پنجشنبه، 9 فروردین 1403

زالی در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما : تعرفه مامایی نیازمند اصلاح است / استقلال حرفه ای ماما باید حفظ شود

زالی در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما :  تعرفه مامایی نیازمند اصلاح است / استقلال حرفه ای ماما باید حفظ شود
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که اتفاقات مختلفی برای رفع معضلات جامعه مامایی در حال شکل گیری است گفت : وزارت بهداشت با همکاری سازمان نظام پزشکی مطالبات جامعه مامایی را دنبال می کند تا استقلال حرفه ای ماما ها حفظ و تعرفه خدمات آنان نیز متناسب شود.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مراسم گرامیداشت روز جهانی ماما که امروز در سالن امام جواد (ع) وزارت بهداشت برگزار شد ضمن تکریم جایگاه والای مامایی اظهار داشت : اتفاقات مختلفی در حال شکل گیری است که یک فرصت تاریخی کمک کننده به جامعه مامایی است تا گشایش و افتتاح نوینی برای حل مشکلات این قشر باشد.

وی با اشاره به سیاست های جمعیتی مقام معظم رهبری افزود :  ترویج بخش زیادی از سیاست های مقام معظم رهبری رهین مجموعه همکاران مامای کشور است که دستان پرتوان و حاذق جامعه مامایی را می طلبد.

وی با بیان این که جامعه مامایی در یک بزنگاه تاریخی قرار داد ادامه داد : ترویج زایمان طبیعی گواه این مطلب است و علیرغم این که کار سختی است و نیاز به فرهنگسازی و خرد جمعی دارد اما گام های امید بخشی از سوی وزارت بهداشت در این عرصه برداشته شده ا ست.

زالی با تاکید بر این که وزارت بهداشت بطور جدی این موضوع را دنبال می کند تصریح کرد : در این راستا می توان جایگاه اصیل و استقلال حرفه ای تام ماماها را بدست آورد و بازنگری و باز مهندسی از اصلاح تعرفه ها گرفته تا تغییر عنوان ماما در نظام سلامت انجام داد.

*** قرارداد با بیمه ها مطالبه تاریخی جامعه مامایی

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که بحث قرارداد با بیمه ها یک مطالبه تاریخی است که بیش از 17 سال است در جریان این مطالبه مهم بوده ام اذعان داشت : عقد قرارداد جامعه مامایی با سازمان های بیمه گر بویژه بیمه های پایه در میان مدت و دراز مدت منافع اقتصادی برای بیمه ها دارد .

 

وی افزود : با حمایت هایی که وزیران بهداشت و رفاه در مورد این مهم داشته اند این اتفاق تاریخی در مصوبه شورای عالی بیمه رخ داد تا در سه استان کشور بصورت پایلوت انجام شود البته نظر ما این بود که نیازی به پایلوت نیست اما رای غالب در شورای عالی بیمه با ما نیست.

 

وی ادامه داد :  طی مشورتی که با صاحب نظران و همکاران ماما داشتیم به این نتیجه رسیدیم که نباید این دستاورد آسیب بخورد و با توجه به این که نظر فنی سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت یکی بود این مسئله را پذیرفتیم.

 

زالی با اشاره به این که از نظر بوروکراسی مسیر کار به خوبی پیش نرفت اضافه کرد : برای تسریع کارها با شورای عالی بیمه تماس گرفتیم و اعلام کردیم که سازمان نظام پزشکی این آمادگی را دارد تا میزبانی این کار را بر عهده گیرد تا قرارد بیمه ها با جامعه مامایی کشور انجام شود.

**تامین نظر ماما ها در طرح پزشک خانواده

 

وی به سه سال بخشودگی خدمات مامایی اشاره کرد و گفت : مامایی یکی از مشاغل سخت است که با پیگیری های وزیر بهداشت این مطالبه به دولت راه یافت و  طبق محاسبات اولیه ای که داشتیم بار مالی پیچیده و آزاردهنده ای برای دولت ندارد که امیدواریم به تصویب برسد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی  با اشاره به طرح پزشک خانواده  و استفاده از جامعه مامایی در این طرح بیان داشت : در طرح پزشک خانواده در ابعاد روستایی و شهری باید مدلی طراحی شود که نظر ماماها را تامین کند.

 

وی تصریح کرد : در نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده باید وجه مستقل تری بخصوص در دو استان فارس و مازندران برای ماما ها در نظر گرفته شود که این مهم از فشار کاری پزشکان عمومی نیز می کاهد .

 

زالی خاطرنشان کرد : همگرایی و همدلی باعث رسیدن به نقطه اشتراک می شود که امیدواریم با پیگیری های وزارت بهداشت و حمایت همه جانبه سازمان نظام پزشکی به عنوان خانه صنفی جامعه مامایی معضلات این قشر مرتفع شود تا نظاره گر روزهای خوب و خوش باشند.

 

انتهای پیام / ر

 

(استقاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است)

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.