جمعه، 10 فروردین 1403

مسیر و شیوه اصلاح تعرفه ها مشخص شد

معاون اول رئیس جمهور: با حق تعیین تعرفه توسط سازمان نظام پزشکی موافق هستم

معاون اول رئیس جمهور: با حق تعیین تعرفه توسط سازمان نظام پزشکی موافق هستم
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در جلسه با معاون اول رئیس جمهور ضمن اشاره به نادیده گرفتن قیمت واقعی تمام شده خدمات تشخیصی و درمانی سال 99 برای پزشکان عمومی گفت : با توجه به قوانین بالادستی از جمله ماده 9 قانون برنامه توسعه احکام دائمی، و بند 8 ماده 1 قانون بیمه همگانی، سازمان نظام پزشکی تعرفه‌های مصوب هیأت وزیران برای سال 99 را قبول ندارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی نظام پزشکی ؛ به دنبال مکاتبات متعدد سازمان نظام پزشکی در اعتراض به تعرفه‌های خدمات سلامت اعلام شده در سال 99 مصوب هیأت وزیران و نیز به دنبال پیگیری دستور ریاست جمهوری در پاسخ نامه رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ؛ جلسه ای درتاریخ 18/3/99 در دفتر معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شد.
این جلسه با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ؛ دکتر ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی، دکتر معین رئیس شورای عالی ؛ دکتر آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ؛ دکتر حریرچی معاون کل وزارت بهداشت ؛ دکتر سجاد رضوی دبیر شورای عالی بیمه و دکتر پور اصغری معاون سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد.
در ابتدای جلسه دکتر جهانگیری ضمن اشاره به مکاتبات سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: برای یک دولت هیچ چیز بهتر از این نیست که نخبگان و فرهیختگان جامعه عملکرد آن را نقد و مورد انتقاد قرار دهند؛  لذا رئیس جمهور دستور پیگیری و رسیدگی به معضلات جامعه پزشکی را صادر نموده تا مفاد مورد تأکید سازمان نظام پزشکی بررسی شود.
وی همچنین از کارنامه درخشان کادر درمانی  از جمله پزشکان و پرستاران و سایر همکاران ایشان در جریان بحران کرونا تقدیر و تشکر فراوانی به عمل آورد.
در ادامه دکتر معین رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که  برای یک مسئله بدیهی که در طول تاریخ در همه جای دنیا مورد قبول بوده، جلسه‌ای برگزار کنیم؛ خیلی جالب توجه نیست؛ اظهار کرد:  نقش و جایگاه جامعه پزشکی در سلامتی و کمک به توسعه کشور و نیز جایگاه معنوی ایشان نزد مردم که علیرغم سم‌پاشی‌ها و تبلیغات سوء اخیر همواره یکی از گروه‌های مرجع اصلی جامعه و مورد اعتماد مردم بوده‌اند، بر همه روشن است.
وی افزود:  نباید کاری کرد که از نظر معنوی و مادی ارزش و جایگاه ایشان در معرض مخاطره قرار گیرد زیرا انتظارات اخلاقی جامعه از پزشکان خیلی بالاست و برای اینکه این جایگاه رفیع خدشه‌دار نشود، نباید پزشکان را تحت فشارهای معنوی و مادی قرار داد .
معین ادامه داد : پس از تصویب قانون جدید تشکیل سازمان ؛از سال 1383 به بعد حق تعیین تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی بخش خصوصی بر عهده سازمان نظام پزشکی گذاشته شده بود ؛ اما طی اقدام نادرستی این اختیارات از سازمان نظام پزشکی سلب شد.
رئیس شورای عالی نظام پزشکی خواستار توجه بیشتر حکومت و دولت به شأن و منزلت جامعه پزشکی شده و تصریح کرد : اگر حق تعیین تعرفه در بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی باز گردد، مسلماً خود پزشکان با ملاحظه کلیه جوانب؛  تصمیم عادلانه‌ای گرفته و مشکلات فعلی دیگر به وجود نخواهد آمد.


**بازگرداندن حق تعرفه گذاری به نظام پزشکی مستلزم لایحه دولت است

دکتر جهانگیری حق سازمان نظام پزشکی را برای تعیین تعرفه‌های بخش خصوصی مورد تأیید قرار داد و گفت:  بازگرداندن این حق؛  مستلزم تنظیم لایحه دولت و ارائه به مجلس شورای اسلامی است و نمی‌توان انتظار داشت به زودی این اتفاق حاصل شود.

