جمعه، 10 فروردین 1403

سمینار بین المللی پزشک خانواده برگزار شد

سمینار بین المللی پزشک خانواده ، ششم و هفتم دیماه جاری با حضور مسئولین کشوری در شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی نظام ارجاع و پزشک خانواده را مگاترند اصلی سلامت در اکثر ممالک دنیا معرفی کرده و اذعان داشت :نظام سلامت محور و جامعه نگر  آینده تحول نظام های سلامت در کشورهای جهان با سطوح مختلف رشد اقتصادی و اجتماعی است .

وی با اشاره به پیشینه طرح پزشک خانواده در کشور، ازقوانین بالادستی مانند قوانین چهارم و پنجم توسعه کشور و تاکید آنها به استقرار پزشک خانواده در سراسر کشور یاد کرد و افزود :در سند برنامه سلامت نظر مقام معظم رهبری هم تاکید بر سطح بندی خدمات سلامت بوده است.

 وی ادامه داد : علیرغم تلاشهای فراوان در عرصه پزشک خانواده روستایی و اجرای طرح 01در استانهای مختلف و نزدیک به چهارسال استقرار سیستم پزشک خانواده شهری در مازندران و فارس ، متاسفانه هرگز یک پردازش علمی بر مبنای داده ها در این چند سال صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد :هر جریانی و هر گروهی از مسئولین در چارچوب تنگ نظرات خود به این تجارب نگاه کرده و یکی از وظایفی که ما بر دوش خود احساس می کنیم، حرکت در راستای مگاترند پردازش داده های سایبرنیتیک حاصل از پراتیک پزشکی است که از اهداف استراتژیک سازمان نظام پزشکی نیز محسوب می شود.

به گفته وی اتفاق مبارکی که این بار با استقرار پزشک خانواده شهری در دو استان مازندران و فارس ایجاد شده این است که جمعیت شهری تحت پوشش این سیستم درآمده اند و محتوای سلامت محور از سال گذشته تا کنون در عملکرد عزیزان پزشک خانواده پررنگ تر شده است

.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه نظام ارجاع و پزشک خانواده و سطح بندی خدمات سلامت، بر پایه حضور و ثبات جایگاه پزشکان عمومی ،قابل اجرا و ادامه است ؛ خاطرنشان کرد :. این سیستم راه ناگزیر توسعه سلامت در کشور است بطوری که در غیاب نظام سلامت محورطی  سالهای گذشته وضعیت وخیمی بر نظام سلامت کشورمان چیره شده بود.

وی در خصوص آفتهای منابع ملی در عرصه سلامت اذعان داشت :عدم مدیریت هدفمند بر منابع مالی سلامت و به هدر رفتن سرمایه های ملی از این راه، ریشه دوانیدن و رشد مافیای دارو و تجهیرات و اعمال اراده آنها در سیاست گذاریهای سلامت و تخصص گرایی بدون تناسب با نیازهای سلامت جامعه،آفت هایی بودند که پایه ها را سست کرده و منابع ملی را به سمت زوال می بردند

.

آقازاده اضافه کرد : برنامه ششم توسعه کشور و الزامات توسعه در آن شدیدا مورد توجه ریاست کل و شورایعالی سازمان نظام پزشکی  است.لذا ریاست کل سازمان  در ششم دیماه نامه ای برای ریاست محترم جمهور نوشته و خواستار ملاقات اعضای کارشناس شورایعالی و مجمع عمومی با هدف روشن کردن هرچه بیشتر الزامات سلامت در برنامه ششم توسعه شده است.

وی افزود معتقد هستیم که بودجه سلامت سال بعد باید برپایه منابع پایدار و بر مبنای روش task orientedو بر اساس مداخلات موثر در امر سلامت نوشته شود

.

**نادیده انگاشتن بخش خصوصی خطای تاریخی است

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی یکی از ارکان سلامت در کشور است خاطرنشان کرد : نادیده گرفتن بخش خصوصی  یک خطای تاریخی است و در دو استان مازندران و فارس بر مبنای بررسی های مستقل سازمان، جمع بندی روسای دانشگاههای شیراز و مازندران، خوشبختانه دستاوردهای خوبی ایجاد شده و نقاط ضعف مهمی هم وجود دارد که باید در آینده با اصلاحات علمی و تغییرات لازم بر طرف شوند.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی در این دو استان موتور محرک تحولات بوده  و باید در آینده نیز در کنار بخش دولتی دیده شود اظهار داشت :  در چارچوب قوانین کشور و تحت تولیت واحد وزارت بهداشت، بخش خصوصی باید امکان حضور شاداب و ایجاد رقابت سازنده داشته باشد

.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به گفته وزیر بهداشت مبنی بر اینکه  باید پزشکان خانواده را تقویت و تشویق کردگفت :یکی از راههای اولیه و قابل اجرای آن ، ارایه بسته های حمایتی برای آموزش حین خدمت ایشان و ارایه مدرک NPH پزشک خانواده به پزشکان خانواده فعلی است.

وی ابراز داشت : از نظر سازمان نظام پزشکی ؛رهبر و مدیر خدمات اولیه سلامت باید پزشکان عمومی باشند و در گذشته نیز در مراکز بهداشت روستایی و شهری ، این پزشکان عمومی بودند که کیفیت و اصلاح مسیر خدمات سلامت را بعهده داشتند.

 

لازم به ذکر است : عباس آقازاده رییس مجمع بعنوان نماینده سازمان نظام پزشکی با ابلاغ پیام رییس کل سازمان از برگزار کنندگان سمینار و نیز پزشکان زحمتکش خانواده تقدیر و تشکر بعمل آورد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.