جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس انجمن علمی مامایی ایران عنوان کرد : جامعه مامایی بازوی اصلی پیشبرد اهداف نظام سلامت / نامناسب بودن میزان دریافتی ماماها

رئیس انجمن علمی مامایی ایران عنوان کرد :  جامعه مامایی بازوی اصلی پیشبرد اهداف نظام سلامت / نامناسب بودن میزان دریافتی ماماها
خدا کرمی با بیان این که وضعیت جامعه مامایی اکنون بحرانی است گفت: جامعه مامایی ایران همواره به عنوان بازوی اصلی پیشبرد اهداف نظام سلامت دربخش مادر و نوزاد فعالیت کرده و می کنداما میزان دریافتی این قشر به نسبت خدماتی که ارائه می دهند ؛ نامناسب است.

دکتر ناهید خداکرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران در گفت وگو با خبرنگارسازمان نظام پزشکی ضمن تبریک روز ماما به جامعه مامایی کشور بیان داشت : جامعه مامایی اگر مطالبه ای داشته بسیار نجیبانه و با تعامل سعی کرده آن را حل کند وکمتر شاهد بودیم ماماها تجمع اعتراض آمیز کرده و یا از روش های قهری و غیرمعمول برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.

وی افزود: اکنون موقعیتی که داریم به نظر خودمان یک وضعیت بحرانی بینابینی است زیرا از یک طرف شاهد این هستیم که دسترسی زنان قشر محروم و نیازمند کشور به خدمات مامایی در طرح تحول سلامت مشکل دار شده و از طرفی نارضایتی در جامعه مامایی ایجاد شده است.

وی با بیان این که معاون بهداشتی وزارت بهداشت یکی از اهداف  طرح تحول سلامت را رضایتمندی  ارائه دهندگان و گیرندگان  خدمات عنوان نموده است ؛ ادامه داد : در حوزه سلامت زنان نه گیرنده خدمت راضی است و نه ارائه دهنده  آن زیرا گیرنده خدمت زنی است که انتظار دارد خدمات لازم را از ماما دریافت کند و زمانی که به پایگاه بهداشتی مراجعه می کند با فردی به اسم مراقب سلامت مواجه می شود  که خدمات را ارائه میدهد و خبری از ماما نیست.

وی تصریح کرد : البته قبول داریم که ماما مراقب سلامت است اما مادر باردار این عنوان را  قبول نکرده و فکر می کند خدمات را از یک فرد غیرمتخصص در این زمینه دریافت می کند که این امر در مراکز بهداشتی که اکنون تحت عنوان مرکز جامع سلامت فعالیت می کند ،مشکل ایجاد کرده است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به این که حدود 40 سال است که زنان ما خدمات بهداشت مادر و کودک را از ماما دریافت می کنند ؛ گفت : ارائه دهنده خدمت در بخش دولتی همواره ماما بوده است و اکنون مادران با عدم حضور ماما مواجه می شوند و علیرغم این که حضور دارد نامش ماما نیست.

 به گفته خداکرمی اتاق مامایی و محلی که بصورت اختصاصی خدمات را به مادران باردار ارئه دهد وجود ندارد و این باعث نارضایتی مردم شده است .

وی تاکید کرد : به جرات می توان گفت بخش اعظم نیروی انسانی طرح تحول سلامت را ماماها تشکیل می دهند زیرا پتانسیل و استعداد این را دارند تا خدمات متعدد را بصورت چند پیشه ارائه دهند.

 

** میزان دریافتی ماماها مناسب نیست

وی با بیان این که وقتی نیرویی می تواند همه جانبه در خدمت نظام سلامت باشد نباید او را تحت فشار قرار داده و حق و حقوقش را نادیده بگیریم ، اظهار داشت :  در طرح تحول سلامت بی عدالتی در حق ماماها صورت گرفته و حتی دریافتی آنها نیز متفاوت است .

وی افزود :یعنی در سطح دو میزان دریافتی یک کارشناس روانشناسی، تغذیه و غیره مناسب تر از یک ماما است .البته نمی گوئیم چرا دریافتی آنها این گونه است بلکه باید باشد اما ماما هم به اندازه خدماتی که ارائه می دهد باید دریافتی مناسب داشته باشد.

خداکرمی با تاکید بر این که نمی توانیم حرفه ای را که صد سال قدمت دارد به راحتی هویتش را تغییر دهیم ادامه داد : انجام  این امر نیاز به قانون دارد؛ از طرفی ما می توانیم با نام مامای خانواده و یا مامای جامعه همان خدماتی را که نظام سلامت در طرح تحول انتظار دارد ارائه دهیم وچه اصراری به تغییر نام هست .

