پنجشنبه، 9 فروردین 1403

گروههای نسخه نویس را دریابید/ کمبود متخصص داخلی در کلان شهرها

گروههای نسخه نویس را دریابید/  کمبود متخصص داخلی در کلان شهرها
رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی از کمبود درآمد گروههای نسخه نویس خبرداد و گفت : چنانچه تعرفه این گروهها افزایشی نداشته و دیرکرد مطالباتشان پرداخت نشود بسیاری از آنها به کارهای دیگری غیر از طبابت روی می آورند.
 

دکتر ایرج خسرونیا رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی؛ با اشاره به این که تربیت یک نیروی متخصص برای ورود به بازار سلامت و ارائه خدمات درمانی به بیماران هزینه های زیادی دارد بیان کرد: هر ساله با دیرکرد اعلام تعرفه ها ی پزشکی مواجه هستیم ، ضمن آن که هنوز مقدار واقعی تعرفه ها در نظام سلامت ایران برای خدمات پزشکی تعییین نشده است .

وی با اشاره به این که برخی از گروههای پزشکی درآمد دیگری غیر از نسخه نویسی ندارند ، افزود : پزشکان عمومی ، متخصصان داخلی ، اطفال و روانپزشکان جزء گروههای آسیب پذیر هستند که تنها راه درآمد و سرمایه آنها از نسخه نویسی است و باید توجه ویژه ای به آنها شود.

وی با بیان این که مطالبات بسیاری از متخصصان داخلی که در دوران طرح به سر می برند ، پرداخته نشده است ، ادامه داد : وقتی یک متخصص برای تامین معاش خود و خانواده اش با مشکل مواجه باشد و یا درمانگاهی در مجاورت مطبش اقدام به ویزیت بیماران با مبالغ بسیار ناچیز کند طبیعی است که رغبتی برای ادامه کار نداشته و از چرخه درمان خارج شده و به مهاجرت یا کارهای دیگر روی می آورد.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با تاکید بر اینکه مسوولان باید گروههای نسخه نویس را دریابند ، اظهار کرد : باید فکری اساسی به حال گروههای نسخه نویس شود زیرا به رغم مطالعات و فعالیت های علمی بسیار، منابع درآمد این پزشکان بسیار پایین است.

***کمبود متخصص داخلی در کلانشهرها

خسرونیا با بیان این که درآمد متخصصان داخلی درمقایسه با سایر رشته های پزشکی پایین است ؛ گفت : به همین دلیل 50 درصد رزیدنت های داخلی برای گرفتن فوق تخصص می روند و ا تعداد اندکی متخصص داخلی داریم که مراجعات افراد به این پزشکان درکلان شهرها درحد بسیارپایین است،.

وی اضافه کرد : همین تعداد اندک نیز کارهایی انجام می دهند که در شان ومرتبه علمی یک متخصص داخلی نیست درحالی که یکی از رشته های مهم و پر زخمت است و دانشجویان آن درطول تحصیل برای اخذ مدرک تحصیلی باید دارای پایه علمی قوی باشند.

 

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران تصریح کرد : به دلیل تعرفه های پایین، اجاره بها و مالیات سنگین متخصصان داخلی مهاجرت می کنند و یا به کارهایی غیر از طبابت روی می آورند که زیبنده نظام سلامت نیست چرا که هزینه و وقت زیادی برای تربیت یک متخصص صرف شود و سرانجام هیچ توجهی به وضعیت معیشتی آنان نمی شود .

انتهای پیام / ر

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.