پنجشنبه، 9 فروردین 1403

وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران: مجوز دادن به شرکتهای دخانی بهتر از افزایش قاچاق سیگار است

وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران: مجوز دادن به شرکتهای دخانی بهتر از افزایش قاچاق سیگار است
وزیر بهداشت از دادن مجوز به شرکتهای دخانی که مالیات می پردازند در مقابل افزایش قاچاق سیگار دفاع کرد و گفت: حوزه سلامت هفته پر خبری در پیش دارد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و به نقل از خبرگزاری "فارس"، دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه مراسم پیاده‌روی خانوادگی که به مناسبت روز جهانی دیابت صبح امروز (جمعه) در بوستان ولایت تهران برگزار شد اظهار داشت: طرح ملی دیابت از چند سال گذشته در 11 شهر بزرگ آغاز شده است و با غربالگری و اندازه‌گیری قند خون به شناسایی مبتلایان به این بیماری پرداخته است.
وی گفت: این طرح ناقص است و امیدواریم با گسترش این شبکه به سمتی پیش رویم که در سال‌های آینده زیرساختی را فراهم کنیم تا ایرانیان از نظر سلامت کنترل شوند.
وی افزود: سیمای سلامت هر روز در شهرهای زیر 20 هزار نفر به خوبی انجام می‌شود. شهرهای بزرگ نیز در دو نوبت غربالگری شده‌اند.
وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: معمولاً در دنیا برای پیشگیری 1200 دلار به ازای هر نفر در سال هزینه می‌شود که این رقم در ایران کمتر است، امیدواریم اول بتوانیم زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم.
دکتر قاضی زاده هاشمی ادامه داد: مطمئنم اگر از مردم کمک بگیریم، در این راستا موفق خواهیم بود، به ویژه در شهرهایی مثل تهران که شهرداری بیش از 350 خانه سلامت ایجاد کرده است. همچنین کمک پزشکان عمومی منجر می‌شود تا در پیشگیری و درمان، وضعیت بهتری داشته باشیم.
وی با توصیه درباره تحرک به عنوان یکی از عواملی که به کاهش ابتلا به دیابت کمک می‌کند، اظهار داشت: روزانه 20 تا 30 دقیقه ورزش کنید و تحرک به صورت هفته‌ای حداقل 150 دقیقه می‌تواند از ابتلا به دیابت پیشگیری کند، همچنین مادرانی که نوزادانی بیش از 4 کیلوگرم به دنیا می‌آورند باید شرایط را کنترل و با متخصصان تغذیه مشورت کنند.
دکتر قاضی زاده هاشمی با بیان اهمیت نقش رسانه ها در اطلاع‌رسانی به مخاطبان گفت: هر چند رسانه‌ها از گذشته تاکنون در این زمینه مؤثر واقع شده‌اند، اما انتظار می‌رود بیش از گذشته در جهت آگاهی‌بخشی مردم کمک کنند.
وی ادامه داد: مردم باید باور کنند که بیماری قند می‌تواند موجب مرگ زودرس شود و بدتر از آن، موجب معلولیت می‌شود. نابینایی چشم، از کار افتادن کلیه‌ها، فلج اندام‌ها و قطع عضو جزو پیامدهای ابتلا به دیابت است.
وی افزود: دیابت قابل پیشگیری است. امروز جوان برومندی را دیدم که 7 سال است انسولین مصرف می‌کند و امروز 21 کیلومتر دویده بود، بنابراین می‌توان با تلاش و برخورداری از سبک زندگی سالم در جهت ابتلا به دیابت و کنترل این بیماری تلاش کرد.
وزیر بهداشت در پاسخ به سؤالی درباره تغییر ایشان بعد از پایان دولت و ادامه‌دار نبودن سیاست‌های نظام سلامت، تصریح کرد: تعدادی هستند که همیشه دوست دارند نگران باشند، به هر حال وزیر و دولت‌ها می‌روند، زیرا زمان در حال حرکت است و این اتفاقاً خوب است زیرا افرادی با ایده‌های جدید و تلاش مضاعف می‌آیند. اگر قرار باشد نگران باشیم، همه زندگی‌مان نگرانی می‌شود.
وی درباره تنظیم مقررات دائمی مالی، اظهار داشت: از این هفته بحث تنظیم مقررات دائمی مالی در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود و از نمایندگان می‌خواهیم که نگرانی این دسته از عزیزان را برطرف کنند.
