پنجشنبه، 9 فروردین 1403

نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی: ضرورت توجه به تعرفه پزشکان نسخه نویس /جلوگیری از هزینه های اضافه در نظام سلامت با اجرای نظام ارجاع

نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی: ضرورت توجه به تعرفه پزشکان نسخه نویس /جلوگیری از هزینه های اضافه در نظام سلامت با اجرای نظام ارجاع
نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی با بیان اینکه پزشکان عمومی بار اصلی خدمات سلامت در نظام سلامت را به دوش کشیده و سطح اول ارائه خدمات بهداشتی و درمانی کشور محسوب می شوند، گفت: در تمامی نظام های سلامت توجه ویژه ای به پزشکان عمومی صورت می گیرد اما در کشور ما نه تنها به این همکاران توجه نشده بلکه برنامه مشخصی هم برای آن ها وجود ندارد.

دکتر عزت اله گل علیزاده در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه  به نظام ارجاع و پزشک خانواده در دو برنامه چهارم وپنجم توسعه پرداخته شده است، خاطرنشان کرد: هنوز برنامه اجرایی مشخصی در این زمینه وجود ندارد که از این بابت نگران هستیم .

وی افزود: آمارها حاکی از آن است که حدود 80 هزار پزشک عمومی عضو سازمان نظام پزشکی هستند و اگر تعداد پزشکان عمومی که از کشور خارج شده، فوت شده، مشغول تحصیل در دوره تخصصی، آمادگی برای آزمون دستیاری و یا پزشکانی که در حرفه پزشکی فعال نیستند را از این تعداد کسر کنیم، حدود 50 هزار نفر پزشک عمومی فعال داریم.

گل علیزاده با اشاره به وجود نواقصی که در آموزش پزشکی عمومی مطرح است، ابراز داشت: وزارت بهداشت برنامه هایی را برای تغییر نظام آموزش پزشکی عمومی در دست تدوین دارد که در صورت اجرا، دانشجوی پزشکی بعد از 5 سال آموزش به سمت پزشکی خانواده یا سایر رشته های تخصصی گرایش پیدا می کند و تعیین بورد تخصصی پزشکی عمومی  نیز در همین راستا است.

وی با تاکید بر این که جامعه پزشکان عمومی و مردم هنوز حلاوت اجرای برنامه پزشک خانواده را نچشیده اند، افزود: به همین خاطر ممکن است گرایش دانشجویان پزشکی به سمت پزشکی خانواده کمترباشد مگر این که اطمینان خاطر لازم به آنان داده شود.

نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی با تاکید براینکه برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع یکی از ضرورت های نظام سلامت برای برون رفت از مشکلاتی است که گریبان گیر نظام سلامت  است، تصریح کرد: به همین علت ناگزیر به بازنگری در کریکولوم آموزشی پزشکی عمومی هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر پزشکان عمومی نیاز به توانمند سازی و کسب مهارت های ویژه برای ایفای نقش جدیدی که در نظام سلامت به موجب تکالیف قانونی برنامه پنجم توسعه و همچنین سیاست های ابلاغی توسط مقام معظم رهبری به آنها محول شده هستند به همین دلیل در اواخر دولت گذشته، بخشنامه ای تحت عنوان توانمند سازی پزشکان عمومی در 6 بند جهت افزایش توانمندی این همکاران ابلاغ شد و این مهم می تواند به کسب مهارت های پزشکان عمومی به عنوان دروازه بانان نظام سلامت کشور درایفای نقششان کمک کند.

گل علیزاده با ابراز امیدواری نسبت به اینکه از معاونت های مختلف وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی انتظار می رود که در جهت توانمند سازی پزشکان عمومی برنامه های مدونی را با محوریت انجمن پزشکان عمومی برای این دسته از همکاران  تدوین و اجرا کنند، خاطرنشان کرد: در تمام دنیا حدود 75 تا 80 درصد خدمات سلامت در سطح 1 توسط پزشکان عمومی، 10 تا 15 درصد توسط متخصصین و مابقی توسط  پزشکان فوق تخصص ارائه می گردد .پس ارائه خدمات توسط پزشک عمومی، مستلزم داشتن دانش و مهارت کافی و دریافت دستمزد مناسب برای ماندگاری در سطح 1 و جلوگیری از مهاجرت به سایر سطوح است.

وی در ادامه تصریح کرد: لازم نیست دولت خدماتی را که در سطح 1 قابل ارائه توسط پزشک عمومی بوده را گران تر از سطوح تخصصی و فوق تخصصی  خریداری کند. با اجرای نظام ارجاع، سطح 1 خدمات توسط پزشکان عمومی مبنای کار قرار خواهد گرفت و قطعا جلوی بسیاری از هزینه های اضافه در نظام سلامت گرفته می شود.

نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی اضافه کرد: به نظر می رسد یکی ازاولویت های مهم نظام سلامت در سال جاری باید راه اندازی نظام ارجاع بر مبنای پزشک خانواده، تدوین راهنماهای بالینی، تقویت منابع بیمه ای و نظارت دقیق تر و بیشتر بر منابعی که در اختیار نظام سلامت است، باشد. 

نایب رییس مجمع انجمن های تخصصی  در بخش دیگری ازسخنان خود در خصوص تعرفه های اعلام شده توسط معاون درمان وزارت بهداشت در رسانه ها گفت: نرخ ویزیت پزشک عمومی در بخش خصوصی 19 هزار تومان اعلام شده است که حدود 15 درصد رشد را نسبت به سال گذشته دارد در حالیکه پیشنهاد شورای عالی نظام پزشکی  در اسفندماه سال گذشته مبلغ 23 هزار تومان بود و این رقم در شورای عالی بیمه به 21 هزار تومان تقلیل یافت، متاسفانه عدد نقل شده از دکتر آقاجانی فاصله زیادی با پیشنهاد شورای عالی نظام پزشکی دارد. 

وی بااشاره به اعلام تعرفه ویزیت در اوایل سال گذشته، اظهارداشت: تعرفه سال گذشته16  هزار و 500 تومان بودکه همان زمان هم اعتراضات بسیاری توسط همکاران پزشک عمومی صورت گرفت. 

نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی درخصوص بازنگری و اعلام کتاب جدید ارزش نسبی خدمات ابراز داشت: با ابلاغ کتاب جدید درسال گذشته متاسفانه قسمت ارزیابی و مراقبت بیماران( E&M ) ابلاغ نشد که به هر حال تعرفه های آن که شامل ویزیت در مطب یا سایر مراکز سرپایی دیگر، ویزیت در بخش های بستری و مشاوره در مطب یا سایر مراکز سرپایی بود که مبنای این محاسبه هم بر مبنای شرح حال متمرکز بر مشکل بیمار، معاینه متمرکز بر مشکل بیمار و همچنین تصمیم گیری بود، به نوعی به پزشکان عمومی بر می گشت.

وی تصریح کرد: براین اساس مدت زمانی که پزشک برای شرح حال، معاینه و تصمیم گیری لحاظ می کند، مبنای محاسبه ویزیت قرار می گیرد که بر حسب مشکل بیمار، مدت زمانی که صرف می شود و همچنین پیچیدگی نوع بیماری در مبلغ ویزیت لحاظ می شود و این به نفع پزشکان نسخه نویس و ازجمله پزشکان عمومی است. امید است با ابلاغ آن در سال 94، بخشی از مشکلات همکاران پزشک عمومی ما مرتفع  شود.

نایب رییس مجمع انجمن های تخصصی با گلایه از رشد 15 درصدی تعرفه ی سال 94 نسبت به سال 93، افزود: این رشد کمتر از نرخ تورم  و نیز نرخ  رشد حقوق و دستمزد(  17 درصد ) است. در خواست انجمن پزشکان عمومی همان عدد 23 هزار تومان یا حداقل همان عدد مصوب شورای عالی بیمه یعنی21 هزارتومان است چرا که پزشکان عمومی و سایر پزشکان نسخه نویس، غیر از تعرفه ویزیت، تعرفه دیگری دریافت نمی کنند و به همین علت باید توجه ویژه ای به نرخ ویزیت این دسته از همکاران صورت گیرد.

وی  با بیان اینکه ملاک پرداخت بیمه ها با پزشکان عمومی و سایر همکاران ما در بخش خصوصی و سرپایی تعرفه دولتی است، افزود: باید مبنای پرداخت تعرفه ها، تعرفه مصوب برای بخش خصوصی باشد تا با این کار نیز بخشی از مشکلات همکاران رفع شود.  همچنین انتظار می رود مبنای محاسبه ویزیت چون سال های گذشته افزایش 15 درصد برای همکاران با بیش از 15 سال سابقه فعالیت بالینی و همکاران با مدارک MPH نیز لحاظ شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم به هنگام ابلاغ رسمی تعرفه ها، اعلام سرانه پزشک خانواده روستایی است که متاسفانه همیشه با تاخیر انجام می شود. امید است  سرانه معقولی برای همکارانی که دراین بخش فعال هستند، لحاظ گردد چرا که هنوز در مراکز روستایی با کمبود پزشک مواجه هستیم و قطعا افزایش دریافتی همکاران تاثیر بسزایی در جذب و ماندگاری آنان در مناطق روستایی و محروم دارد. ضمنا توجه به سرانه پزشکان خانواده شهری که در دو استان فارس و مازنداران در دست اجرا هست، نیز یکی از خواسته های ما است که امید است در این ابلاغیه باشد. 

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.