پنجشنبه، 9 فروردین 1403

درخواست اصلاح مصوبه جدایی درمان از دارو در مراکز درمان اعتیاد

درخواست اصلاح مصوبه جدایی درمان از دارو در مراکز درمان اعتیاد
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در نامه ای خطاب به دبیر کل ستادمبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری خواستار اصلاح یکی از بندهای مصوبات جلسه 136 ستاد مبارزه با مواد مخدر شد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی ؛ دکتر محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در نامه ای خطاب به دکتر اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با اشاره به یکی از بندهای مصوبات جلسه 136 ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر مجزا سازی خدمات درمانی از توزیع دارو به منظور جلوگیری از نشت و  انحراف توزیع دارو و ساماندهی داروهای تجویزی ، خواستار تعلیق اجرای این بند از مصوبه مذکور شد.

در بخشی از این نامه دکتر جهانگیری به جمع بندی نظرات کارشناسی خبرگان حوزه درمان اعتیاد پس از برگزاری نشست های متعدد پرداخته و خواستار توجه ویژه به تجمیع نظرات کارشناسی چهره های علمی مورد وثوق طب اعتیاد و انجمن های مرتبط از مسیر تصویب در کمیته های تخصصی درمان و ارائه به کمیته تلفیق ، شده است.

گزیده ای از جمع بندی نظرات کارشناسی خبرگان حوزه درمان اعتیاد که در نامه معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی به استحضار دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری رسیده در ذیل آمده است:

  1. با توجه به پروتکل های کشوری و جهانی درمان اعتیاد، القای درمان بیماران با داروهای آگونیست اپیوئیدی صرفا در حضور پزشک میسر خواهد بود و بعد از تثبیت بیمار ، ضرورت دارد در هر بار مراجعه و ویزیت بیمار بر اساس تشخیص و صلاحدید پزشک میزان داروی همان روز، در مرکز درمانی تحت نظارت ، مصرف شود.
  2. مطابق نظرات کارشناسان و متخصصین صاحب نام حوزه اعتیاد، دارو یکی از ابزارهای اتصال بیمار به مراکز درمانی است.
  3. به استناد داده ها، مشاهدات میدانی و نظرات متخصصین این حوزه، اعتیاد اولیه به متادون و سایر داروهای آگونیست مورد استفاده در درمان اعتیاد بسیار نادر است و قریب به اتفاق افراد مصرف کننده متادون سابقه اعتیاد به حداقل یک ماده یا داروی اعتیاد آور از جمله ترامادول را ذکر نموده اند.
  4. با توجه به فرم های جامد و مایع دارو در شرایط عرضه دارو توسط داروخانه تحویل داروی مایع در دوز تعیین شده از طرف داروخانه بسیار سخت و غیرممکن است.
  5. در ترسیم اجمالی ازمرحله پیش تولید تا عرضه دارو به بیمار، مبادی نشت زیادی قابل تصور بوده و خواهشمند است در صورت وجود آمار مستدل و علمی مرتبط جهت تنویر اذهان عمومی و توجیه اجرای طرح اعلان عمومی شود.
  6. گزارش شاخص های توفیق یا عدم توفیق طرح پایلوت دو استان قم و تهران به استحضار اعضای کمیته درمان برسد تا براساس مستندات در فضای کارشناسانه در این خصوص تصمیم گیری شود.
  7. مطابق نظر کارشناسان در طی زمان ، بین بیمار و تیم درمانی نوعی اتحاد درمانی ایجاد می شود ، بیماران به عنوان مراجعان ثابت مراکز از حمایت برخوردارند و با از هم گسیخته شدن بسته خدمات درمانی از این حیث محروم خواهند ماند.
  8. سازمان نظام پزشکی به عنوان سازمان نظاره گر بر نظامات انتظامی همانگونه که از تخلفات انتظامی اعضای خود چشم پوشی نمی کند برخود می داند در خصوص به خطر افتادن ثبات شغلی بیش از ده هزار عضو خود و چهل هزار نفر هموطن مشتمل بر پزشک ، پرستار، بهیار، روانشناس ، مددکار و منشی ، حساسیت نشان دهد .
  9. امروز تعداد زیادی از پزشکان عمومی دوره دیده و مجرب در درمان اعتیاد با مدیریت بخش خصوصی در حال یاری رساندن به نظام سلامت هستند که باید به نحو عالی مورد بهره برداری سیاست های کلان حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد قرار گیرند.
  10. با توجه به توزیع جغرافیایی گسترده مراکز درمان سوء مصرف مواد در قالب بخش خصوصی، بدون تحمیل کوچکترین هزینه ای به ساختار نظام سلامت ، بر هم زدن یا عدم بهره برداری مناسب از این ظرفیت نوعی سرمایه سوزی محرز است.
  11. در سیزدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد بیش از 800 کارشناس حوزه اعتیاد ضمن ابراز نگرانی از اجرای طرح های غیرکارشناسانه با طرح شعاد "تصمیم گیری مبتنی بر دانش" بر غیرکارشناسانه بودن مصوبه جدایی دارو از درمان صحه گذاشته اند و این مهم وظیفه ما را در کارشناسی مجدد این موضوع بیش از پیش سنگین می کند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.