دکتر قاضی زاده هاشمی ادامه داد: از کمیسیون‌های بهداشت، بودجه و اجتماعی مجلس ممنونم، ان شاءالله قوانین مالی را دائمی کنند.وزیر بهداشت درباره دریافتی پزشکان گفت: به جامعه پزشکی در طول زمان‌های مختلف ظلم شده و تعرفه‌ها واقعی نشده‌ است. متأسفانه بین گروه‌های مختلف توازنی وجود نداشته است. طرح تحول سلامت با کمک سازمان نظام پزشکی و همکاران متخصص مختلف به عدالت درون‌رشته‌ای و بین‌رشته‌ای نزدیک می‌شود.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اقتدار وی در وزارت بهداشت اظهار داشت: اقتدار فقط برای خداست و بقیه هم وسیله هستند، در عین حال، در همه دوره‌ها به نظر می‌رسد که اگر یکی از اولویت‌های دولت‌ها سلامت باشد، سلامتی مردم نیز تأمین می‌شود. مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و مجلس نسبت به سلامت مردم نگران هستند و مقام معظم رهبری در مناسبات مختلف به گروه‌های مختلف که خدمت ایشان رسیده‌اند، در مورد سلامت مردم تأکید داشته‌اند.
وی با تشکر دوباره از رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها همواره در زمینه اطلاع‌رسانی و پوشش خبری مناسب مثرثمر بوده‌اند و آنچه در این زمینه اهمیت دارد این است که اول قبول کنیم که مشکل داریم و بعد آن را به زبان بیاوریم تا در جهت اصلاح آن گام برداریم.
وی افزود: فکر می‌کنم 15 سال طول بکشد تا در سلامت به آنچه می‌خواهیم دست یابیم.
دکتر قاضی زاده هاشمی با اشاره به طرح نظارت بر دریافت‌های پزشکان اظهار داشت: بحث نظارت ما برعکس دیگران است، در گذشته نظارت‌ها ابتدا سختگیرانه و در ادامه، سهل‌گیرانه بود، اما ما نظارت را برای شروع آسان درنظر گرفته‌ایم و در ادامه آن را سخت‌تر خواهیم کرد.وی ادامه داد: امیدوارم آنچه برای جامعه پزشکی و مردم ضروری است انجام شود، هدف اصلی، اخلاق‌مداری و توجه به مردم است. در روزهای اول و دوم، شکایت‌ها مربوط به فعالیت‌های ما و کار ما در وزارت بهداشت بود که بیشتر به بیمارستان‌ها، بهداشت و غذا و دارو اختصاص داشت. برخی از شکایت‌ها نیز به دریافت‌های پزشکان مربوط است که ظرف دو هفته آینده گزارشی از آنها را ارائه خواهیم داد.
وزیر بهداشت تصریح کرد: آرزو می‌کنم یک مورد شکایت هم وجود نداشته باشد، اما هر چه پیش می‌رویم نظارت ما در این زمینه قوی‌تر و جدی‌تر خواهد شد. در عین حال، از رشته‌های مختلف خواهش می‌کنم خویشتن‌دار باشند و با مردم شریف‌مان مدارا کنند. ان شاءالله به تدریج نظرات آنها نیز تأمین می‌شود. نفع همه در این است که در این مسیر مطالباتشان را دنبال کنند.هاشمی درباره میز صبحانه‌ کاملی که امروز توسط شهروندان تهرانی آماده شده بود، گفت: از همه دوستان عزیز که در برپایی این میز صبحانه سالم تلاش داشتند به ویژه شهروندان عزیز، شهردار و معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی این نهاد سپاسگزارم. وی گفت: باید جهت تغییر رفتار مردم با مشارکت خود آنها فرهنگ‌سازی کنیم. قبل از حاضر شدن پای میز صبحانه فکر می‌کردم این صبحانه‌ها برای مبتلایان به دیابت خوب نباشد، اما با توضیحاتی که داده شد فهمیدم یک فرد مبتلا به دیابت می تواند صبحانه‌ای متنوع داشته باشد.
وی ادامه داد: تحرک تا 20 درصد موجب کاهش ابتلا به دیابت می‌شود. امیدوارم همه شهروندان، حداقل 20 دقیقه پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود قرار دهند. شکل ورزش نباید خیلی پرهزینه باشد و می‌توان با پیاده روی ساده در مسیر کار یا حداقل در پایان هفته با حضور در فضاهای سبز و مکان‌هایی که درنظر گرفته شده است به تحرک پرداخت.وی درباره میزان تحرک خود اظهار داشت: متأسفانه تحرک من خیلی خیلی کم شده است، قبلاً در این فصل کوه و دشت می‌رفتم اما الان پیاده‌روی هم نمی‌کنم و فقط گاهی به استخر می‌روم. همچنین سعی می‌کنم نان و پنیر و چای به عنوان صبحانه مصرف کنم یا یک لیوان شیر بنوشم، هر چند که گاهی نیز از گردو استفاده می‌کنم.وی درباره دستبند و شال آبی‌رنگی که به ایشان داده شده بود، گفت: این دستبند نوعی نماد است برای اهمیت دادن به موضوع پیشگیری و نمادی است که مبتلایان به دیابت آن را استفاده می‌کنند.
