پنجشنبه، 9 فروردین 1403

مشاور سلامت وزیر بهداشت: افزایش تعرفه متناسب با نرخ تورم تعرفه ها را واقعی می کند/ رفع نواقص کتاب ارزشگذاری ظرف سه ماه

مشاور سلامت وزیر بهداشت: افزایش تعرفه متناسب با نرخ تورم تعرفه ها را واقعی می کند/ رفع نواقص کتاب ارزشگذاری ظرف سه ماه
مشاور سلامت وزیر بهداشت گفت: کمبود بودجه در حوزه سلامت موجب شده بود ارائه خدمت بستری در بخش دولتی دچار مشکل شده و تنش هایی را برای مردم به وجود آورد که متاسفانه اکثر آن ها به پزشک نسبت داده می شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر سید محمود طباطبایی افزود: خوشبختانه با درایت دولت تدبیر و امید از سال 1393 با تخصیص اعتبارات کافی، رفع بدهی ها و کسری بودجه وزارت بهداشت، این برنامه شکل عملیاتی به خود گرفت و دغدغه مردم را در سال 91و 92 که می رفت تا بسیاری از خانواده ها را زیر فقر ببرد، به یک موج خوشحال کننده سراسری تبدیل کرد.

وی ابراز داشت: جامعه پزشکی به عنوان یک جامعه خدوم، زحمتکش و خدمتگزار در طول سالها چه قبل از انقلاب و چه پس از آن در دوران دفاع وقدس، سال های پس از جنگ تحمیلی و سازندگی تا به امروز همه سختی ها را همراه با مردم تحمل کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران با اشاره به کمبود بودجه در حوزه سلامت خاطرنشان کرد: این مهم موجب شده بود ارائه خدمت بستری در بخش دولتی دچار مشکل شده و تنش هایی را برای مردم به وجود آورد که متاسفانه اکثر آن ها به پزشک نسبت داده می شد.

وی  در خصوص کتاب ارزش نسبی ارائه خدمات سلامت در فاز سوم طرح تحول ، تصریح کرد: تدوین این کتاب  30 تا 35 سال مغفول مانده بود و نه تنها بسیاری از خدمات در آن وجود نداشت، بلکه تغییری هم در تعرفه های پزشکی موجود در آن داده نشده بود.

دبیر انجمن صنفی بیمارستان های خصوصی کشور اضافه کرد: در مقایسه با کتاب های پیشین، گرچه کتاب ارزش نسبی خدمات سال 84 با تعرفه های واقعی فاصله فراوان دارد اما می توان برای رسیدن به تعرفه واقعی هر سال با دخیل کردن نرخ تورم در تعرفه گذاری،بتوان به این مهم دست یافت.

دکتر طباطبایی با بیان اینکه بخش خصوصی نیز مانند بخش دولتی به خوبی از این کتاب استقبال کرده است، گفت: البته قسمت اعظم خدمات بستری و محمل اصلی مراجعه مردم، بخش دولتی است. بیش از 60 درصد شهرستان های کشور فاقد بیمارستان خصوصی بوده و در شهرهای کوچک نیز تنها بیمارستان دولتی وجود دارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رشته مغزو اعصاب با ابراز خرسندی از اینکه در طول سال هایی که وزارت بهداشت با کمبود بودجه مواجه بود، بخش خصوصی به عنوان مکمل در کنار بخش دولتی خدمات بسیار خوبی را ارائه کرده و می کند، افزود: جامعه پزشکی همان گروهی هستند که وقتی احساس کردند مردم برای گرفتن خدمات امکان رفتن به خارج از کشور برایشان فراهم نیست، کمر همت بسته و  با کمک گرفتن از دولت و وام گرفتن از بانک ها، خدمات بستری در بخش خصوصی را توسعه دادند تا مردم برای گرفتن خدمت، سرگردان نباشند.

وی با تاکید براینکه این کتاب مورد تایید قاطبه جامعه پزشکی است، گفت: اگرچه تدوین آن بدون اشکال نبوده، در برخی از قسمت ها نسبت ها رعایت نشده، برخی خدمت ها به خوبی دیده نشده و ظاهرا تغییراتی در برخی از قسمت های کتاب داده شده که شاید اصالت اصلی آن را دچار مشکل کرده، اما مهم آن است که قسمت اعظم آن صحیح است.

طباطبایی با عنوان اینکه وزیر بهداشت، معاون درمان و همه دست اندرکاران، قول رفع نقاط ضعف کتاب را در یک پروسه 3 ماهه داده اند، اظهار داشت: خوشبختانه هیئت دولت با تفویض اختیار به شورای عالی سلامت و درمان برای تجدید نظر در کتاب و همچنین جایگزینی مصوبه شورای عالی سلامت به جای وزارت بهداشت، راه را برای این مهم باز گذاشته است.

وی با ابراز خرسندی از همکاری بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی به عنوان خانه پزشکان، ابراز داشت: گروه های نظاتی از 15 آبان ماه نظارت بر اجرای این طرح را آغاز کردند و در همه بیمارستان ها به خوبی در حال اجرا است. طبق تعهدات بیمارستانها اخذ هرگونه وجهی خارج از صندوق بیمارستان، محدوده و مجوزهای این کتاب غیر قانونی است.

مشاور سلامت وزیر بهداشت در خصوص آغاز نظارت بر کتاب و سامانه 1690 تصریح کرد: خوشبختانه گزارش ها حاکی از وجود خطاهای بارز نیست. البته از آنجایی که هیچ طرحی امکان ندارد در مسیر اجرا بدون مشکل نباشد، اما گزارش خطای فاحش دراین زمینه نداشتیم و بسیاری از تلفن های مردم حاکی از احساس رضایت و خشنودی آن ها است. 

وی با اشاره به اینکه بسته نظارتی ابلاغ شده از طرف دولت، وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، بیمه ها و سیستم های قضایی را در کنار هم مسئول نظارت بر اجرای این کتاب کرد، گفت: این مجموعه در قالب هیات های نظارتی، در اکثر بیمارستان ها بازدید دارند و در صورت بروز مشکلاتی در اجرای کتاب، گزارشات ابلاغ شده از طرف پزشکان، بیمارستان ها و مسئولین ذیربط در آینده بسیار نزدیک با دستور مستقیم وزیر بهداشت، به سرعت بررسی و تا حد ممکن رفع دغدغه خاطر همکاران را فراهم خواهیم کرد.

طباطبایی ضمن تشکر از بیمه های تجاری و تکمیلی اظهار داشت: بیمه ها به خوبی در کنار بیمارستان ها، مسئولان وزارت بهداشت و نظام پزشکی در مسیر اجرای این طرح ایستاده و با وجود آن که منابع خاصی دراین زمینه در نیمه دوم سال برایشان در نظر گرفته نشده بود، اما کمک و تعهد کردند که از منابع خود این کسری ها را جبران و در اجرای این کتاب همراه باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر خدای ناخواسته گروه اندک و قلیلی از این کتاب تبعیت نکنند، طبیعتا قانون تکلیف را مشخص کرده و بسته های نظارتی و راه های قانونی مقابله با این تخلفات هم وجود دارد. خواهشم از سازمان صدا و سیما، مطبوعات و همه همکاران آن است که به بزرگنمایی نقاط ضعف این مهم نپردازند و خطاها را به همه جامعه پزشکی که استقبال خوبی را از این طرح داشتند، بسط ندهند.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران در پایان ابراز داشت:  امیدوارم منابع تخصیص یافته وزارت بهداشت به خوبی تداوم داشته باشد و برای سال آینده هم این برنامه با جدیت اجرا شود.

 انتهای خبر/

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.