جمعه، 10 فروردین 1403

برگزاری جلسه هم اندیشی نظام پزشکی با مسئولان جامعه دندان پزشکی کشور

جلسه تخصصی مسئولان دندان پزشکی کشور، با حضور دکتر علیرضا زالی ریاست کل سازمان نظام پزشکی، دکتر سعید ساعی معاون رفاهی سازمان، دکتر ریاض معاون پارلمانی سازمان، دکتر غیاثوند سرپرست دفتر تعرفه سازمان، دکتر حسین پور مدیر کل امور دندان پزشکی وزارت بهداشت، دکتر معادی عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری بیمه سلامت، دکتر بیات رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر اقبال رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشنی، فلاح نماینده سازمان نظام پزشکی در کمیسیون اعتراضات، قمی مشاور مالیاتی سازمان و برخی از روسای انجمن های دندان پزشکی در تاریخ 24 بهمن در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، معاون رفاهی سازمان نظام پزشکی در ابتدای جلسه، ضمن تشکر از حضور همکاران دندان پزشک، گفت: در این جلسه مبنا بر بررسی دو موضوع مالیات و تعرفه دندان پزشکی است و از آن جایی که دکتر جهانگیری معاون نظارت سازمان در حوزه وزارت رفاه مسئولیت جدیدی را به عنوان رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه پذیرفته اند، به دنبال استفاده از فرصت به دست آمده هستیم.

دکتر سعید ساعی ادامه داد: دکتر زالی فرای حضور در مقام ریاست سازمان، تسلط کافی بر تعرفه ها دارند و به علت مشکلات به وجود آمده در تعرفه های حوزه پزشکی، با استفاده از تجربیات حاصل از آن و پیشگیری از خطاهای گذشته به علت ظرافت های بیشتر حوزه دندان پزشکی به همراه دکتر جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان این مهم را مدیریت می کنند.  

 

 

*قدر مطلق بالای آرای انتخاباتی، پشتوانه محکمی برای منتخبین حوزه دندان پزشکی

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی در ادامه این جلسه رئیس کل سازمان در خصوص نزدیک شدن به انتخابات صنفی گروه دندان پزشکی که مهمترین رخداد فراسوی این جامعه است، گفت: قدر مطلق بالای آرا با حضور پرشور همکاران در انتخابات می تواند پشتوانه محکمی برای منتخبین در حوزه دندان پزشکی باشد، کما اینکه دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان نیز پیش روست.

دکتر علیرضا زالی با تاکید بر اینکه شرکت دندان پزشکان در این دو انتخابات و رخداد ملی و بزرگ، از جایگاه ممتازی برخوردار است، افزود: همانطور که همه آحاد شهروندی تشویق به شرکت در این مراسم می شوند از جامعه دندان پزشکی هم همین انتظار می رود تا حضور پر ثمر و نقش آفرینیشان در مجموعه عرصه سیاسی اجتماعی کشور را رقم بزنند و حتما همین گونه خواهد بود.

وی با اشاره به تسلط دکتر ساعی معاون رفاهی و دکتر ریاض معاون پارلمانی در خصوص تفاهم نامه با سازمان امور مالیاتی کشور، خاطرنشان کرد: قریب دو دهه از طرح این تفاهم نامه میگذرد و شاید جزو پیشتازان گروه های صنفی که به این مسئله ورود یافت، سازمان نظام پزشکی بود.

رئیس کل نظام پزشکی ادامه داد: بنده در سال 73 در سمت مشاور سازمان نظام پزشکی پیگیر این مهم بودم و تاکنون که 20 سال از آن زمان می گذرد، با فراز و نشیب های متفاوتی مواجه شدم.

وی با بیان اینکه مبنا برایجاد تفاهم نامه میان سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی تا پیش از تسلیم اظهارنامه های جامعه پزشکی بود، گفت: این تفاهم نامه با وجود مشکلاتی که داشت اما یک حرکت حداقلی تلقی می شد چرا که بخشی از تمشیت مسائل مالیاتی در قالب آن دیده می شد.

زالی دستاورد سال گذشته در مالیات را نیز تقسیم  کشور از سه منطقه به پنج منطقه در کشور عنوان کرد و ابراز داشت: این مهم موجب شد دندان پزشکان، پزشکان و صاحبان حرف پزشکی که در مناطق محروم تر اشتغال داشتند، از مالیات کمتری برخوردار شوند.

به گفته وی همکاران ارتودنسی، اندودنتیست، پریودنتولوژیست و ... به شاکله تفاهم نامه اعتقا داشتند اما جا به جایی ستون های عمودی را خواستار بودند و به همین علت قرار بود اگر تفاهم نامه سال 94 برای احصاء درآمدهای مالیاتی صاحبان فرآیند فراهم شود، تمام تقسیم بندی ها پیش از جلسه اعمال شود.

