جمعه، 31 فروردین 1403

ضرورت استفاده بیماران از خدمات استاندارد و علمی طب سنتی و مکمل

ضرورت استفاده بیماران از خدمات استاندارد و علمی طب سنتی و مکمل
عضو كميسون تخصصي طب سنتي و مكمل سازمان نظام پزشكي استفاده و الگوبرداری از سند ملی قوانین طب سنتی چین را برای كمك به توسعه علمي و منطقي طب سنتي و مكمل در ايران پيشنهاد كرد.

دکتر امیر هومن کاظمی عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران وعضو كميسون تخصصي طب سنتي و مكمل سازمان نظام پزشكي در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به این که مجموعه قوانین طب سنتی کشور چین که حاصل کار علمی و عملی مقامات وزارت بهداشت، فرهنگستان طب سنتی و اساتید تعدادی از دانشگاه‌های این کشور است، چندی پیش در کنگره جمهوری خلق چین مورد تصویب قرار گرفت ، اظهار داشت : این امر موفقیت بزرگی برای ارتقای سطح آموزش، پژوهش و بویژه خدمات مختلف این طب از جمله طب سوزنی و گیاهان دارویی است.
وی که به عنوان مشاور در نگارش این سند همکاری و در مراسم رونمایی از آن حضور داشته است، افزود : خدمات طب سنتی چینی از جمله طب سوزنی و گیاهان دارویی در کنار طب رایج در همه بیمارستان‌های این کشور به بیماران عرضه می‌شود و از پوشش بیمه‌ای مشابه با طب رایج برخوردار است.
اين استاد ايراني دانشگاه پكن تصریح کرد : تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی چین ملزم به ارائه خدمات طب سنتی چینی از جمله طب سوزنی و گیاهان دارویی با پوشش بیمه‌ای یکسان هستند .
به گفته کاظمی از دیگر نکات این سند تاکید بر ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه‌های طب سنتی چینی، به‌روز و مدرن کردن طب سنتی و  تحقیقات بین‌المللی، تعرفه جدید خدمات درمانی، ارتقای کیفیت خدمات درمانی و حمایت از حقوق متقابل پزشک و بیمار است.
این عضو هیات عملی دانشگاه علوم پزشکی تهران باا شاره به این که کشور چین طی 60 سال اخیر توانسته است طب سنتی را به صورت آکادمیک درآوده و در دنیا توسعه دهد بیان داشت :  این امر قسمت مهمی از خدمات درمانی چین به جمعیت یک میلیارد و 400 میلیونی آن محسوب می شود که باعث افزایش رضایتمندی مردم و کاهش هزینه های درمانی آنها شده است.
عضو کمیسیون تخصصی طب سنتی و مکمل سازمان نظام پزشکی  با تاکید بر این که ایران نیز از طب سنتی قوی و توانمندی برخوردار است ، ادامه داد : طب سنتی درکشور ما به لحاظ آکادمیک نوپا بوده و نیازمند حمایت های بیشتری از سوی سازمان های مرتبط از جمله سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت ودرمان است تا قوانین کاملتری برای توسعه علمی و منطقی طب سنتی ایرانی و حمایت از بیماران علاقه مند و نیازمند به این طب انجام شود.
این متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی با بیان این که باید خدمات طب سنتی را  به صورت علمی و استاندارد به بیماران ارائه کنیم ، یاد آور شد : باید در مورد اثر بخشی و عوارض جانبی احتمالی خدمات مختلف طب سنتی و گیاهان دارویی مطالعات و تحقیقات استانداردی درجهت ارتقای کیفت خدمات انجام شود.
انتهای پیام / ر

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.