پنجشنبه، 9 فروردین 1403

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی: جامعه پزشکی باید در چهارچوب های اخلاقی رسالت خود را انجام دهد/ اخذ پروانه اشتغال پزشکان باید الزامی شود

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی: جامعه پزشکی باید در چهارچوب های اخلاقی رسالت خود را انجام دهد/ اخذ پروانه اشتغال پزشکان باید الزامی شود
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه پشتوانه جامعه پزشکی ملت است، گفت: جامعه پزشکی مکمل ملت و جدای از آن نیست. زیر ساخت ها باید طوری محافظت شود که جامعه پزشکی بتواند شان خود را حفظ کند و در چهارچوب های اخلاقی بتواند رسالت خود را انجام دهد و این مهم وظیفه تمام نهادهای دولتی است.

دکتر بهنام عباسیان در گفتگو با خبرنگار نظام پزشکی در خصوص چالش های موجود در جامعه پزشکی که از گروه قبل ایجاد شده خاطرنشان کرد: این مشکلات همچنان ادامه دارد و این نیست که مشکلات مربوط به یک گروه یا دوره خاص باشد.

وی با اشاره به اینکه با گذر زمان این مشکلات روز به روز افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی مشکلات از خارج برای سازمان ایجاد می شود و برخی نیز از درون به علت حضور افراد در پست ها و تفکرات مختلف و عدم رعایت حریم اجتماعی یکدیگر ایجاد می شود.

عباسیان ادامه داد: یکسری از مشکلات پایه ای نیز هستند که نسبت به زمان و مکان فعلی استراتژی کشور به سازمان ها و پزشکان وارد می شود اما با تمام مشکلات موجود، سازمان همواره حامی پزشکان و بیماران بوده است.

وی با طرح سوالی مبنی براینکه آیا تنها دو نهاد وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی برای حل مشکلات حوزه سلامت کفایت می کنند، تصریح کرد: عوامل متعددی در این امر دخیل هستند که می توان به سازمان های بیمه گرو شهرداری به عنوان مهمترین نهادها اشاره کرد.

 

وزارت بهداشت 20 درصد متولی امور ساماندهی مشکلات پزشکی است

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه وزارت بهداشت تنها 20 درصد متولی امور ساماندهی مشکلات پزشکی است، افزود: 80 درصد باقیمانده مربوط به مدیریت شهری است.

وی ادامه داد: مدیریت شهری چقدر از هجمه های وارد شده به جامعه پزشکی را تقبل کرده است؟ در فرآیند مدیریت شهری چقدر به کمک آمده است؟  خانه های سلامت که در همه کشورهای پیشرفته وجود دارد، چکیده ای از مدیریت شهری است که برای ارتقای سطح سلامت جامعه وارد عمل شده است، این خانه ها چقدر تاثیرگذار بوده اند؟

عباسیان با تاکید بر اینکه هیچ سپید جامه ای را نخواهید دید که در جهت افزایش مشکلات جامعه خود تلاش کند، اذعان داشت: جامعه پزشکی همه قانون مدار بوده و به رفع مشکلات پرداخته و در ترقی جامعه علمی و ایفای حقی که به جامعه دارد، در تلاش است.

وی با گلایه از اینکه همواره مسئله زیرمیزی در جامعه مطرح است، ابراز داشت: در هر زمانی چگونگی اشتغال پزشکان در بخش های دولتی و خصوصی و یا تخلفات پزشکی را مطرح می کنند این در حالی است که درصد انگشت شماری از جامعه پزشکی مدنظر هستند.

 

رسانه ای کردن مشکلات در جهت ایجاد پروپاگاندایی برای شبکه های مجازی است

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با انتقاد از هجمه های صدا و سیما نسبت به جامعه پزشکی، اظهار داشت: متاسفانه برخی مسائل را به ناحق بزرگ می کنند و اگر به عمق مطلب بر گردیم، متوجه می شویم مسئله عنوان شده وجود خارجی ندارد و تنها در جهت ایجاد پروپاگاندایی برای شبکه های مجازی است.

وی اضافه کرد: سازمان نظام پزشکی به شدت با مسئله زیرمیزی مقابله کرده و مخالف آن هست و تاکنون افرادی که اقدام به چنین کاری می کنند را محکوم کرده است اما متاسفانه برخی مسائل را به زیرمیزی نسبت می دهند در حالیکه به راحتی و بدون هیاهو قابل حل است.

 

مقصر جلوه دادن پزشکان سلب مسوولیت از خود است

عباسیان با انتقاد از روانه شدن سیل عظیمی از بیماران به بخش دولتی و عدم پشتیبانی مناسب از بخش خصوصی ابراز داشت:  بیمه های پایه به علت مشکلات مالی حمایت نمی کنند و از طرف دیگر افزایش ویزیت پزشکان را در جامعه عنوان می کنند.

وی ادامه داد: باید ارزش تمام شده پکیج سلامت را مدنظر قرار داده، سرانه درمان را مشخص و آن را پشت تریبون رسانه ملی عنوان کنند، مقصر جلوه دادن پزشکان سلب مسوولیت از خود است.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه ملت به علت مشکلات اقتصادی تحت فشار هستند، گفت: زمانی من خوش هستم که هم وطن من خوش است. درست است که سازمان نظام پزشکی عهده دار سلامت جامعه است اما تمام ارگانها نیز در این امر باید دخیل باشند.

وی در خصوص همکاری اعضای سازمان با سازمان متبوع خود، اذعان داشت: نزدیک انتخابات تبلیغات بسیاری را انجام داده و از کاه، کوه می سازیم تا بتوانیم خود را بزرگ کرده و در آینده کاندید شویم.

عباسیان افزود: اینکه عنوان می شود سازمان نظام پزشکی فاقد قدرت اجرایی است، آیا پتانسیل و منابع مالی لازم را داشته و کاری از پیش نبرده است؟ درآمد حاصل از سازمان های نظام پزشکی از اعضای آن است و با سیل عظیم بیماران به بخش دولتی، بسیاری از پزشکان به ناچار پروانه مطب را که تنها منبع درآمد سازمان محسوب می شود را باطل به به بخش دولتی مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: سازمان بدون منابع مالی چگونه می تواند در بحث نظارت فعال باشد؟ اگر باقی ارگان ها دست سازمان را نفشارند و از سازمان نظام پزشکی حمایت لازم صورت نگیرد، آیا سازمان می تواند پویا باشد؟

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: باید قانونی گذاشته شود تا همه پزشکان چه فعال در بخش خصوصی و چه بخش دولتی دارای پروانه اشتغال الزامی باشند،  تا سازمان بتواند نظارت را افزایش داده و نقش بهتری را ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه اگر جامعه پزشکی متزلزل شود، آسیب آن ابتدا به خود جامعه خواهد رسید، اظهار داشت:  اگر یک پزشکی موفق می شود، دعای خیر مردم بوده است، ما مدیون جامعه هستیم و تمام همکاران ما در هر جای کشور در صورت نیاز با قامت راسخ در خط اول ایستاه اند تا بتوانند وظیفه خطیر خود را به جامعه انجام دهند.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.