جمعه، 10 فروردین 1403

دکتر روحانی در اجلاس روسای دانشگاه‌های پزشکی سراسر کشور: تأمین بهداشت به عنوان مقدمه سلامت تنها وظیفه وزارت بهداشت و درمان نیست

دکتر روحانی در اجلاس روسای دانشگاه‌های پزشکی سراسر کشور: تأمین بهداشت به عنوان مقدمه سلامت تنها وظیفه وزارت بهداشت و درمان نیست
روابط عمومی نظام پزشكي: هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور دکتر روحانی رئیس جمهور در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور خطاب به حضار با بیان اینکه شما آموزش، تعلیم و تربیت جوانان با استعداد برومند این کشور، به منظور ارائه خدمات بسیار مهم بهداشتی و درمانی برای مردم بسیار شایسته و خوب و عزیز کشورمان را بر عهده دارید، گفت: شرایط امروز جهانی و پیشرفت‌های علمی هم برای شما تسهیلاتی را بوجود آورده و هم مشکلاتی را ایجاد کرده است.

دکتر روحانی افزود: اساساً خداوند این بدن و این روح را نیافریده که آدم صبح از خواب بیدار شود و لباس بپوشد، سوار ماشین شود و به محل کارش برود و وقتی رسید برود پشت میز و دوباره موقع غروب با همان ماشین سواری و یا هر وسیله دیگری به منزل برگردد.

رییس جمهوری اظهار کرد: اساساً بدن انسان اینگونه آفریده شده است که شما برای اینکه به آب خوردن برسی حداقل‌ باید ۵۰۰متر، یا یک کیلومتر راه بروی و به سر چشمه برسی و کوزه را آب کنی و یا هر ظرفی را آب کنی و به منزل بیاوری. یک کیلومتر یا مثلا سه کیلومتر راه بروی و به مزرعه و محل کار برسی و فعالیت بکنی؛ صنعت و پیشرفت علمی، ضمن اینکه زندگی در دنیای امروز را راحت کرده، همزمان زندگی را سخت کرده است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در شرایط دنیای امروز، ضمن اینکه به ظاهر احساس می‌شود بدن خیلی راحت است، در عین حال مشکلاتی را برای این بدن و این روح آفریده است، تصریح کرد: اصلاً انسان خلق نشده که این همه سر و صدا و بوق ماشین و فریاد بشنود، اساساً بناست اول صبح گوش انسان با صدای خروس نوازش پیدا کند نه با صدای بوق.
رییس جمهوری با بیان اینکه اساساً بدن و روح ما با شرایط زندگی ماشینی دنیای امروز سازگار نیست و این کار شما را سخت کرده است و کار همه ما را سخت کرده است، گفت: کار شما از آن جهت سخت شده که باید در یک شرایط صنعتی این بدن و روح سالم بماند و بتواند درست انجام وظیفه کند. با بدن ناسالم و روح ناسالم نمی‌شود خدمتگزار خوبی نه برای خود و نه برای خانواده، جامعه و کشور خود باشیم
.

دکتر روحانی اظهار کرد: از آن طرف هم علم و پیشرفت تکنولوژی کار شما را آسان کرده است. به هرحال راه‌هایی که امروز برای تشخیص بیماری دارید، با دیروز بسیار متفاوت است. امروز فناوری و صنعت به کمک شما آمده و از طرق مختلف تشخیص را برای شما آسان کرده و درمان را هم آسان کرده است.

رییس جمهوری تصریح کرد: اما در عین حال همه این مسایل تشخیص و همه این مسایل درمان یک مشکلاتی را هم در کنار خودش ایجاد می‌کند، یعنی آثار جانبی هم دارد، ضمن اینکه شما درمان می‌کنید، عارضه هم ایجاد می‌شود. داروهای شیمیایی ضمن اینکه درمان می‌کند، بیمار هم می‌کند. یعنی آثار جانبی دارد که دوباره باید فکر کنیم چگونه آثار جانبی‌اش را از بین ببریم.

