جمعه، 10 فروردین 1403

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی خواستار شد؛ ضرورت افزايش تعرفه های مامایی در طرح تحول نظام سلامت و پزشک خانواده

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی خواستار شد؛ ضرورت افزايش تعرفه های مامایی در طرح تحول نظام سلامت و پزشک خانواده
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده سال ها است که ابتدا به شکل پزشک خانواده مناطق روستایی و سپس مناطق شهری در حال اجرا است، گفت: نسخه های مختلف این طرح، طی چند سال اخیر بارها مورد بازنگری قرار گرفته است. اما متاسفانه هنوز هم معضلات و مشكلات بسياري باقي است كه نياز به اصلاح دارد.

نوشین زنده زبان در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی، با بیان اینکه ماماها از ابتدای این طرح به کار گرفته شدند، افزود: متاسفانه از همان ابتدا، به ماماها علاوه بر وظایف اصلی خود که کم رنگ ديده شده بود، وظایف گروه های دیگر چون توزیع دارو به عنوان تکنیسین دارویی و تزریقات نیز واگذار شد.  

وی با گلایه از اینکه بارها معترض شدیم که هر کس باید در حیطه وظایف و محدوده کاری خود به کار گرفته شود، اظهار داشت: نباید یک نفر در قسمت های مختلف بدون در نظر گرفتن شان، جايگاه و حق و حقوق واقعی اش، به کار گرفته شود. به همین علت در نسخه های بعدی این طرح در مناطق شهری، بحث دارو یاری آن حذف و تا حدودی تزریقات نیز کم رنگ شد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی استان کرمانشاه با توضیح اینکه شرح وظایف و اختيارات مصوب ماماها كه توسط وزارت بهداشت ابلاغ گرديده، در طرح پزشك خانواده ناديده گرفته شده، خاطرنشان كرد:  به این معنا که اگر بیماری در یک مرکز پزشک خانواده توسط ماما ویزیت شود، نه تنها شرح وظایف محدودتری را دارد بلکه حق نسخه نویسی نیز از آن ها سلب شده و نسخ آن ها توسط پزشكان نوشته مي شود.

وی با ابراز ناخرسندی از اینکه سرانه ماما در دل سرانه پزشک خانواده دیده شده است، ابراز داشت: به این ترتیب كه حق و حقوق واقعي ماماها ناديده گرفته شده و تعرفه ناچيزي به آن ها پرداخت مي گردد.

 زنده زبان با تاکید براینکه باید سرانه جداگانه ای برای ماماها متناسب با سرانه ای که برای پزشکان عمومی در نظر گرفته شده، منظور شود، خاطرنشان کرد: به طور مثال تعرفه کارشناسان مامایی 75 درصد پزشکان عمومی در بخش خصوصی است،  در طرح پزشک خانواده هم انتظار می رود سرانه ماما براساس شرح وظایف به صورت جداگانه و متناسب با پزشكان در نظر گرفته شود و با ماما به عنوان یک شخصیت حقیقی جداگانه مانند پزشکان، قرارداد ببندند. از طرف دیگر نیز ماماها باید مجاز باشند همان اختيارات و شرح وظایف مصوبی را که در مطب خصوصی دارند، در مراكز پزشک خانواده هم دارا باشند.

وی خاطرنشان كرد: در ابتداي اجراي طرح پزشك خانواده، اكثر ماماها و پزشكاني كه به كار گرفته مي شدند، شاغلين معاونت هاي بهداشتي بودند كه به مناطق روستايي و مراكز مورد نياز اعزام مي شدند در حاليكه در همان زمان هم آمار پزشكان عمومي و ماماهاي بيكار همچنان بالا بود و عملا كمكي به جذب اين گروه ها نمي شد. پس از تلاش ها و مكاتبات بسيار، تا حدودي نيازهاي نيروي انساني از بخش خصوصي تامين گرديد. اما هنوز هم ميزان جذب نيروهاي به كار گرفته شده متناسب با استانداردها نيست.

عضو شوراي عالي نظام پزشكي، با تاكيد بر اين نكته كه لازم است در طرح پزشك خانواده با ماماها هم به عنوان يك شخصيت حقيقي و جداگانه قرارداد بسته شود، ادامه داد: اين مهم زماني تحقق خواهد يافت كه سازمان هاي بيمه گر با آنان عقد قرارداد كنند.

وي ادامه داد: در كشورهاي پيشرفته كه آمار زايمان طبيعي بالا، آمار سزارين پايين و .... است، ماماها به عنوان اولين خط درمان به كار گرفته مي شوند كه اين امر در وهله اول به نفع بيماران و اقشار ضعيف و پس از آن به نفع سازمان هاي بيمه گر خواهد بود چرا كه مبالغ بسيار كمتري را در مقايسه با متخصصين به ماماها پرداخت خواهند نمود.

زنده زبان با ابراز اميدواري از اجرای طرح تحول نظام سلامت و سياست هاي دولت مبني بر افزايش جمعيت و به تبع آن ترويج زايمان طبيعي، خاطرنشان کرد: لازم است ماماهاي بيشتري استخدام و به كار گرفته شوند چرا كه طبق حداقل استانداردهاي جهاني كه به ازاي هر هزار زايمان، بايد 30 ماما به كار گرفته شود، اگر به تحقق بپيوندد، عملا ماماي بيكار نخواهيم داشت. امامتاسفانه تاكنون اقدامي جهت به كار گيري آنان در بخش دولتي و خصوصي صورت نگرفته است.

وي ادامه داد: اين طرح از ارديبهشت سال جاري آغاز و تا پايان شهريور ماه اجرا شد و تعرفه زايمان طبيعي از 15k به 50k افزايش يافت. اما پس از آن مقرر شد كه مبنا كتاب ارزش نسبي خدمات باشد. در نتيجه عملا تعرفه تشويقي برداشته شد.  