 

**تعرفه های مصوب هیات وزیران برای سال 99 مورد تایید نظام پزشکی نیست
در ادامه جلسه، دکتر ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی نقطه نظرات کلی این سازمان را به طور فشرده (که در قالب Power Point تهیه شده و نسخه‌ای از آن تقدیم دکتر جهانگیری شد) بیان کرد و افزود: جامعه پزشکی در تمام صحنه‌هایی که  مردم نیازمند خدمات فوق‌العاده و حساسی بوده اند؛ همواره بطور داوطلبانه حضور داشته و البته این اتفاق مهمی است که سهم سلامت در بودجه‌نویسی سالیانه از حدود 6 درصد در قبل از این دولت، امروز به حدود 5/8 تا 9 درصد از تولید ناخالص ملی رسیده است که جای تشکر و تقدیر دارد.

وی در ادامه تصریح کرد : با عدم توجه به کارشناسی فنی سازمان نظام پزشکی و نیز کارشناسانی که از دانشگاه‌های معتبر کشور در این باره به سازمان کمک کردند، قیمت واقعی تمام شده خدمات تشخیصی و درمانی، که در سال 99 برای پزشک عمومی حداقل 475000 ریال محاسبه شده بود، نادیده گرفته شده و با تعرفه‌های اعلام شده از سوی هیأت وزیران ؛ فاصله تعرفه‌های سلامت با قیمت واقعی تمام شده خدمات بیش از پیش شده است.
ظفرقندی تاکید کرد : با توجه به قوانین بالادستی از جمله ماده 9 قانون برنامه توسعه احکام دائمی، و بند 8 ماده 1 قانون بیمه همگانی، سازمان نظام پزشکی تعرفه‌های مصوب هیأت وزیران برای سال 99 را قبول ندارد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی اذعان کرد: مصوبه شورای عالی سازمان نظام پزشکی در زمان مناسب یعنی در آذرماه سال 98، برای در نظر گرفتن «جزء حرفه‌ای» و «جزء فنی» خدمات در تعرفه‌های سال 99 به شورای عالی بیمه ارسال شده است. ولی متأسفانه با تعرفه‌هایی که در هیأت وزیران مصوب و اعلام شده است، درصد فاصله تعرفه مصوب تا تعرفه واقعی از سال 1392، تا سال 1399 افزایش نگران‌کننده‌ای نشان می‌دهد. مثلاً تعرفه مصوب در سال 1392 برای ویزیت پزشکان عمومی 19% تا تعرفه واقعی (از نظر شورای عالی بیمه) فاصله داشته است. ولی متأسفانه با این تعرفه‌های اعلام شده این فاصله در سال 1399 برای پزشکان عمومی به 39% رسیده است.  
وی خاطرنشان کرد : تبعات این افزایش فاصله میان هزینه واقعی خدمات و تعرفه‌های ابلاغی به صورت، کاهش کیفیت خدمات، تجهیزات و لوازم مصرفی؛ تعطیلی برخی مراکز درمانی یا تعدیل نیروی انسانی و ایجاد هرج و مرج و عدم امکان برقراری انضباط مالی خواهد بود.
ظفرقندی گفت : در جریان بحران اپیدمی کرونا و شیوع بیماری کووید-19، شاهد کاهش 40 درصدی درآمد مراکز درمانی بوده‌ایم و این فشار تعرفه‌های غیر واقعی و ناکافی را بر این مراکز دو چندان کرده است.

