جمعه، 10 فروردین 1403

طرح تحول برای به نتیجه رسیدن نیازمند جهاد عمومی است

طرح تحول برای به نتیجه رسیدن نیازمند جهاد عمومی است
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به ادامه طرح تحول سلامت گفت : برای به نتیجه رسیدن نیاز به یک جهاد عمومی داریم.

✅دکتر علی نوبخت حقیقی رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با خبرنگار نظام پزشکی در خصوص  ادامه طرح تحول در شرایط کنونی گفت : تحت هر شرایطی این طرح ادامه خواهد داشت اما ادامه آن منوط به اجرای یکسری اصلاحات اساسی است و ما احتیاج به یک جهاد عمومی داریم .

✅وی افزود : منظور ما از اصلاحات اساسی علاوه بر اینکه بیمه ها باید به تعهدات مالی خود عمل کنند ، صرفه جویی کامل با رعایت قانون برنامه ششم مبنی بر نظام ا رجاع ، استفاده از پزشک خانواده و به خصوص تکمیل پرونده الکترونیک است .

✅علی نوبخت در خصوص این که گفته می شود اگر دولت و بیمه ها همکاری نکنند ، طرح تحول با شکست مواجه می شود ؛ گفت : این طرح باید اجرا شود و ما همچنان معتقدیم که مردم در مراجعه به بیمارستان ها و مراکز درمانی نباید دغدغه پولی داشته باشند.

✅وی ادامه داد : اگر براساس آنچه در قانون برنامه ششم تصویب کردیم ، عمل می شد با این بودجه می توانستیم طرح را به سرانجام برسانیم ولی اگر شرایط رها شده باشد به جایی نمی رسیم و باید جلوی ولخرجی را بگیریم.

✅وی در پاسخ به این سوال که منظور از صرفه جویی به معنی کم کردن تعرفه های پزشکان است ، گفت : بحث تعرفه ها یک تست بسیار کوچک در برآوردهای مالی است ؛ ما مشکلات مهمتری داریم که باید سروسامان دهیم ؛ اگر پرونده الکترونیک عملیاتی شود ما جلوی بسیاری از هزینه های سرسام آور و اضافی را می گیریم.آزمایش های متعدد ، سونوگرافی و رادیولوژی هایی که مدام و بی هیچ دلیلی مدام تکرار می شود ، که اگر بیماران پرونده الکترونیک داشته باشند بسیاری از این هزینه ها صرفه جویی می شود و نیازی به این حجم از آزمایش ها و سونوگرافی ها نبود.

✅وی در ادامه افزود: ما همچنان به ادامه طرح تحول امیدواریم و همچنان امیدواریم تمام ارگان های درگیر وظیفه خود را انجام دهند ؛ وزارت بهداشت ، وزارت تعاون و رفاه ، سازمان برنامه و بودجه ، سازمان نظام پزشکی ، کمیسیون بهداشت مجلس و به خصوص بیمه سلامت ایرانیان و تامین اجتماعی اگر با هم همکاری نکنند با مشکل مواجه می شویم  .

✅نوبخت اضافه کرد : هر جایی که ببینیم از قانون برنامه بودجه ششم تخلف شده است از نظر ما شامل دخل و تصرف در بیت المال است و با آن برخورد قانونی می کنیم.

✅وی بیان کرد : البته خود اطباء و جامعه پزشکی هم باید در این بحث صرفه جویی همت کنند و ما برای به سرانجام رسیدن این طرح به یک جهاد عمومی نیاز داریم.

✅رئیس کمیسیون بهداشت در خصوص دستور اخیر مبنی بر رعایت فارماکوپه توسط پزشکان نیز اظهار کرد : در این دستور العمل یک سوء تفاهمی بوجود آمد که برخی تصور می کنند منظور از لیست دارویی فقط داروهای ایرانی است ک اصلا اینطور نیست بلکه این لیست دارویی توسط زبده ترین دانشمندان این حوزه تهیه می شود و ترکیبی از داروهای ایرانی و خارجی مورد نیاز است و هر 3 ماه یکبار هم بر اساس استانداردهای جهانی به روز رسانی می شود.

✅نوبخت در خصوص برخی صحبت ها مبنی بر اینکه برخی داروهای ایرانی کیفیت لازم را ندارند گفت : برخی داروهای ما رقابت جهانی می کنند و هر کسی چنین ادعایی دارد باید با سند و مدرک ثابت کند و اگر اثبات شود که دارویی بی کیفیت و بی اثر است حتما از لیست فارماکوپه حذف می شود.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.