پنجشنبه، 30 فروردین 1403

معاون بهداشتی وزیربهداشت خبر داد/ تغییر سیمای طرح پزشک خانواده/ عقد قرارداد با مطب‌های خصوصی

معاون بهداشتی وزیربهداشت خبر داد/ تغییر سیمای طرح پزشک خانواده/ عقد قرارداد با مطب‌های خصوصی
معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه تغییراتی در طرح پزشک خانواده به علت نواقص موجود در آن ایجاد شده است؛ گفت: شبکه جامع همگانی سلامت خدمات اولیه؛ تخصصی و بیمارستانی را در قالب پزشک خانواده به ۱۰ میلیون و یکصد هزار نفر حاشیه نشین ارائه می‌کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر سیاری در خصوص اقدامات انجام شده برای اجرای صحیح طرح پزشک خانواده بیان داشت: به جز دو استان فارس و مازندران در سایر شهر‌ها بیماران هنگام استفاده از خدمات درمانی به انتخاب خود پزشکی را برای درمان انتخاب می‌کردند که ممکن بود تخصص آن پزشک تناسبی با نوع بیماری آن‌ها نداشته باشد.

وی با تاکید براینکه هیچ نوع سازماندهی برای این امر وجود نداشت؛ افزود: طبق پیش بینی‌های انجام شده برای هر ۳ تا ۴ هزار نفر یک کار‌شناس سلامت در نظر گرفتیم تا بیمار در مرحله اول نخستین ارتباط را با او برقرار کرده و با تشکیل پرونده سلامت؛ مراقبتش فعال شود و در قدم بعدی به پزشک مربوطه مراجعه کند.

معاون وزیربهداشت با اشاره به اینکه سه تقسیم بندی برای سلامت افراد در نظر گرفته شده است؛ ادامه داد: عده‌ای از افراد سالم هستند که نیازبه آموزش برای مراقبت از سلامت خود دارند و در عده‌ای نیز علامت خطر مانند چاقی؛ فشار خون؛ چربی بالا و عواملی از این قبیل مشاهده می‌شود که با آموزش‌های لازم باید به پزشک برای تشکیل پرونده ارجاع داده شوند.

وی در ادامه به گروهی که دچار عارضه شده‌اند، اشاره کرد و گفت: افرادی که دچار عوارض مختلف کلیوی؛ قلبی و چشمی و مانند آن شده‌اند باید به متخصص برای درمان مراجعه کنند که پزشک عمومی در این سیستم آن‌ها را به متخصص ارجاع خواهد داد.

 مشهد و تبریز پایلوت اجرای خدمات شبکه جامع همگانی سلامت

دکتر سیاری در ادامه با بیان اینکه عده‌ای از افراد به مراقبت‌ها و خدمات بیمارستانی نیاز دارند، تصریح کرد: هر سه سطح خدمات اولیه، تخصصی و بیمارستانی را در قالب این شبکه به بیماران ارائه می‌کنیم اما پیاده سازی این سیستم به‌دلیل هماهنگی‌های لازم زمان بر است.

وی با بیان اینکه در هر شهرستان یک شبکه جامع همگانی ایجاد خواهد شد افزود: در حال حاضر دو شهر مشهد و تبریز پایلوت اجرایی شدن این شبکه هستند که در آن تمامی خدمات تشخیصی و درمانی به مراجعه کنندگان اعم از آزمایشگاه، رادیولوژی و مطب و غیره با مسئولیت رئیس شبکه ارائه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه پزشک خانواده یکی از عناصر این شبکه است؛ خاطرنشان کرد: برای جمعیت ۱۰ میلیون و یکصد هزار نفر حاشیه نشین؛ این طرح را اجرایی خواهیم کرد که پیش بینی می‌شود تا پایان سال آینده این جمعیت تحت پوشش قرار گیرند.

معاون بهداشتی وزیر با بیان اینکه نیروهای اولیه برای سایر شهر‌ها در حال آموزش دیدن هستند؛ اذعان داشت: در دو استان فارس و مازندران نیز طرح پزشک خانواده متحول خواهد شد و تغییرات تدریجی در آن‌ها اعمال می‌شود.

دکتر سیاری با اشاره به اینکه نیروهای کاردان و کار‌شناس بهداشت خانواده در مراکز بهداشتی و درمانی فعال نبودند و تنها در زمان مراجعه بیمار به ارائه خدمت می‌پرداختند؛ اظهار داشت: برای فعال‌تر شدن نیرو‌ها با مطب‌ها قرار داد بستیم و پزشکانی که کار خصوصی می‌کردند را تحت عنوان پزشک خانواده به خدمت گرفتیم که در کنار آن‌ها نیز یکنفر به عنوان دستیار خدمات لازم را به بیماران ارائه می‌دهد.

دکتر سیاری با تاکید بر فعال کردن این سیستم گفت: یک جمعیت مشخص را برای کادر درمانی این شبکه مشخص خواهیم کرد تا خدماتی که به عنوان مراقبتهای اولیه لازم است را دریافت کرده و در مواقع لزوم از طریق سیستم ارجاع به سطوح بالا‌تر برای دریافت خدمات مراجعه کنند.

انتهای خبر/

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.