لازم به ذکر است پیشنهادهای دکتر ظفرقندی جهت مدیریت این بحران عبارت بودند از:
- بازنگری و اصلاح تعرفه‌ها،
- تعیین تعرفه‌های بخش خصوصی توسط سازمان نظام پزشکی و بازگشت اختیارات بند «ک» ماده 3 قانون تشکیل سازمان،
- افزایش حمایت‌های دولت با انجام اقداماتی از قبیل اعطای تسهیلات بانکی و تخفیف‌های مالیاتی
- تسهیل در صدور مجوزهای مربوط به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
- ایجاد عدالت بین رشته‌ای و اجرایی نمودن کتاب ارزش نسبی خدمات (CPT) و (RVU)

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به شرایط شیوع بیماری کووید-19 با توجه به کاهش هزینه بیمه‌ها (به دلیل کاهش انجام بسیاری از خدمات الکتیو) تاکید کرد : بیمه‌ها باید حمایت بیشتری از مردم و اقشار آسیب‌پذیر جامعه، با افزودن بر سهم بیمه‌ها در هزینه‌های تشخیصی و درمانی و کاهش پرداختی بیماران داشته باشند.
گفتنی است ظفرقندی در این جلسه از نارضایتی گسترده در صفوف جامعه پزشکی نسبت به تعرفه‌های اعلام شده سال 99 سخن گفته و نامه انجمن‌های علمی تخصصی را تقدیم دکتر جهانگیری نمود .

 

** نگرانی جامعه پزشکی تعطیلی مراکز و  افزایش بار مالی بر دوش مردم است
در ادامه دکتر آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که دولت آقای دکتر روحانی کار خود را با شعار سلامت در داخل شروع کرد، و در نخستین گام‌های خویش درصد سهم سلامت را در بودجه سالیانه افزایش امیدوار کننده‌ای داد؛ اظهار کرد :  با توجه به الزامات قانونی که قانون برنامه ششم توسعه در مواد 70، 72 و 74 خود دولت را موظف به اجرای آن کرده است، و نیز با توجه به قانون بیمه همگانی (ماده 1 بند 8- ماده 2- ماده 8- ماده 9 و تبصره ماده 27) و نیز قوانین احکام دائمی برنامه‌ای توسعه کشور مصوب 1395 (ماده 9 بند الف- ماده 8)، انتظار جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی این بوده که طی سال‌های اخیر، تعیین تعرفه‌های خدمات سلامت به سمت تأمین هزینه‌های واقعی این خدمات نزدیک و نزدیک‌تر شود ولی در عمل چنین اتفاقی رخ نداده است. در حال حاضر نیز همانطور که ریاست کل سازمان دکتر ظفرقندی تشریح نمودند؛ نگرانی اصلی، کاهش کیفیت خدمات سلامت و  تعطیلی مراکز و  افزایش بار مالی بر دوش مردم است.

وی بیان کرد : تعرفه‌های مصوب هیأت وزیران برای سال ؛ 99 نه در جزء «فنی» پاسخگوی درصد تورم موجود است و نه در جزء «حرفه‌ای» با الزامات افزایش حقوق و دستمزد مصوب دولت ؛  بنابراین نمی‌تواند پاسخگوی مهارت و دانش حرفه‌ای، ریسک و زمان پرداختن به خدمات سلامت باشد.

آقازاده با بیان این که جامعه پزشکی داوطلبانه و با عشق به مردم و حرفه مقدس خود , به مقابله با بیماری کووید-19 شتافته و تاکنون بیش از هزار نفر از پزشکان و سایر همکاران درمانی و بهداشتی به این بیماری مبتلا و بیش از صد نفر نیز جان‌های پاک خویش را نثار سلامتی مردم میهن‌مان کرده‌اند، تاکید کرد : جامعه پزشکی با اعلام این مصوبه هیأت وزیران دچار بهت و ناباوری شده است و ضمن تأکید بر جمع¬بندی ریاست کل نظآم پزشکی ؛حال که ریاست جمهوری به مکاتبات سازمان پاسخ داده و جلسه حاضر نیز نشان دهنده توجه به نظرات صاحبان حرفه پزشکی است، تشکیل کارگروه یا کمیته ویژه‌ای برای بررسی قیمت واقعی تمام شده برای ارائه خدمات و بازنگری و اصلاح تعرفه‌های سال 99 بر مبنای این بررسی مجدد، امر بسیار مهم و فوق‌العاده‌ای است که دستور صریح و ویژه معاون اول ریاست جمهوری را می‌طلبد.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد : اصلاح یک سیاست نادرست و بازنگری در یک مصوبه مغایر با کارشناسی‌ها و قوانین بالادستی، برای دولت اعتبار و افتخار به دنبال خواهد داشت و نباید از این فرآیند ترسی وجود داشته باشد.

