پنجشنبه، 9 فروردین 1403

مزایای اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها از زبان رییس بیمارستان فارابی

مزایای اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها از زبان رییس بیمارستان فارابی
رییس بیمارستان فارابی واقعی شدن نسبی تعرفه‌ها، ارزش‌گذاری خدمات فاقد تعرفه و تعدیل تعرفه خدمات رشته‌های مختلف پزشکی را از جمله مزایای کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت دانست و گفت: برخی کدهای این رشته اصلاح و خدمات فاقد تعرفه نیز اضافه ‌شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر محمود جباروند به خبرنگار (ایسنا) - منطقه علوم پزشکی تهران، گفت: کتاب کالیفرنیا که پیش از این مبنای تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی بود، کامل نبود و در تعرفه‌های موجود بین رشته‌های مختلف پزشکی تفاوت فاحشی وجود داشت. با ارائه خدمات و عدم تعرفه مناسب، شاهد قیمت‌های متفاوت و متنوع در خدمات درمانی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی بودیم.

وی درباره مشکلات عمده کتاب کالیفرنیا، گفت: تفاوت بین درآمد رده‌های مختلف پزشکان، تفاوت درآمد پزشکان در بخش خصوصی و دولتی، عدم تمایل پزشکان به خدمت در مناطق محروم و کم برخوردار، تمایل به برخی رشته‌های خاص و پردرآمد در آزمون‌های تخصصی و فوق تخصصی، تفاوت درآمد پزشکان آموزشی و درمانی که از جمله اشکالات به‌وجود آمده بر اثر تعرفه‌گذاری نامناسب قبلی بود که در نهایت به ضرر بیمار تمام می‌شد.

جباروند با بیان اینکه اصلاح تعرفه‌های خدمات درمانی در دولت‌های گذشته مطرح بود، اظهار کرد: خوشبختانه در دولت جدید با همکاری سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های تخصصی پزشکی سراسر کشور، تعرفه‌ها بازنگری و حاصل آن انتشار کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات درمانی بود که در آن تعرفه‌ها نسبتا واقعی شده است.

وی واقعی شدن نسبی تعرفه‌ها، ارزش‌گذاری خدمات فاقد تعرفه و تعدیل تعرفه خدمات رشته‌های مختلف پزشکی را از جمله مزایای کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت دانست و گفت: از دیگر مزایای این کتاب جامع بودن آن است؛ به‌ طوری‌ که مشکل بسیاری از مراکز درمانی و پزشکان را حل کرده و فاصله درآمد پزشکان در رشته‌های مختلف را از بین می‌برد.

رییس بیمارستان فارابی بیان کرد: تعرفه‌گذاری جدید خدمات درمانی از مردم در مقابل تعرفه‌های غیرقانونی محافظت خواهد کرد و با اعمال نظارت شاهد کنترل دریافت‌های پزشکان و موسسات درمانی خواهیم بود.

جباروند موفقیت اجرای طرح را در گرو همکاری پزشکان و سازمان‌های بیمه‌گر دانست و افزود: خوشبختانه سازمان تامین اجتماعی، خدمات درمانی و نیروهای مسلح این تعرفه‌ها را پذیرفته‌اند. بقیه بیمه‌ها هم در نشست با مسئولین وزارت بهداشت قول رعایت تعرفه‌های جدید را داده‌اند.

وی در مورد تعرفه‌های چشم‌ پزشکی اظهار کرد: برخی کدهای این رشته اصلاح و خدمات فاقد تعرفه نیز اضافه‌ شده‌اند. در برخی اعمال جراحی مانند آب‌ مروارید تغییر اندکی داشته‌ایم ولی برخی خدمات ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته، برخی خدمات هم 2.5 برابر شده‌اند.

رییس بیمارستان فارابی یکی از نتایج مورد انتظار اجرای طرح ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت را ترغیب پزشکان برای فعالیت در بخش دولتی بویژه خدمت در مناطق محروم و دورافتاده عنوان کرد و گفت: به اعتقاد من اجرای این طرح و قوانینی که وزارت بهداشت برای خدمت در مناطق محروم تدوین کرده است، موجب محرومیت‌زدایی در کشور خواهد شد.

جباروند با اشاره به اینکه اجرای تعرفه‌های جدید موجب افزایش انگیزه پزشکان برای خدمت در مناطق محروم و جلوگیری از اعزام بیمار به تهران و شهرهای بزرگ می‌شود، افزود: افزایش تعرفه‌ها، یکسان شدن آن در محیط‌های آموزشی - پژوهشی و درمانی و همچنین یکسان شدن تعرفه در مناطق برخوردار و کم برخوردار و به‌ روز شدن پرداخت‌ها از دیگر تمهیدات وزارت بهداشت است.

انتهای خبر/

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.