پنجشنبه، 9 فروردین 1403

برای درمان عفونت های ویروسی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست

در شرايط خاص، براي بيماراني كه دفاع طبيعي بدن آنها پائين است، ممكن است از آنتي بيوتيك ها براي پيشگيري از عفونت هاي ثانويه ناشي از باكتري ها استفاده شود، اما در افراد طبيعي نيازي به تجويز و مصرف آنتي بيوتيك براي درمان عفونت هاي ويروسي نظير سرماخوردگي و آنفولانزا نيست.

دكتر سيد مهدي سجادي، دبير انجمن داروسازان ايران درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه آنتي بيوتيك ها دسته اي از داروها هستند كه معمولا از ميكرو ارگانيسم هاي زنده به دست مي آيند تا ما را از گزند عوامل بيماري زاي عفوني محفوظ نگه دارند. اظهار داشت : مصرف نابجاي اين داروها هم مثل ساير داروها، عواقبي را براي مصرف كنندگان به بار مي آورد كه البته اين مشكلات در مورد آنتي بيوتيك ها از جهاتي با اهميت است.

وی با بیان اینکه  برخلاف ساير داروها، ميكروب ها با تغييراتي خودشان را در مقابل آنتي بيوتيك ها مقاوم مي كنند  افزود : اين مقاومت نسل به نسل به ميكروب هاي بعدي منتقل مي شود و تدريجا با ميكروب هايي مواجه مي شويم كه هيچ دارويي روي آنها موثر نيست ؛ در نتيجه آنتي بيوتيك هايي كه سال ها براي درمان يك نوع عفونت خاص مورد استفاده قرار مي گرفتند، كارايي خودشان را از دست مي دهند.

وی ادامه داد : در اين صورت سال ها زمان نياز است تا دانشمندان داروسازي يك آنتي بيوتيك جديد را كشف و به بازار ارائه كنند و در اين مدت بيماران زيادي جان خود را از دست خواهند داد.

وی با اشاره به عدم كارايي آنتی بیوتیک ها براي درمان عفونت هاي ويروسي نظير سرماخوردگي و آنفولانزا تصریح کرد :هر چند كه در شرايط خاص، براي بيماراني كه دفاع طبيعي بدن آنها پائين است، ممكن است از آنتي بيوتيك ها براي پيشگيري از عفونت هاي ثانويه  ناشي از باكتري ها (متعاقب سرماخوردگي) هم استفاده شود، اما در افراد طبيعي نيازي به تجويز و مصرف آنتي بيوتيك براي درمان عفونت هاي ويروسي نظير سرماخوردگي و آنفولانزا نيست.

وی اضافه کرد : معمولا اين بيماران بعد از يك تا دوهفته استراحت و تقويت سيستم ايمني بدن، بدون نياز به دارو بهبودي مي يابند و تنها داروهاي مسكن، ضد التهاب و تب بر براي آنها كافي است.

 

 

توصیه به مصرف آنتی بیوتیک از یک بیمار به بیمار دیگر صحیح نیست

دبیر انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه آنتي بيوتيك ها بسيار اختصاصي عمل مي كنند؛ تصریح کرد : پزشك باید بر اساس معاينه و آزمايش، ميكروبي را كه باعث ايجاد بيماري شده است ؛شناسايي و دقيقا آنتي بيوتيك اختصاصي آن را براي بيمار تجويز كند.

 وی با تاکید بر اینکه توصيه به مصرف آنتي بيوتيك از يك بيمار به بيمار ديگر، اصلا صحيح نيست اذعان داشت : این کار  ممكن است درمان بيماري را به تاخير  انداخته و باعث ايجاد مقاومت در ميكروب ها شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه ثابت شده مصرف بي رويه آنتي بيوتيك ها به خصوص در سنين كودكي و نوجواني، مي تواند باعث بروز چاقي در بزرگسالي شود؛ تصریح کرد : مصرف بيش از حد و نا به جاي اين داروها، باكتري هاي مفيد بدن بویژه دستگاه گوارش را از بيم برده و بيماري هاي جديدي را ايجاد مي کند.

سجادی نكته مهم  در مورد مصرف آنتي بيوتيك ها را مصرف دارو سر وقت تعیین شده توسط پزشك و كامل كردن دوره درمان دانست و گفت : اينكه داروي آنتي بيوتيك بايد قبل يا بعد از غذا مصرف شود، تداخل آن با داروهاي ديگر چگونه است، چه عوارض جانبي ای به همراه دارد و مصرف آن در بارداري و شيردهي چگونه است ؛حتما بايد از دكتر داروساز در داروخانه پرسيد تا بهترين نتيجه و كمترين عارضه ايجاد شود.

دبیر انجمن داروسازان ایران در خصوص مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک ها خاطرنشان کرد : تنها پزشک است که مي تواند از بين انواع مختلف آنتی بيوتيکها ٬ نوع مؤثر بر بيماری شما را تشخيص دهد.

مؤثر ديگر در انتخاب آنتی بيوتيک از طرف پزشک ٬ اطلاع از سابقه حساسيت بيمار به يک آنتی بيوتيک خاص ٬ قيمت دارو ٬ زمانبندی دوز دارو ٬ عوارض عمومی دارو ٬ سن بيمار ٬ بقيه داروهايی که فرد دريافت مي کند و محل اکتساب عفونت در جامعه است .

انتهای پیام / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.