دکتر روحانی گفت: بی‌تردید همه ما می‌دانیم که باید کاری کنیم به درمان نرسیم، لذا گفته‌اند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. اولین آن همان بهداشت است، یعنی چه کنیم که نیازی پیدا نکنیم به خدمات درمانی. چه کار کنیم بدن مان سالم بماند و بتواند مقاومت کند.

رییس جمهوری اضافه کرد: برای اینکه در زمینه بهداشت فعال شویم، تنها این وزارتخانه قادر نیست این بار سنگین را بر دوش بگیرد. بخشی از مسائل بهداشت بر عهده این وزارتخانه است. نهادها و ارگان‌های دیگر، همه آنهایی که بر تولید مواد غذایی نظارت می‌کنند، در زمینه بهداشت مسئولیت دارند. همه آنهایی که برای صنایع غذایی و غذا استانداردسازی می‌کنند، به بهداشت کمک می‌کنند. بهداشت مسلماً از مزرعه و باغ و اینکه چگونه سمپاشی می‌کنیم، آغاز می‌شود؛ اینکه مواد غذایی که در اختیار مردم گذاشته می‌شود تا چه حد می‌تواند، تغذیه‌ای سالم را در اختیار مردم قرار دهد.

حفظ کرامت بیمار در مواجهه پزشک با او، آغازی خوب در درمان بیماری است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در ادامه سخنان خود در این اجلاس گفت: اولین قدم بحث بهداشت است، دولت در این زمینه آماده است که تمام تلاش خودش را به کار بگیرد. همه باید تلاش کنیم در زمینه بهداشت موفق شویم و اگر نتوانستیم به سمت درمان حرکت کنیم.

رییس جمهوری افزود: البته این طبیعی است هر مقدار هم که ما در زمینه بهداشت تلاش کنیم، باز هم نیاز به درمان داریم، اما هر مقدار سرمایه‌گذاری در بهداشت بیشتر شود، مسلماً هزینه‌ها در بخش درمان کمتر خواهد بود، جامعه سالم‌تر خواهد بود و مشکلات این بخش هم به تدریج کم و کمتر خواهد شد.

دکتر روحانی با بیان اینکه تنها بحث بهداشت نیست و باید همه ابزار و وسایلی که مانع بشود از اینکه یک انسان سالم به انسان بیمار تبدیل شود، تامین شود، اظهار کرد: باید تلاش کنیم جاده‌های کشور و صنعت اتومبیل سازی استاندارد باشد، که اگر نباشد برای همه دردسر درست می کند و تصادف و مجروح درست می‌کند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه در بخش اول باید تلاش کنیم تا مردم نیازمند به درمان نشوند، تصریح کرد: این بخش اول کار است و برای این بخش دولت آمادگی دارد. اینکه من می گویم دولت آمادگی دارد بعد هم در بخش‌های بعد تکرار خواهم کرد، معنایش این نیست که منابع لازم در اختیار دولت است، اما در عین حال دولت بهداشت و درمان را جزو اولویت‌های خود می‌داند. بودجه سال ۹۳هم از همین مساله حکایت می کند و می‌بینید دولت توجه ویژه‌ای به بخش سلامت داشته است.

دکتر روحانی گفت: این مساله در بودجه سال مشاهده خواهد شد. در بحث یارانه هم که قدم دومش آغاز می‌شود باز مشاهده خواهید کرد که سلامت جزو اولویت‌های این دولت است و خواهد بود.

رییس جمهوری خطاب به حضار اظهار کرد: البته شما کار سنگین‌تری بر عهده دارید، شما می‌خواهید یک پزشک تربیت کنید، پزشکی که بیماری را تشخیص دهد و راه علاج او را هم ارائه کند؛ پزشکی که مطلوب جامعه است پزشکی است که وقتی مردم به او مراجعه می‌کنند، فقط آن بیماری خاص را درمان نکند، اول از پزشک روحیه می خواهند و نحوه برخورد پزشک با مردم، برای آنها بسیار مهم است.

