پنجشنبه، 9 فروردین 1403

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ: برخی مسئولان هیات دولت مانع تامین نظر جامعه پزشکی در تعیین تعرفه ها شدند

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با بیان اینکه در سال گذشته نظام پزشکی با همکاری وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه نظر جامعه پزشکی را در تعیین تعرفه ها تامین کرده بود، گفت: اما متاسفانه برخی از مسئولان هیات دولت، برخی موارد را حذف کردند.

دکتر ایرج خسرونیا عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی با بیان اینکه درخواست ما در تعیین تعرفه ها این بود که گروهی که تنها از ویزیت بیماران درآمد دارند، باید نسبت به پزشکانی که جراحی، کار پروسیجر و یا کسب درآمدهای دیگر دارد، دریافتی بیشتری داشته باشند، خاطرنشان کرد: برای رعایت عدالت در سلامت، درآمد ها باید مساوی باشد.

 

*عدم وجود عدالت در سلامت حذف پزشکان از گردونه طبابت را به دنبال دارد

وی با طرح سوالی مبنی بر این که چگونه می شود درآمد پزشک متخصص در یک بیمارستان 2 تا 3 میلیون و همکار جراح در همان بیمارستان، حدود 70 تا 80 میلیون تومان باشد؟ اظهار داشت: این مهم نه تنها عدالت در سلامت نیست بلکه موجب می شود طبق آمار نظام پزشکی با تمام هزینه هایی که برای تربیت نیروی انسانی پزشک شده، حدود 12 هزار پزشک گمشده و از گردونه طبابت خارج شوند.

ر با اشاره به پیشنهاد افزایش 15 درصدی تعرفه ها در سال جاری  ابراز داشت: البته امکان اینکه باز هم دولت با تعرفه های پیشنهادی موافقت نکند وجود دارد اما حتی با تصویب افزایش 15 درصدی هم ویزیت ما نسبت به کشورهای اطراف کمتر است.

وی با ابراز تاسف از انجماد تعرفه ها در سال های گذشته به بهانه های مختلف اعم از عدم بودجه مناسب، جنگ و ... تصریح کرد: متاسفانه تاکنون سوبسید از جیب پزشکان پرداخت شده  و مردم باید به این مسئله آگاه باشند.

 

*انتظار می رود ویزیت پزشکان کشور همپای کشورهای اطراف باشد

خسرونیا با تاکید بر اینکه پزشکان کشور از نظر علمی دست کمی از پزشکان کشورهای اطراف اعم از  ترکیه، افغانستان و کشورهای عربی ندارند، گفت: حداقل انتظار می رود مبلغ ویزیت  همپای کشورهای اطراف در نظر گرفته شود و همانطور که  از نظر علمی در حال  پیشرفت هستیم، درآمدمان نیز درخور و شان کار و فعالیتمان تعیین شود.

وی با انتقاد از اینکه برخی درآمد یک پزشکان را با کارگران، آموزگاران و کارمندان معمولی مقایسه می کنند، خاطرنشان کرد: یک کارمند معمولی پس از اخذ دیپلم، وارد بازار کار شده و خانه و زندگی و خانواده تشکیل می دهد و در زمان بازنشستگی، تازه طبیب از نقطه صفر آغاز به کار می کند و به همین علت چنین مقایسه ای اصلا صحیح نیست.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه با رو در رو قراردادن دو گروه از پزشکان چون عمومی در مقابل متخصص، متخصص در مقابل فوق تخصص و .. نتیجه ای عاید جامعه پزشکی نخواهد شد، افزود: در عدالت در سلامت دستمزد پزشکان نباید تفاوت آن چنانی با یکدیگر داشته باشد و درآمدی مطب یک پزشک داخلی، عمومی، عفونی و اطفال نسبت به سایرین باید بیشتر و درآمدهای پروسجری دیگر تخصص ها را تامین کند.

 

**هزینه های تحمیلی به پزشکان آزاد موجب خروج آن ها از طبابت می شود

 

وی در خصوص درمانگاههای ارزان قیمت که موجب ورشکستگی پزشکان اطراف آن مرکز درمانی شده است، اظهار داشت: تاسیس این درمانگاه ها (با ویزیت 1 تا 3 هزار تومان) و طرح پزشک خانواده، موجی از مشکلات مالی فراوان برای پزشکانی که در آن طرح ورود نیافتند را ایجاد کرده است این در حالی است که برخی از پزشکان شاغل در درمانگاه دولتی، به علت امکاناتی چون فضای کار، تلفن، آب، برق، منشی و مالیات رایگان، درآمد مناسبی دارند اما عدم توجه دولت به پزشکان آزاد و خسرونیا با بیان اینکه بیمار برای ویزیت باید ابتدا به پزشک عمومی، بعد متخصص و سپس به فوق تخصص مراجعه کند، ابراز داشت: متاسفانه در طرح پزشک خانواده در دو استان فارس و مازنداران، بیمار ابتدا نزد پزشک عمومی و سپس به دانشگاه مراجعه می کند و موجب حذف متخصص داخلی شاغل در مطب شده است که اصلا صحیح نیست.

وی با ابراز خرسندی مبنی بر اینکه مسئولان وزارت بهداشت و درمان، مسئولان نظام پزشکی و تمام انجمن ها به فکر حذف رابطه مالی میان پزشک و بیمار هستند، تصریح کرد: در این راه پیشرفت هایی حاصل شده و امید است بیمه ها به موقع هزینه های پزشکان، آزمایشگاه ها و رادیولوژی ها را پرداخت کرده و فر انشیز 10 تا 20 درصد حذف شود.

 

* تربیت پزشک فوق تخصص برای اشتغال در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی

به گفته وی درمان بیماران در تمام دنیا ابتدا توسط  پزشک عمومی، بعد متخصص و  سپس فوق تخصص انجام می شود. پزشک فوق تخصص برای ویزیت بیماران تربیت نمی شود بلکه برای اشتغال در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی است این در حالی است که فوق تخصص در کشور ما روزانه به ویزیت 70 بیمار در مطب خود می پردازند.

وی با ابراز تاسف از اینکه در هیج کجای دنیا یک فوق تخصص در عرض 4 ساعت، 70 بیمار را در مطب ویزیت نمی کند، گفت: یک پزشک فوق تخصص چگونه می تواند هم بیمار در مطب ویزیت کند، هم کار آزمیشگاهی انجام دهد، هم به کار دانشگاهی برسد و هم 10 تا 15 بیمار را در بخش خصوصی ببیند؟ این موارد نقص هایی است که باید مرتفع شود.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.