 

*شکایت یکی از پزشکان به دیوان عدالت موجب ابطال تفاهم نامه شد

رئیس کل نظام پزشکی با ابراز تاسف مبنی بر شکایت یکی از همکاران جامعه پزشکی به دیوان عدالت اداری، خاطرنشان کرد: یکی از همکاران بر خلاف تصور همه در یک اقدام عجیب از این تفاهم نامه در دیوان عدالت اداری شکایت کرد. از آن جایی که این تفاهم نامه امکان اجرایی داشت، اما با این اتفاق دیوان عدالت اداری بلافاصله آن را به هیات عمومی منتقل و در آن جا حکم به ابطال تفاهم نامه داد.

وی اضافه کرد: متاسفانه دستاورد 20 ساله ما با اشتباه یکی از همکاران خودمان در جامعه پزشکی از بین رفت و آسیب بزرگی را به جامعه پزشکی وارد کرد.

زالی با اشاره به رضایت همکاران در سازمان امور مالیاتی به علت ترغیب جامعه پزشکی برای بستن تفاهم نامه، اظهار داشت: این همکاران خواستار پابرجا بودن تفاهم نامه بودند به همین علت در دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی برای ابقای این تفاهم تلاش های بسیاری صورت گرفت اما موفق نشدیم.

 

* برخی از مدیران ارشد نظام پزشکی تهدید به عزل و انفصال خدمت شدند

وی با ابراز تاسف از اینکه در اثنای این کار برخی از مدیران ارشد نظام پزشکی تهدید به عزل و انفصال خدمت شدند، اظهار داشت: به همین علت جلسه ای را با کمیسیون بهداشت مجلس با حضور بنده، معاون پارلمانی سازمان، مدیران ارشد سازمان امور مالیاتی و نمایندگان مجلس برگزار کردیم که همه معتقد به ابقای آن بودند اما متاسفانه راه حل قانونی برای آن حاصل نشد.

رئیس کل نظام پزشکی گفت: استنباط آن بود که رای دیوان عدالت اداری برای لغو تفاهم نامه تا پیش از تسلیم اظهار نامه برای مودیان است و بنابراین اگر پس از آن، این کار را انجام دهیم، خلاف نظر دیوان عدالت اداری عمل نکردیم به همین علت همکاران در سازمان امور مالیاتی، پیشنهاد برنامه ای نانوشته را به علت معذوریت دادند.

وی با بیان اینکه مدل پیشنهادی بر مبنای باقی اصناف، 1 میلیون تومان، بین 1 تا 3 میلیون تومان و بالای 3 میلیون تومان بر اساس مالیات احتسابی سال قبل بود، خاطرنشان کرد: پس از تعیین آن قرار شد رشد بین 10 تا 25 درصد را به صورت متغیر شاهد باشیم و حتی در همین راستا 3 میلیون تومان را به 5 میلیون تومان رساندیم اما در همین میان، رئیس سازمان مالیاتی تغییر کرد و باید تمام این مراحل را با مجددا با رئیس جدید به تفاهم برسیم.

 

*کاهش فشارهای غیر مترقبه به جامعه پزشکی با جلب نظر رئیس سازمان مالیات

زالی با تاکید بر اینکه با جلب نظر رئیس جدید سازمان امور مالیاتی می توانیم برای سال آینده تا حد زیادی فشارهای غیر مترقبه بر روی جامعه پزشکی را کاهش دهیم، افزود: پیش بینی بر سختی سال آینده برای جامعه پزشکی است و با تفاهم بر سراین قانون جدید، فرصتها و  تهدید های بسیاری در انتظار جامعه پزشکی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد من مبنی بر برگزاری جلسه ای با رئیس جدید سازمان امور مالیاتی و تفاهم بر سر مدلی که در زمان دکتر عسگری به نتیجه رسانده بودیم، بود، افزود: متاسفانه در بررسی ها متوجه شدیم تقریبا این کار غیر ممکن است.

به گفته رئیس کل نظام پزشکی هر سال کمیسیون ضرایب مالیاتی در تهران برگزار می شود که نظام پزشکی، مجمع اتحادیه صنفی، تولیدی و توزیع، نماینده بانک مرکزی و مدیر کل مربوطه در آن حضور دارند. خوشبختانه در سال گذشته تقریبا تمام ضرایب مالیاتی را یا تقلیل و یا مانع از رشد آن شدیم و بیش از 90 درصد از آن مشمول تخفیف مالیاتی شد و امیدوارم سال آتی هم به همین منوال عمل شود.

