پنجشنبه، 9 فروردین 1403

عضو شورای عالی نظام پزشکی: داروساز می تواند به عنوان ویترین و پیشانی سلامت در حوزه سلامت ورود یابد

عضو شورای عالی نظام پزشکی:  داروساز می تواند به عنوان ویترین و پیشانی سلامت در حوزه سلامت ورود یابد
عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر اینکه با توجه به سیر بیماری ها چون دیابت، چاقی و غیره، داروساز می تواند به عنوان ویترین و پیشانی سلامت در این حوزه ورود یابد، گفت: داروساز می تواند مردم را راهنمایی کرده و میوه سلامت را برای ذائقه کل کشور شیرین کنند.

دکتر یداله سهرابی عضو شورای عالی نظام پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی، با اشاره به اینکه تعرفه های داروسازی در تمام دنیا از دو بخش مسئولیت فنی (مهر و امضا و مسئولیتی که پزشک داروساز در قبال نسخه تقبل می کند) و بسته بندی تشکیل شده است،اظهار داشت: این دو جزء در کتاب لحاظ شده است.

وی در خصوص پیشرفت کشورهای دیگر در این خصوص، خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری در حوزه داروسازی، 8/5 تا 2/6 دلار باز می گردد بنابراین باید به سمت تعیین هزینه واقعی خدمات در حوزه داروسازی باشیم.

سهرابی با بیان اینکه 10 تا 12 درصد تخت های بیمارستانی کشورهای اسکاندیناوی به علت عوارض جانبی داروها اشغال می شود، تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد اما احتمال می رود که از این عدد بالاتر باشد.

به گفته وی با آموزش مناسب می توان بسیاری از هزینه ها را در حوزه سلامت کاهش داد. به طور مثال از آن جایی که بسیاری از بیماران دیابتی به سمت از دست دادن کلیه، عروق، چشم و غیره پیش می روند، با آموزش مناسب و به موقع می توان هزینه هایی را که برای یک بیمار دیالیزی برای تخت بیمارستان، پیوند، داروهای پیوند وغیره استفاده می شود، با مدیریت هزینه ها در کلان کاهش داد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی ابراز داشت: شاید در ابتدا متحمل هزینه های بالایی شویم اما در کلان با گذشت زمان، هزینه ها کاهش یافته و موحب ارتقای سلامت جامعه خواهد شد.  

انتهای پیام/ ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.