شنبه، 1 اردیبهشت 1403

دکتر فاضل در تشریح زوایای تفاهم نامه سازمان نظام پزشکی و سازمان غذا و دارو: عملکردی مترقی در نظام سلامت صورت گرفت

نایب رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان نظام پزشکی و سازمان غذا و دارو را عملکردی مترقی توصیف کرد که سبب کوچک‌تر شدن بدنه دولت خواهد شد.

دکتر محمود فاضل نایب‌رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با سایت سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: بر اساس قوانین، برنامه‌های مختلف برنامه سوم به بعد و برنامه پنجم توسعه، قانون نظام پزشکی و قانون اساسی به این نتیجه رسیدیم که با توجه به فضای کلی کشورٰ ، تأکید رئیس‌جمهور در برنامه بخش سلامت، تأکید مکرر وزیر بهداشت در روان سازی، ریل گذاری و سبک کردن بار وزارت بهداشت و رساندن به جایگاه اساسی خودٰ، تفاهم‌نامه همکاری مشترکی را در بخش غذا و دارو به امضا برسانیم. به طورکلی ما این اقدام را عملکردی مترقی می دانیم که سبب کوچک‌تر شدن بدنه دولت خواهد شد.

وی گفت : این موضوع را نشانه رشد می‌دانمٰ، چرا که در کشورهای منطقه جزو اولین و بدیع‌ترین کشورهایی هستیم که به این سمت رفته‌ایم. البته این رفتار، رفتاری است که نمونه آن در کشورهای پیشرفته اجرا شده و بسیار مفید بوده است. به دنبال احساس نیازی که در حوزه سلامت کردیمٰٰ تصمیم گرفتیم این روش را با همکاری سازمان غذا و دارو پیش برویم.

دکتر فاضل با اشاره به امتیازات این تفاهم‌نامه گفت: اولا کار اعضای عضو سازمان نظام پزشکی، داروسازان و افراد مرتبط با این تفاهم‌نامه تسریع خواهد شد و ما به اصل مهم حوزه سلامت که عبارت است از اصل رضایتمندی ارباب رجوع، دست پیدا خواهیم کرد. این مسأله سازمان غذا و دارو را چابک‌تر می‌کند و بهتر می‌تواند به دنبال امور خود که همان کاهش تصدی‌گری دولتی و نقش تولیتی باشد، برود.امیدوارم این تفاهم مشترک تنها عوض شدن ساختمان و پرسنل نباشد، بلکه اهدافی که به آن اشاره کردم در آن وجود داشته باشد. این تفاهم‌نامه قطعا به جلب رضایت مردم نسبت به نیازهایشان کمک می‌کند.

وی با بیان این که تفاهم‌نامه فوق را مبتنی بر توسعه می‌دانیم گفت: بخش عمده‌ای از این وظایف و اختیارات طی تفاهم‌نامه دیگری که بین سازمان و انجمن‌ داروسازان عقد خواهد شد، به آنها واگذار می‌شود. انجمن داروسازان ایران تجربه‌ای هم در این زمینه طی سال‌های گذشته دارند.

دکتر فاضل به مبحث آموزش اشاره کرد و افزود: یکی از نقاطی که در این سیستم وجود داردٰ، بحث آموزش است. بی‌تردید اگر چه تاکنون فعالیت زیادی برای توسعه آموزش شده اما معمولاً در سیستم دولتی به سوی تولید پیش نمی‌رود، در حالی که ما می‌خواهیم آموزش را به سمتی ببریم که تولید ایجاد کنیم و این موضوع در ذات بخش خصوصی وجود دارد.

وی تصریح کرد: مشارکت در تدوین استانداردها موضوع دیگری است که نیاز کشور به شمار می‌رود. اگر چه این کار تاکنون صورت می‌گرفته؛ ولی استانداردهایی که مبتنی بر شواهد باشد و از بدنه اجتماع بروز خواهد کرد، مد نظر ماست.

دکتر فاضل با ارایه توضیحی در رابطه با نحوه عملکرد بخش نظارتی افزود: نظارت به طور کامل‌تری صورت خواهد گرفت و معنای آن به طور کامل تغییر خواهد کرد. کلمه بازرسی به کلمه بازدید تبدیل خواهد شد و با پکیج یا گروهی متشکل از سازمان غذا و دارو و سازمان نظام پزشکی، امیدواریم ارتقای خدمات داروسازی را در این بین داشته باشیم. در برخی زمینه‌ها اگر چه این کار در وزارت بهداشت اتفاق می‌افتاد؛ اما این موضوع را طی یک بند به صورت کامپکت درآوردیم. این کامپکت عبارت است از انجام مربوط به تجویز و مصرف منطقه‌ای داروها، عوارض ناخواسته داروها و مرکز اطلاع‌رسانی. این یک نقطه مترقی در تفاهم‌نامه است. یعنی به جز این که ما را در حوزه عمل و اجرا توانمند می‌کند. ما را بر یک سیستم پایشی در رابطه با خود سازمان نظام پزشکیٰ، انجمن و هم گروه‌هایی که زیر نظر این سیستم هستند، استوار می‌کنند.

وی ادامه داد: البته امور اجرایی مانند صدور پروانه، مسؤول فنی، تأسیس داروخانه، صدور پروانه‌های توزیع، تجهیزات پزشکی و لوازم آرایش به توانمندی سازمان می‌افزاید. البته در جهت روان‌سازی و تسهیل، مسوولیت تمام این موارد یک باره واگذار نمی‌شود، بلکه در یک پروسه یک تا یک و نیم ساله واگذار خواهد شد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.