وی در خصوص دفترچه مالیاتی سازمان امور مالیاتی، ابرازداشت: به علت تفاهم نامه ای که با سازمان مالیاتی داشتیم، دفترچه مالیاتی کارایی نداشت اما چون تفاهم نامه ملغی شد، تلاش کردیم با اعمال نفوذ در دفترچه و عدم رشد مالیات ها موثر واقع شویم اما با اعمال قانون جدید این مهم برچیده می شود.

 

* زیرساخت تحقق قانون جدید سازمان امور مالیاتی در کشور محقق نیست

زالی با تاکید بر اینکه زیرساخت تحقق قانون جدید سازمان امور مالیاتی در کشور محقق نیست، گفت: اگر برای سال آینده بعد از تسلیم اظهارنامه ها پروتکل اجرایی را داشته و به این تفاهم برسیم، باید به صورت نانوشته پیش از تسلیم اظهار نامه ها، همکاران گروه جامعه پزشکی را در جریان قرار دهیم.

وی ادامه داد: پس از آن می توانیم  پروتکل خود را با رئیس سازمان امور مالیاتی برای سال آینده عملیاتی کنیم در این صورت اگر کمیسیون ضرایب مالیاتی تشکیل شود، انجماد ضرایب مالیاتی در دفترچه را مطرح خواهیم کرد. راه دیگر نوشتن  دستورالعمل اجرایی با سازمان امور مالیاتی و نه تفاهم است که در ذیل آن برخی از تفاهم نامه ها به صورت غیر مستقیم دیده می شود البته همه این موارد بستگی به  رئیس سازمان امور مالیاتی دارد چرا که پیش از وی، با رئیس پیشین آن سازمان تمام تفاهمات را انجام داده بودیم.

رئیس کل نظام پزشکی اجرای قانون مالیات را با توجه به عدم فراهم بودن زیرساخت های مناسب برای سال آتی، در هاله ای از ابهام دانست و افزود: به همین علت باید دفترچه های مالیاتی را تسلیم کنیم چرا که درغیراین صورت نه تنها جریمه به شخص تعلق می گیرد بلکه وارد حریم خصوصی افراد خواهند شد و این مهم کار را سخت خواهد کرد. 

 

*ضرورت تشکیل کارگاه های آموزشی برای تعیین تعرفه ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تعرفه های حوزه دندان پزشکی اظهار داشت: تمامی انجمن ها باید با تشکیل کارگاه های آموزشی به طور اختصاصی به تعیین تعرفه ها بپردازند و این مهم سینه به سینه به انجمن های دیگر منتقل شود البته از آن جایی که نوشتن ضریب کاری مشکل است، هر انجمنی که آمادگی دارد، کارگاهی را با تیم خود برگزار کند تا این کار انجام شود.

زالی با تاکید بر اینکه تعرفه ها مفصل تر و اورژانسی تر از مالیات است و باید توجه ویژه ای به آن صورت گیرد، خاطرنشان کرد: تعرفه در خدمات دندان پزشکی مدلی از تعرفه گذاری در سنوات گذشته است که تحت عنوان ضریب دندان پزشکی شبیه ضریبK بود اما عمدتا خدمات این حوزه یا حصاء نشده و یا در فرآیند متعارف تعرفه گذاری وجود نداشت.

 

* اگر در فرآیند تعرفه گذاری شرکت نکنیم برای ما تعرفه خواهند نوشت

وی با ابراز تاسف از اینکه به علت عدم توجه به تعرفه های دندان پزشکی، ارائه خدمات در بخش های غیر دولتی و خصوصی دندلن پزشکی عاری از تعرفه بود، تصریح کرد: در این زمینه دو نگاه وجود دارد یک اینکه اگر بخواهیم در فرآیند تعرفه گذاری ورود پیدا کنیم به علت تجربه تلخ در حوزه پزشکی، این کار را به نفع جامعه دندان پزشکی کشور نمی دانند.

رئیس کل نظام پزشکی اضافه کرد: نکته دوم این بود که مانند هر خدمت دیگر باید برای این حوزه تعرفه ای تعیین شود و اگر در فرآیند تعرفه گذاری شرکت نکنیم برای ما تعرفه خواهند نوشت و آن موقع به عنوان صاحب فرآیند هیچ تشریک مساعی بر این موضوع نداریم.

وی با اشاره به دو پیش شرط لازم برای تعرفه گذاری خدمات دندان پزشکی در نظام پزشکی، یادآور شد: پیش شرط اول این بود که بخشی از خدماتی که باید در نظام سلامت تعرفه گذاری شوند، در بخش دولتی و خصوصی احصاء و جزء به جزء نوشته شود و به خاطر نوع خدمات دندان پزشکی پرداختن به جزئیات مولفه های خدمتی بسیار حائز اهمیت است که خوشبختانه بخش زیادی از احصاء خدمات تعرفه پذیر در دندان پزشکی موجود است.