وی با تأکید بر اهمیت سلامت مردم تصریح کرد: امکان ندارد کشور بتواند پیشرفت کند، در حالی که مردم از نظر روح، روان و جسم بیمار باشند. توسعه پایدار در زمینه سلامت مردم است. امیدواریم روزی برسد که در هیچ خانه‌ای بیمار وجود نداشته باشد.وزیر بهداشت تأکید کرد: شرایط مردم مانند ما نیست و آنها از ما خوشبخت‌تر هستند، مردم مسئولیت کمتری دارند و می‌توانند به تحرک بیشتر بپردازند. زندگی بدون برنامه شیرین نیست و سالم بودن باید یکی از اهداف زندگی مردم باشد.
وزیر بهداشت در مورد دخانیات به عنوان یکی از فاکتورهای خطرساز در ابتلا به دیابت و دادن مجوز به یکی از شرکت‌های داخلی برای تولید سیگار اظهار داشت: باید دید در سرانه مصرف سیگار چه اتفاقی می‌افتد. گاهی مجوز دادن به شرکت شناسنامه داری که مالیات پرداخت می‌کند بهتر از آن است که چشم مان را بر روی ترویج قاچاق ببندیم. 
وی گفت: اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیمی می‌گیرد، برای پیشگیری از ورود قاچاق به کشور است. بخشی که به وزارت بهداشت مربوط می‌شود این است که اگر بتوانیم مالیات بر دخانیات را افزایش دهیم می‌توانیم به کاهش مصرف آن کمک کنیم و این دروغ بزرگی است که عده‌ای می‌گویند اگر مالیات بر دخانیات اضافه شود، قاچاق نیز افزایش پیدا می‌کند، اینها را قاچاقچیان می‌گویند.
مالیات دخانیات باید دوچندان شود/دلیلی ندارد عده‌ای به کل جامعه آسیب بزنند
دکتر قاضی زاده هاشمی ادامه داد: باید آن قدر مالیات دخانیات افزایش پیدا کند که بازدارنده باشد، در گذشته تصور این بود که وزارت بهداشت به کالاهای آسیب‌‌رسان مالیات می‌بندد تا درآمد خود را افزایش دهد، در حالی که این مالیات‌هایی که بر نوشابه، سیگار، مواد پرچرب، مواد غذایی و برخی تنقلات بسته می‌شود، وارد خزانه دولت می‌شود تا جهت رفاه عمومی هزینه شود. دلیلی ندارد عده‌ای به کل جامعه آسیب بزنند و به بهانه اینکه قاچاق افزایش پیدا می‌کند، مانع از مقررات بازدارنده شوند. افزایش مالیات پیشگیری‌کننده است.
وی اظهار داشت: ما مخالف مصرف هستیم و مهم سرانه است، اگر هر نوع تولیدی منجر به کاهش واردات و در عین حال ارتقای کیفیت طبیعی شود از آن استقبال می‌کنیم. اگر تعداد نخ‌های سیگاری که در سال گذشته و سال جاری استفاده می‌شود، در سال‌های آینده کاهش پیدا کند، در صورتی که مجوزی برای تولید داخل داده شود، باید از آن استقبال کنیم. قاچاق سیگار با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.وزیر بهداشت با اعلام اینکه هفته آتی در حوزه سلامت پرخبر خواهد بود، گفت: ان شاءالله که هر هفته برای سلامت خوب و خوش باشد. اگر وزارت بهداشت مسئولیت خود را به درستی انجام دهد حداکثر 20 درصد سلامت مردم را تأمین می‌کند و 80 درصد باقیمانده مربوط به حوزه‌های دیگر است. 
خبرهای خوش آقای وزیر
وی ادامه داد: شنبه هفته آتی ساعت 7 صبح جلسه‌ای در خصوص بسته حمایت از بیماران صعب‌العلاج خواهیم داشت، همچنین در مورد شیمی‌درمانی و کنترل مصرف داروها نیز امیدواریم بتوانیم همکاری مؤثرتری با متخصصان این رشته داشته باشیم. هزینه‌ها کاهش پیدا خواهند کرد و افراد کم‌درآمد و کسانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی هستند نیز رایگان خواهد بود. مهم این است که این اتفاق بیفتد و مستمر و حساب‌شده و کم‌اشکال باشد.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در زمینه ایمن‌سازی کودکان و واکسن نیز خبرهای خوبی داشته باشیم تا سطح ایمن‌سازی کودکان نیز ارتقا پیدا کند. برنامه‌های زیادی شروع شده است و نظارت بر آنها باید حساب‌شده باشد.
انتهای خبر/
 
وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران:
مجوز دادن به شرکتهای دخانی بهتر از افزایش قاچاق سیگار است/ هفته پرخبری در پیش داریم
- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930823000238#sthash.AEPWnTRS.dpuf
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.