پنجشنبه، 30 فروردین 1403

افزایش ظرفیت رشته های پزشکی کاهش کیفیت آموزش را به دنبال دارد

افزایش ظرفیت رشته های پزشکی کاهش کیفیت آموزش را به دنبال دارد
هیات مدیره و بازرس انجمن آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه ایران در نامه ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مخالفت خود را با طرح افزایش ظرفیت رشته های پزشکی اعلام نمودند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی نظام پزشکی ، متن نامه به شرح ذیل است:

 

به نام خدا
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
جناب آقای دکتر علی لاریجانی

ریاست محترم کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر علی نوبخت
با سلام و احترام
مقرر است  طرح پیشتهادی برخی نمایندگان برای افزایش دو برابر ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی پس از تعلیق یکماهه در روز یکشنبه ۳ شهریور در صحن علنی مجلس بررسی و به رای گذاشته شود.
انجمن آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه ایران به مثابه نماینده علمی و صنفی یک جامعه بزرگ تخصصی پزشکی کشور، ضمن اعلام مخالفت جدی با طرح چنین مباحثی که بصورت فوریت دار و بدون بررسی های کافی علمی و کارشناسی و با اهداف ویژه ای  مطرح میشود،اعلام می دارد که درشرایط کنونی اولویت نخست با  افزایش کیفیت علمی ، پژوهشی و خدمات درمانی با افزایش بودجه دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز درمانی است و به شواهد داده های علمی ، در بررسی کیفیت ارایه خدمات درمانی ، تعداد پزشکان جزو کم ارزش ترین  معیارهای کیفیت سنجی درمان در کلیه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه می باشد‌.
بررسی داده های موجود نشان گر این حقیقت تلخ است ‌که در شرایط کنونی به دلیل برخی سیاست های نادرست، هزاران پزشک از چرخه درمان فاصله گرفته و یا اقدام به مهاجرت نموده اند و شکی نیست افزایش بی رویه ظرفیت های پذیرش پزشکان در هر سطحی و بدون سرمایه گذاری و تکیه بر بهبود زیر ساخت ها، سبب کاهش جدی  کیفیت فارغ التحصیلان این حوزه در آینده نزدیک خواهد شد و نتایج و پی امدهای منفی بیش از هر امری کیفیت درمان و آموزش و پژوهش را در کشورمان دچار تهدیدهایی جدی خواهد نموده و چرخه باطل نارسایی ها را تشدید خواهد کرد.
ما ضمن هشدار به مسولان و بویژه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بصورت عام و اعضای محترم کمیسیوم بهداشت و درمان مجلس بصورت خاص ، تقاضای جدی داریم که با اتخاذ راهبردی متطقی و مبتنی بر اصول علمی و نگاه کارشناسی، از این امر ناروا پرهیز نموده و با رای منفی و آگاهانه خود به این طرح اجازه دهند چنین مسایلی در آرامش و بررسی های بیشتر جوانب علمی  در فضایی کارشناسی وبررسی دقیق  موارد و تجربیات  در دیگر کشورها بررسی شود .
بدیهی است در غیر این صورت مسولیت تاریخی بروز ناهنجاری در پی تصویب  چنین طرح هایی متوجه کسانی خواهد بود که  آن را در مجلس بدون مطالعه کافی  و با اهداف خاصی مطرح نموده اند.
روشن است که  چنین طرح هایی در گام نخست الزاما باید در کمیسیون تخصصی مربوطه  و با مشورت خبرگان امر بررسی کارشناسی و مبتنی بر شواهد  بشوند که چنین امری متاسفانه  صورت نگرفته است.
انجمن انستزبولوژی و مراقبت های ویژه ایران در راستای درک  اهمیت توجه به  امر مهم سلامت عموم ملت بزرگ ایران  در این مرحله از کلیه کارشناسان ، دانشگاهیان ، انجمن های علمی و بویژه وزارت بهداشت و  سازمان نظام پزشکی بصورت جدی تقاضا دارد در چنین امر مهمی ورود نموده و آسیب های تصویب چنین طرح های عجولانه و غیر کارشناسی شده  را با آحاد ملت و مسولان در فضایی منطقی مطرح نموده و مانع تصویب آن بشوند.
شکی نیست که تصویب نهایی چنین طرح هایی سبب کاهش جدی  کیفیت علمی دانش آموختگان رشته پزشکی شده و هدف  راهبردی ارتقا ارایه خدمات سلامت را به دلیل عدم وجود زیر ساخت های کافی و منابع مالی به هیچ براورده نکرده و آسیب هایی جدی به این امر خطیر وارد خواهد نمود.
راه پیشنهادی ما ارتقا کیفیت آموزشی و تامین زیر ساخت های مالی در حوزه های آموزشی و درمانی  و تقویت بیمه های عمومی  تشویق پزشکان به ادامه کار در مناطق محروم و اجرای عدالت بین رشته ای  است که افزون بر ارتقا کیفیت ،مشوقی برای عدم مهاجرت پزشکان و فاصله گرفتن از کار پزشکی ونهایتا  افزایش کیفیت خدمات درمانی درایران عزیز خواهد بود.
با احترام
هیات مدیره و بازرس انجمن آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه ایران

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.