جمعه، 10 فروردین 1403

دِین خود را به مادران باردار ادا نکردیم

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که جامعه دندانپزشکی کشور نتوانسته بسته حمایتی مطلوبی در جهت حمایت از زنان باردار ارائه دهد، گفت : دِین خود را به مادران باردار ادا نکردیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر بهنام عباسیان عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که وزارت بهداشت خدمات شایسته ای را از بعد دندانپزشکی به مادران باردار ارائه نداده است، بیان کرد : بررسی های میدانی نشان داده ارقام و اعدادی که وزارت بهداشت در خصوص سلامت دهان و دندان مادران باردار ارائه می دهد با واقعیت فاصله زیادی دارد که این امر نشان می دهد از بعد دندانپزشکی نتوانسته ایم حمایت لازم را از مادران باردار انجام دهیم.

وی افزود : انتظار نداریم همگام با کشورهای توسعه یافته به درجه ای برسیم که مادران باردار در دوران بارداری خود دندان درد نداشته باشند اما با تدبیر می شود تحول عظیمی در سلامت دهان و دندان این گروه ایجاد کرد.

وی ادامه داد : نیازمند گایدلاین های علمی از سوی وزارت بهداشت با محوریت  حمایتی بیمه های پایه در این زمینه هستیم و برای پشتیبانی از این گایدلاین ها حمایت سایرارگان های دولتی نیز لازم است.

به گفته وی برای ارائه بسته حمایتی به مادران باردار همکاری دندانپزشکان و متخصصان زنان و زایمان و انجام کار گروهی از ضروریات است چرا که 99 درصد مادران بارداری که به مراکز درمانی مراجعه می کنند دارای پوسیدگی های سطح دو و سه هستند و انجام فلوراید تراپی اگر چه کاهنده پوسیدگی است اما همه پروسه محسوب نمی شود و نیاز به مداخلات درمانی تخصصی دارد.

این عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی اظهار کرد : گرچه بیمه های پایه توان این را ندارند که صد در صد خدمات را پوشش دهند اما حداقل می توانند 40 درصد هزینه ها  را تقبل کرده تا اقشار آسیب پذیر بتوانند به موقع برای انجام امور درمانی به دندانپزشکان مراجعه کنند.

وی با تاکید بر این که نتوانستیم آنطور که شایسته است حق مادران باردار را  ادا کنیم ، تصریح کرد : سلامت دهان و دندان یکی از فاکتورهای مهم سلامت جسم و روان است و پروسه زایمان مادران باردار نیازمند تفکر گروهی است و برای پیشگیری از خیلی آسیب ها که متوجه سلامت مادر و نوزاد می شود باید سایر ارگان های شهری مانند صدا و سیما و آموزش و پرورش نیز وارد  عمل شوند.

وی بیان کرد :دِین خود را به مادران باردار ادا نکردیم و عوامل زیادی در این امر دخیل است در حالی که باید بدانیم سلامت مادر و نوزاد از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر نتوانیم از بعد دندانپزشکی حمایت های لازم را از گروه انجام دهیم در سایر بخشها نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.