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با بیان این که تغییر نام ماماها در طرح تحول سلامت باعث رنجش و نگرانی جامعه مامایی شده است ، بیان داشت : خدماتی که ماما ارائه می دهد خدمات بالینی است و فرد غیر بالینی و رشته های غیر پروانه دار نمی توانند این خدمات را ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد : ماما ها برای ارائه خدماتشان در چارچوب قانون و نظام پزشکی باید پروانه داشته باشند زیرا جزء رشته های پروانه دار بوده و مداخله در امور یکدیگر را پسندیده نمی دانند و این در حالی است که چیدمان نیروی انسانی در طرح تحول باعث تداخل خدمات شده است.

** نگرانی از مداخلات در امور ماما ها

خداکرمی با اشاره به این مطلب که ماما انتظار دارد با نام حرفه ای خود و حفظ شوونات خدمات خود را در چارچوب شرح وظایف و بسته های خدمتی ارائه دهد ؛ اذعان د اشت : متاسفانه این اتفاق رخ نمی دهد، یعنی افراد دیگری در کار ماماها مداخله می کنند و ماما هم باید کار افراد دیگر را در طرح تحول سلامت انجام دهد.

وی با اشاره به این که در طرح تحول سلامت خدمات بصورت چند پیشه دیده شده است افزود: ما 30 سال قبل کمبود ماما و پزشک و خدمات بهداشتی داشتیم بنا بر این مجبور بودیم فردی را به اسم بهورز از دل خود مردم تربیت کنیم تا خدمات اولیه را به زنان ارائه دهد اما اکنون برای یک دست پنج متخصص داریم و برای چشم چندین نوع تخصص داریم ؛چگونه است که خدمات مادر و نوزاد را به این سطح نازل رساندیم که هر کسی با یک دوره 147 ساعته بتواند خدمات مامایی را ارائه دهد.

 

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با بیان این که از  ماما خدمات بهداشت محیط و حرفه ای می خواهند ادامه داد : ما به اندازه کافی کارشناس بهداشت محیط ؛ عمومی و حرفه ای داریم که هر کدام می توانند خدمات خود را ارائه دهند و واجب نیست همه این خدمات در سطح یک باشد.

وی تصریح کرد : خدمات زنان و مادران باردار می تواند در سطح دو توسط ماما ارائه شود و این نارضایتی جامعه مامایی را نگران کرده و صبر این قشر هم حدی دارد و ما هم به عنوان تشکل مامایی تا حدی می توانیم به اعضا آرامش دهیم و پیگیر مطالبات آنها باشیم.

وی اضافه کرد :با این که یکسال است با عناوین مختلف صدای جامعه مامایی را به گوش مسوولان رساندیم ولی همچنان بحث مراقب سلامت، یکپارچگی و خلط خدمات دیده می شود لذا هم برای مردم و هم برای جامعه مامایی احساس خطر می کنیم.

 

**پیشرو بودن ایران در کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به شعار روز جهانی ماما " زنان و نوزادان ، قلب مامایی"  اظهار داشت: این شعار نشان دهنده این ا ست که زنان و نوزادان همه دنیا نیازمند یک ماما هستندکه  امیدواریم در سال 2016 هر زن دنیا به ماما دسترسی داشته باشد.

خداکرمی با بیان این مطلب که مهمترین شاخص توسعه در هر کشوری میزان مرگ و میر مادر و نوزاد است ، گفت : خوشبختانه در این زمینه ایران جزءکشورهای پیشرو در منطقه است اما مسئله مهم کیفیت خدماتی است که به مادر و نوزاد ارائه می شود.

وی عوارضی که ناشی از ارائه خدمات بی کیفیت باشد را  یک اصل دانست و افزود : دیگر از مرز کاهش مرگ و میر عبور کرده و اکنون باید به فکر ارتقا کیفیت و حفظ شأن مادری باشیم که می خواهد از مراقبتهای دوران بارداری بهره مند شود .

وی با اشاره به سیاستهای جمعیتی کشور گفت : مکلف هستیم برای پیشبرد  اهداف این سیاست ها تلاش کنیم و چون نخستین فردی که زن باردار یا هر زن و دختری برای مقوله سلامت باروری به او مراجعه می کند، ماما است و جمعیت هم با سلامت باروری و بارداری زایمان عجین است لذا خدمات این گروه می تواند بسیار کمک کننده باشد .

انتهای پیام / ر

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.