لازم به ذکر است به طور خلاصه جمع بندی زیر در ادامه بیانات ریاست کل ارائه شد:
- تشکیل یک کمیته (یا کارگروه) ویژه به دستور معاون اول ریاست جمهوری برای بررسی قیمت واقعی تمام شده خدمات سلامت و ارائه پیشنهاد برای اصلاح و بازنگری تعرفه‌های سال 99،
- توجه اکید و ویژه به نقطه نظرات و کارشناسی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران ،
- تعیین برنامه زمانی معین برای به تعویق نیفتادن و اجرای سریع فرآیندهای فوق،
- و تأکید مجدد بر افزایش حمایت‌های دولت از بخش درمان ، فی المثل مطب‌های خصوصی نیز باید مشمول برخورداری از تسهیلات بانکی اعلام شوند.

 

** انطباق تعرفه‌های سلامت با محاسبه قیمت واقعی تمام شده مورد موافقت وزارت بهداشت است
 دکتر حریرچی معاون اول وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی بیاناتی ضمن تشکر از نقش جامعه پزشکی در جریان بحران کووید-19، به افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص ملی در بودجه سالیانه کشور توسط دولت حاضر اشاره نمود و با نقل قول از وزیر بهداشت گفت: انطباق تعرفه‌های سلامت با محاسبه قیمت واقعی تمام شده مورد موافقت وزارت بهداشت است ؛ به شرط اینکه منابع تأمین شوند و ما اینک در تأمین منابع کمبود داریم.
وی افزود : موافق هستیم که مجوز VIP بیشتری برای بیمارستان‌ها صادر شود و با محاسبه هزینه تمام شده واقعی توسط دانشکده‌های اقتصادی نیز موافقیم. در مورد وضعیت سرپایی هم موافقیم که 8% تعرفه‌ها افزایش پیدا کنند؛ ولی در مورد امکان بازگرداندن اختیارات قانونی بند ک ماده 3 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی، در شرایط فعلی از جهت تصویب در مجلس خیلی خوش‌بین نیستیم.

 

** کتاب CPT برای تأمین عدالت بین رشته‌ای ضرورت دارد
سپس دکتر پوراصغری معاون سازمان برنامه و بودجه نیز با اشاره به این که از قانون برنامه پنجم به بعد و در امتداد  برنامه ششم، بخش سلامت به عنوان یک بسته مطرح بوده که یک بخش آن نظام سلامت است ؛ گفت : بدون توجه به ساختار و بحث منابع، اگر بخواهیم کاری بکنیم جنبه مسّکن خواهد داشت.
وی تاکید کرد : کتاب CPT برای تأمین عدالت بین رشته‌ای ضرورت دارد ولی تا حال علیرغم زحمات نظام پزشکی، به دلیل برخی مقاومت‌ها در برابر عدالت بین رشته‌ای مبنای عمل قرار نگرفته است.

وی افزود:  عمل به پیشنهاد نظام پزشکی و تشکیل کمیته ویژه، سابقه تاریخی نیز دارد و در سال 1381 یک کمیته 5 نفره انتخاب شده و کارشناسی متفاوتی به هیأت دولت ارائه کرد و نکته مهم در موضوع جلسه این است که سیستم به شدت وابسته به منابع بیمه بوده و  از نظر قانونی نیز درآمد نظام بیمه از حقوق و دستمزد باید تأمین شود.
وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده اگر در مورد تعرفه بحث کنیم داخل یک پکیج 15%، بعضی آیتم‌ها 35% رشد کرده، ویزیت خصوصی 20% رشد کرده ولی نهایتاً با تشکیل یک کمیته ویژه و بازنگری کاملاً موافق هستیم.

