن ها شفاف است ما عقیده داریم اگر از روش قانونی جلو روند بطور حتم مالیاتشان کمتر خواهد بود .

جهانگیری با بیان این که به جامعه داروسازی عنایت ویژه داشته ایم  تصریح کرد : برای داروسازان کف  درآمد در نظر گرفته نشده و چون درآمد ها و هزینه هایشان شفاف است می توانند از این روش استفاده کنند و چون در سال قبل افزایش مالیاتی داشتند؛ امسال مالیاتشان رشدی نخواهد داشت و شاید در برخی موارد کاهش مالیات هم داشته باشیم .

وی در خاتمه یاد آور شد : نامه نگاری های لازم را با سازمان امور مالیاتی و صنوف دیگر انجام داده و اعلام کردیم که هنوز خیلی از موسسات ما مطالبه از سازمان های بیمه گر دارند و نمی توانند درآمدهای خود را مشخص کنند اما در شرایط فعلی تا تاریخ 31/3/1395 مودیان باید اظهارنامه خود را اعلام کرده و اگر نکنند مشمول جریمه شده و اگر معافیتی در کار باشد مشمول آن نخواهند شد.

 

 

 

جزئیات تفاهم در خصوص مالیات عملکرد سال 1394 سازمان نظام پزشکی با سازمان امور مالیاتی کشور

جزئیات شرایط نحوه‌ی اعلام درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1394 که با تعامل و توافق سازمان نظام پزشکی با سازمان امور مالیاتی کشور، طی جلسات مکرر فی‌مابین نمایندگان سازمان‌های فوق‌الذکر، طبق سیاست‌های مصوب شورای عالی محترم سازمان نظام پزشکی، صورت پذیرفته است، که برای اعضای سازمان نظام پزشکی (مؤدیانی) که تمایل به استفاده از آن را دارند به شرح ذیل به اطلاع می‌رساند:

شرایط توافق

الف- مؤدیانی که اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1394 خود را با تکمیل خلاصه وضعیت درآمد و هزینه به صورت الکترونیکی از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانی www.tax.Gov.ir بخش اظهارنامه الکترونیکی در موعد مقرر قانونی (31/3/1395) تسلیم نمایند.

لازم به ذکر است ضرورتی به تسلیم پرینت اظهارنامه به صورت کاغذی به ادارات امور مالیاتی نخواهد بود و کدرهگیری دریافتی از سامانه در تاریخ ارسال به عنوان رسید اظهارنامه مالیاتی می‌باشد.

ب- نحوه تعیین درآمد مشمول مالیاتی با رعایت حداقل درآمد با در نظر داشتن جدول طبقه‌بندی شش گروه پیوست بر اساس قطعیت مالیات سال 1393 به ترتیب یکی از سه روش زیر قابل محاسبه است:

1- میزان مالیات عملکرد سال 1394 صاحبان مشاغل به میزان مالیات قطعی شده سال 1393

مبلغ قطعی مالیات سال 1393 تا سقف   000/000/10 ریال               با افزایش 10%

مبلغ قطعی مالیات سال 1393 از ده میلیون تا      000/000/50 ریال               با افزایش 14%

مبلغ قطعی مالیات سال 1393             000/000/50 ریال به بالا       با افزایش 18%

2- در صورتی که مالیات عملکرد سال 1393 در مرحله تشخیصی با قبول برگ تشخیصی عملکرد سال 93، مالیات عملکرد 94 بدون افزایش [صفر درصد (0%)] معادل برگ تشخیص می‌باشد.

3- در صورتی که عملکرد سال 1393 تشخیص با قطعی نشده باشد، مالیات عملکرد قطعی سال 1392 مبنای محاسبه است و با افزایش توافق مالیات سال 92 نسبت به مالیات سال 1393 به روش زیر محاسبه می‌گردد.

تا مبلغ 000/000/10 ریال                 با افزایش 12%        سال 93

تا مبلغ 000/000/50 ریال                 با افزایش 18%        سال 93

از مبلغ 000/000/50 ریال                 با افزایش 24%        سال 93

و پس از مشخص شدن مالیات عملکرد سال 93 با افزایش ردیف یک مالیات عملکرد سال 94 قطعی گردد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.