شنبه، 1 اردیبهشت 1403

طراحی کوریکولوم های آموزشی متناسب با امکانات دانشگاههای علوم پزشکی

طراحی کوریکولوم های آموزشی متناسب با امکانات دانشگاههای علوم پزشکی
​استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به این که اکثر کوریکولوم های آموزشی به نحو مطلوبی طراحی شده اند گفت : در طراحی کوریکولوم های آموزشی باید امکانات اجرایی دانشگاه ها مدنظر قرار گرفته و سیستم نظارتی نیز بسیار قوی عمل کند.

دکتر سید مصطفی شیر یزدی استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی در خصوص میزان اجرای کوریکولوم های آموزشی در دانشکده های پزشکی اظهار داشت : معمولا وزارت بهداشت کوریکولوم (چک لیست های آموزشی) را به تمام دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ می کند اما هیچ کدام از آن ها اجرایی نمی شوند و در حد همان CD  و کتابچه باقی می مانند.

وی افزود : بهتر است کوریکولوم ها را هر دانشگاهی برای خود طراحی کند تا ضمانت اجرایی برای آن نیز وجود داشته باشد زیرا آموزش صحیح در جامعه ما وجود ندارد  که این مشکل ازمقطع پیش دبستانی شروع و تا آموزش عالی نیز ادامه دارد.

وی با تاکید بر این که مسوولان و معاونان آموزشی دانشگاهها باید نظارت جدی بر این مسئله داشته باشند تصریح کرد : کوریکولوم های آموزشی باید و نباید های درمان و توانایی برخورد با بیمار را به دانشجویان آموزش می دهد بنابراین عدم اجرا یا درست اجرا نشدن آن ها لطمه بزرگی به سلامت جامعه وارد می کند لذا تمامی دست اندرکاران و مسوولان باید نظارت جدی بر این موضوع داشته باشند که علاوه برآن نظارت مرکزی هم برای اجرای درست این امر ضرورت دارد.

این متخصص جراحی عمومی با اظهار تاسف از این که آموزش پزشکی در کشور رو به افول است اذعان داشت : برای برون رفت از مشکلات و ارائه آموزش اصولی و مطلوب که نتیجه آن درمان بهتر و کاهش هزینه ها را به دنبال دارد باید سیستم نظارتی محکم و غیرقابل نفوذی داشته باشیم که بر نحوه اجرای کوریکولوم ها در دانشگاهها از جمله دانشکده های پزشکی نظارت داشته باشند و آموزش مستمر همراه با فرهنگسازی لازم در همه زمینه ها از جمله شاخه پزشکی داشته باشیم.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد یادآور شد : کوریکولوم ها ی آموزشی هر ده سال یکبار نیاز به بازنگری دارند تا کمی و کاستی ها اصلاح شده و در طراحی آن ها نیز باید از افراد صاحب نظر و خبره استفاده شود تا کارشناسانه تهیه و ارائه شوند.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.