**کتاب CPT دراولین فرصت اجرایی شود
دکتر سجاد رضوی دبیر شورای عالی بیمه  نیز نظرات خود را به طور خلاصه ابراز نمود و گفت : روی کتاب CPT خیلی زحمت کشیده شده است، اگر این کتاب در اولین فرصت اجرائی شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود. البته کرونا در حوزه اقتصاد سلامت تا حدی آسیب زده که با افزایش تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی سال 99، قابل جبران نیست.
دکتر رضوی ضمن استقبال از تشکیل کمیته ویژه بازنگری عنوان  کرد که در برنامه کار کمیته موارد ذیل لحاظ شود:
1- محاسبه قیمت واقعی تمام شده در درجه اول اهمیت است. بیایید عملکرد بیمارستان‌ها را در سه ماهه اخیر بررسی کنیم. خواهیم دید که کاهش داریم، اگر با افزایش 15% تعرفه این کاهش مطابقت داشت که هیچ، در غیر این صورت و در صورت عدم همخوانی کاهش عملکرد بیمارستان‌ها با تعرفه اعلام شده، می‌توانیم تعرفه را تا 20% نیز افزایش بدهیم.
2- بررسی اینکه آیا دولت می‌تواند کمک کند؟ و
3- کتاب CPT بالاخره باید از کی اجرا شود؟ نسخه الکترونیک سلامت هم باید راه بیفتد تا به تحقق موارد فوق کمک برساند.


** با حق تعیین تعرفه توسط سازمان نظام پزشکی موافق هستم
دکتر جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری به عنوان جمع‌بندی موارد مطرح شده در این جلسه اظهار کرد: بسیار از برگزاری جلسه با سازمان نظام پزشکی خوشحال هستیم و مکاتبات شما برای ما اهمیت دارد. خدمات پزشکان و نخبگان و فرهیختگان در جریان بحران کرونا برای همه آشکار است. جامعه پزشکی از گروه‌های مرجع اصلی مورد اعتماد مردم کشور است. برای دولت هیچ چیزی بهتر از این نیست که نخبگان و فرهیختگان جامعه از او انتقاد کنند و ما را متوجه مواردی که اهمیت بالا دارند ؛بنمایند.
وی با بیان این که وضعیت اقتصادی فعلی به علل مختلف از همیشه سخت‌تر بوده  و بودجه نویسی  نیز سخت شده است ؛ اذعان کرد : باید واقعیت‌ها را دید و بخش‌های مختلف نیز  بتوانند امکان ادامه حیات داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور گفت : با حق تعیین تعرفه توسط سازمان نظام پزشکی موافق هستم. وقتی برای سایر حرف و صنوف چنین حقی قائل هستیم، چرا نباید پزشکان خودشان که ارائه‌دهنده خدمت هستند، در بخش خصوصی تعیین تعرفه بکنند؟ البته این کار اصلاح نیاز دارد و باید به صورت لایحه تقدیم مجلس شود و زمان‌بر است.
وی اظهار کرد : من با پیشنهاد نظام پزشکی موافقم و خواهش می‌کنم کار گروه تشکیل شود. برای تنظیم کارها و زمانبندی جلسات ، سازمان برنامه و بودجه مرکزیت داشته باشد و دکتر پوراصغری از سازمان برنامه و بودجه، دکتر حریرچی از وزارت بهداشت و درمان، دکتر ظفرقندی و یکی دو نفر از نظام پزشکی و یک نفر از دفتر معاون اول رئیس جمهور و افراد لازم از بخش‌های دیگر در اسرع وقت تشکیل جلسه داده و به خصوص درباره حق تعیین تعرفه از سوی نظام پزشکی هم بحث شود.

جهانگیری خاطرنشان کرد:  اگر کار گروه لازم دانست ؛به دولت نظر بدهد که این حق قانوناً باید به نظام پزشکی  واگذار شود. در دولت هم تا به حال به عنوان کاری که کارشناسی شده با این تعرفه‌ها برخورد شده و فرض بر این بوده که در شورای عالی بیمه کارشناسی انجام شده، ولی اگر کارگروه به این نتیجه رسید که کارشناسی انجام شده ؛ ایراد داشته و ضرورت دارد تعرفه‌ها اصلاح شود، سریعاً گزارش کنید تا تغییرات اعمال شود.
وی یاد آور شد :  اگر لازم دانستید در تنظیم بودجه سال آینده نیز در مهر و آبان تعرفه‌های مورد نظر را اعلام کنید. از تسهیلات کرونا کل بخش بهداشت و درمان می‌توانند استفاده کنند و مجزا کردن مطب‌ها کار نادرستی است و شامل مطب‌ها هم می‌شود. سپس، ضمن تشکر از حاضرین و درخواست تعجیل از دکتر پور اصغری پایان جلسه اعلام شد.

گزارش تصویری
انتهای پیام

برچسب ها : مجمع عمومی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.