زالی در خصوص پیش شرط دوم که استفاده از کتاب CPT بر مبنای ارزش گذاری نسبی خدمات است، ابراز داشت: از آن جایی که این کتاب پیشینه ای 30 ساله در حوزه سلامت کشور دارد، جامعه پزشکی با آن آشنا است اما گروه دندان پزشکی فاقد چنین  مدلی هستند.

 

* مشکل ما در تعرفه گذاری خدمات پزشکی، مقایسه بین رشته ای بود

وی خاطرنشان کرد: اولین کار طراحی  کتاب DPT و مبنا قرار گرفتن آن برای تعرفه گذاری بود و با ارتباطی که با دبیرخانه شورای عالی بیمه و دکتر جهانگیری داریم، بناست هر کدام از خدمات درون دندان پزشکی به صورت جداگانه درون خود مورد مقایسه قرار گیرد و ارزش نسبی توسط همکاران متبحر در درون هر گروه اتفاق بیفتد.

رئیس کل نظام پزشکی با بیان اینکه مشکل ما در تعرفه گذاری خدمات پزشکی مقایسه بین رشته ای بود و هنوز هم کماکان وجود دارد، یادآور شد: اگر درون هر رشته متبحرین آن حوزه بر روی ارزش نسبی متناسب باتواتر خدمات، سهولت خدمات و مهارت انجام آن کار باشد، بسیار مناسب است.

وی با اشاره به اینکه توافق نظام پزشکی با دکتر جهانگیری و دبیرخانه شورای عالی بیمه بر اساس این مدل است، عنوان کرد: برای جلوگیری از هر مشکلی، نظر مثبت وزیر بهداشت، وزیر رفاه و شورای عالی بیمه را به طور مقدماتی کسب کردیم تا ارتباط نظام پزشکی با انجمن ها تعریف شود.

زالی ادامه داد: باید از هر انجمن 2 تا 3 نفر که بتوانند زمان گذاشته و علاقه مند به مبانی اقتصادی درحوزه تعرفه گذاری باشند را انتخاب و هر چه سریع تر فرآیند تعرفه گذاری انجام شود.

 

* عمده مسیر شکایتی برای تسهیل در مسیر نظارت، در حوزه بستری است

به گفته وی در حال حاضر وزارت بهداشت و سازمانهای بیمه گر در حال تجربه روند جدید نظارتی محسوس تر، عملیاتی تر، ملموس تر و میدانی ترشده اند و از آن جایی که عمده نگاه آنها بستری است، این مهم مناقشات و چالش هایی را در پی داشته و منجر به تشکیل پرونده هایی درمراجع ذیصلاح چون 1690 شده است.

رئیس کل نظام پزشکی با اشاره به برگزاری جلساتی در سال های اخیر مبنی بر کنار رفتن حوزه سرپایی پزشکی از مسیر جدید و پروتکل نظارتی، تصریح کرد: عمده مسیر شکایتی که وزیر بهداشت و بیمه ها برای تسهیل مسیر نظارت پیگیری می کنند، در حوزه بستری است و در حوزه سرپایی چنین چیزی وجود ندارد.

 

*نگاشتن هر پروتکلی در دندان پزشکی، در خلا تعرفه ای به این حوزه آسیب می زند

وی با تاکید بر اینکه عمده تفاوت دندان پزشکان با پزشکان از اینجا آغاز می شود، اضافه کرد: در حوزه دندان پزشکی هر پروتکل جدیدی که نوشته شود، در خلا تعرفه ای به شما آسیب خواهد زد به همین علت اگر شما برای تعرفه گذاری پیش قدم نشوید، مشارکت نکنید و نظرات فنی خود را اعلام نکنید، کماکان در خلا تعرفه ای به سر برده و در کل این مهم به نفع جامعه پزشکی نیست.

وی در پایان گفت: اکنون که وزارت رفاه پذیرفته که سازمان با اتکای بر انجمن ها، ارزش نسبی خدمات در هر رشته را مورد بازنگری و تعرفه گذاری قرار دهد، از این فرصت محدود استفاده کنید و با معرفی نمایندگان تام الاختیار خود به دکتر ساعی، سریعا دست به کار شده و این زمان محدود را از دست ندهید. نهایتا پس از ایجاد بسته ای مناسب و اعمال نظر دکتر حسین پور،  به عنوان نظر سازمان به دبیرخانه شورای عالی بیمه ارائه دهیم.

انتهای پیام/ع  

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.