دکتر روحانی اضافه کرد: کسی که بیمار می‌‌شود، دغدغه‌های خاص خودش را دارد، اولین دغدغه‌اش این است که این بیماری‌اش تا چه حد وتا کجاست؟ آیا به سادگی درمان می‌شود؟ درمان چقدر طول می‌کشد؟ چقدر مخارج دارد؟ و دغدغه‌های دیگر دارد برای خانواده‌اش.

رییس جمهوری تصریح کرد: اولین قدم پزشک این است که باید این بیمار را از لحاظ روحی و روانی رسیدگی کند و دغدغه‌هایش را بکاهد، دغدغه‌های یک فرد بیمار تمام نمی‌شود، خیلی مهم است که چه جور با مردم برخورد کنیم و با چه چهره‌ای با مردم برخورد کنیم؟ نمی‌گویم با ادب و احترام چون همه پزشکان ما مؤدب هستند، اما هر مقدار حفظ کرامت بیمار بیشتر شود و هر مقدار شما در برابر بیمار متواضع‌تر باشید، بدانید به درمان کمک کرده‌اید.

دکتر روحانی گفت: درمان از همین جا شروع می شود، درمان از نسخه شروع نمی‌شود، درمان از برخورد شما آغاز می‌شود، عرف است که مثلاً وقتی طرف به عنوان مسوول بیهوشی به اتاق عمل می‌آید، اول با بیمار حرف می‌زند، می‌گوید من مسوول بیهوشی شما هستم، شما نگران نباش، خود این حرف زدن در به هوش آمدن بیمار مؤثر است؛ اینکه با چه شرایطی بیمار بیهوش می‌شود، چهره توأم با رحمت آن مسوول بیهوشی که به وی قول و اطمینان داده که می‌گوید مسأله‌ای نیست، با این شرایط بیهوش می‌شود یا خدایی نکرده با یک اخلاقی که اخلاق نامناسب باشد و با کرامت انسان سازگار نباشد.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه یادمان باشد که این بیمار برادر، خواهر یا فرزند ماست، این خیلی مهم است. یک جراح وقتی باند را باز می‌کند، خودش پا، دست یا زانوی این مریض را می‌برد و می‌شورد، این خیلی مهم است، افزود: ممکن است شما بگویید این چه حرف هایی است، اصلاً وقت این کارها نیست. اینقدر کار زیاد است و متخصص کم داریم که مجال این حرف ها نیست.

دکتر روحانی اظهار کرد: اینها خیلی وقت نمی‌برد، نوع رفتار پزشکان با مردم بسیار مهم است. از شما خواهش می‌کنم، شما بزرگان و فرهیختگان این کشور هستید و می‌خواهید افرادی را تربیت کنید که سلامت جامعه را تضمین کنند، دلم می‌خواهد به شما بگویم به جای پزشک، حکیم تربیت کنید، ما حکمت می‌خواهیم علاوه بر تشخیص و درمان.

رییس جمهوری با بیان اینکه حکیم بودن بسیار مهم است، تصریح کرد: برخورد با مردم بسیار مهم است. کرامت مردم بسیار مهم است. اخلاق پزشکی از همین‌جا آغاز می‌شود. بنده یکبار دیگر هم در سخنرانی‌ام گفتم، پزشکان ما باید شهامت و شجاعت بیشتری به خرج دهند، بیمار ممکن است از شما تقاضا داشته باشد و بگوید آقای دکتر عکس و ام‌آری آی یا اسکن برای من بنویسید، ممکن است بخواهد و اصرار کند و شما بگویید اگر من ننویسم می‌رود سراغ پزشک دیگری و او برایش می‌نویسد لذا بگذار بنویسیم برود.

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.