جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس سازمان نظام پزشکی در سومین کنگره علوم اعصاب : ایران رتبه 23 علوم اعصاب را در جهان دارد

رئیس سازمان نظام پزشکی در سومین کنگره علوم اعصاب :  ایران رتبه 23 علوم اعصاب را در جهان دارد
دکتر زالی با اشاره به پیشرفتهای اخیر در حوزه علوم اعصاب پایه و بالینی گفت:از سال 2008 تا کنون بطور متوالی رتبه منطقه ای و جهانی ایران در حوزه علوم اعصاب رو به رشد است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور دکتر علیرضا زالی درسومین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی که امروزچهارشنبه 7آبان در سالن همایشهای رازی تهران به مدت سه روزآغاز به کار کرد؛اظهار داشت: خوشبختانه در زمینه تشخیص، عمده فناوری‌های متعارف را که برای تشخیص بیماری‌های اعصاب بوده و جنبه تشخیصی دارد، در کشور دارا هستیم.

 

وی با بیان اینکه شاید بیش از هر زمان دیگری مهارت پزشک در جنبه‌های قضاوت و بالینی نقش اساسی و عمده را در تشخیص ایفا می‌کند، افزود: بیماران اعصاب معمولا به صورت پازلی از علائم برای تشخیص مراجعه می‌کنند و در واقع تشخیص نیازمند حاذق بودن پزشک است که با توجه به اندوخته‌های علمی  و تجارب خود باید به تشخیص قطعی برسد.

 

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد بیماری‌های اعصاب علائم مشابهی را بروز می‌دهد و به همین دلیل تشخیص این بیماری‌ها کار ساده‌ای نیست و از طرفی بسیاری از بیماری‌های مغز و اعصاب سیمای هزار چهره دارند و علائم متفاوت و ناهمگونی را بروز می‌دهند که تشخیص را مشکل می‌کند بنابراین مهارت پزشکی در زمینه تشخیص این بیماری‌ها بسیار حائز اهمیت است.

 

 

رییس سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان  خود درخصوص پوشش بیمه ای بیماران مغز و اعصاب اذعان داشت: این بیماران به دلیل تنوع و گرانی داروهایشان در بسیاری از موارد با مشکلات جدی روبه‌رو بوده‌اند، اما خوشبختانه دو اتفاق خوب در سال‌های اخیر افتاده که یکی از آنها تولید داخلی و بومی برخی از داروهای این بیماران بوده است و اتفاق دوم اینکه برخی از داروهای نوین در عرصه جهانی هستند که اگر قرار باشد وارد مدار درمانی کشور شوند، حتما پوشش بیمه‌ای برای آنها اعمال می‌شود.

 

 

وی همچنین حوزه توانبخشی را از حوزه‌هایی دانست که یا در خلاء پوشش بیمه‌ای مناسب است و یا پوشش بیمه‌ای کاملی ندارد و به همین دلیل لازم است در این زمینه بیش از گذشته سرمایه‌گذاری شود.

 

دکتر زالی با بیان  اینکه چهار دسته درمان در زمینه بیماری های مغزو اعصاب وجود دارد ،گفت : اولین روش درمانی ،درمان‌های دارویی هستند که سنگ بنای اصلی درمان بیماری‌های مغز و اعصاب را تشکیل می‌دهند و  در این زمینه پیشرفت‌های زیادی حاصل شده است.

 

وی دومین روش درمانی را  جراحی‌ و سومین روش را بازتوانی عصبی عنوان کرد واظهار داشت: در این زمینه باید در کشور سرمایه‌گذاری شود، زیرا ثابت شده هرچه مکانیزم‌های بازتوانی در بیماران اعصاب سریع‌تر آغاز شود، موثرتر خواهد بود و ما نیاز به جهشی نوین در این زمینه داریم.

 

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه چهارمین روش درمان بیماری‌های مغز و اعصاب، روش‌های درمانی نوین است،خاطرنشان ساخت : این نوع روش‌ها مثل فناوری‌های نوین، نانو تکنولوژی وغیره  است که ایران در این زمینه جزو کشورهای پیشرو محسوب می‌شود .

 

دکتر زالی همچنین درخصوص اعمال درمان های جدید برای بیماران اوتیسم گفت:در این زمینه درمان اساسی بر مبنای تغییر مکانیزم‌های یادگیری است، زیرا اوتیسم یک اختلال است و ناشی از فعل و انفعالات بین کودک و محیط است و تمام درمان‌های نوین آن براساس درمان‌های بازتوانی و توانبخشی بر مبنای تغییرات فرآیندهای یادگیری است.

 

وی به استفاده از جنبه‌های کامپیوتر و روباتیک و همچنین استفاده از جنبه‌های هنردرمانی، نقاشی درمانی، موسیقی درمانی در درمان اوتیسم تاکید کرد.

 

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.