وی با بیان اینکه دراین کتاب از 50k، تنها 5k برای ماما در امر زایمان طبیعی در نظر گرفته شده است، گفت: اما متخصصین ادعا می کنند که 45k‌ ی دیگر حق آن ها است این در حالی است که ماما ساعت ها در کنترل روند زایمان بیمار دخیل است و حتی زایمان وی را نیز انجام می دهد اما تعرفه ای که حق قانونی آن ها است، به علت اينكه پرونده ها توسط متخصصين مهر زده مي شود پرداخت نشده و ناعادلانه است.

زنده زبان خاطرنشان کرد: خواستار آن هستیم که در كتاب، صاحب فرآیند یعنی ماما و یا متخصص زنان به صورت جداگانه دیده شوند و اگر زایمان با همکاری این دو نفر بود، تعرفه را توامان برای آن ها در نظر گیرند. در حال حاضر در صورتيكه زايمان توسط ماما انجام شود، 30 درصد از تعرفه زايمان به ماما و 20 درصد به متخصص (حتي اگر حضور نداشته و اقدامي نيز انجام ندهد) پرداخت مي گردد.

وی اضافه کرد: اما اگر زایمانی توسط یک متخصص انجام گیرد، 60 درصد تعرفه زایمان به متخصص و 15 درصد به ماما تعلق می گیرد و این اصلا عادلانه نیست. ماما چندين ساعت، بعضا 10 تا 12 ساعت کنترل روند زایمان را بر عهده دارد اما متخصص تنها 10 تا 15 دقیقه از زمان خود را صرف زایمان مي كند كه اين پرداخت ناعادلانه بوده و لازم است 15 درصد ماما حداقل به 30 درصد افزايش يابد.

عضو شوراي عالي نظام پزشكي خاطرنشان كرد: متاسفانه مشكل ديگر در اين رابطه آن است كه اگر زایمان توسط ماماها انجام شود و پرونده را به نام خود بنویسند، متخصصان هیچ مسئولیتی را در قبال بروز مشکل نمی پذیرند. به همین علت بالاجبار پرونده به نام متخصص نوشته می شود که این امر اعتراض همکاران ما را در بر داشته است كما اينكه متخصصان در بيمارستان هاي آموزشي هم اکثرا حضور نداشته و با آن که زایمان توسط ماما انجام می شود، اما رزیدنت پرونده را مهر می کند.

وي افزود: متاسفانه در کتاب کالیفرنیا تعرفه خروج جفت و ترميم اپي نادیده گرفته شده است. معمولا متخصصان، زایمان را انجام می دهند و باقی کارها از جمله ترميم اپی و خروج جفت توسط ماما صورت می گیرد که لازم است تعرفه ای جداگانه برای این خدمات در نظر گرفته شود. همچنين در طرح تحول، مسئولان زايشگاه ها هم ديده شده بودند و بر اساس حضور در بخش، مبالغي براي آن ها در نظر گرفته شده بود اما بر طبق كتاب، تعرفه تشويقي آن ها هم حذف شده است.

زنده زبان اظهار داشت: معمولا در بیمارستان ها كارانه اي ثابت برای افرادی که در بخش های اورژانس فعالیت می کنند دیده می شود. در بسیاری از بیمارستان ها با توجه به اینکه ماماها بیکار هستند، از آن ها به عنوان پرستار استفاده می شود و همان خدمات را مشابه پرستاران ارائه مي دهند اما کارانه تشویقی، شامل حال آن ها نمی شود و عنوان مي كنند كه شما پرستار نبوده و عملا حق و حقوق آن ها ناديده گرفته مي شود. متاسفانه بخش هاي بعد از زايمان هم كه توسط ماما اداره مي شود، تعرفه خدماتشان ديده نشده و نياز به بازنگري دارد. 

وی با اشاره به اینکه در طرح تحول، دولت بیمارستان های خصوصی  ‌و دولتی  را مکلف به بستن قرارداد با ماماهای شاغل در بخش خصوصی کرده است، اظهار داشت: اما عملا اکثر بیمارستان ها قرارداد نبسته و آن هایی که قرارداد می بندند، مبلغ ناچیزی به مامایی که ساعت ها كنترل زايمان را انجام مي دهد، پرداخت مي کنند. یعنی در جدول باز توزیع طرح تحول نظام سلامت، مبلغ پیش بینی شده برای مامای بخش خصوصی زیر 110 هزار تومان تعیین شده است كه عملا با توجه به پايين بودن اين مبلغ، استقبالي از سوي همكاران بخش خصوصي صورت نمي گيرد.

عضو شوراي عالي نظام پزشكي در خصوص اين طرح گفت: لازم است جايگاه ماماي دولا (ماماي همراه) به طور شفاف مشخص شود. چرا كه اين افراد از طريق مراكز مشاوره اي معرفي مي شوند كه متاسفانه اكثر استانها فاقد چنين مراكزي هستند. درنتيجه بسياري از همكاراني كه اين دوره را گذرانده و گواهي آن را اخذ كرده اند، امكان همراهي بيمار را نداشته كه اين امر نيز نياز به بازنگري دارد.   

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه با آغاز طرح تحول، شاهد افزایش آمار زایمان طبیعی و کاهش سزارین خواهیم بود، گفت: اما این مهم منوط به پرداخت تعرفه های عادلانه است. چرا که در غیر این صورت همكاران شاغل در بخش خصوصی تمایلي برای حضور در بخش دولتی و انجام زایمان طبیعی نخواهند داشت.

انتهای خبر/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.