جمعه، 31 فروردین 1403

نیازمند احصای قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاهی هستیم

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با انتقاد از اینکه مشکلات سازمان های بیمه گر مانع از رشد منطقی تعرفه ها در سالهای اخیر شده است گفت : بالغ بر 85 درصد آزمایشگاههای کشور نیازمند مواد مصرفی و تجهیزات هستند که طی 8 ماه اخیر آزمایشگاههای خصوصی دریافتی از بیمه ها نداشتند.

به گزارش خبرنگار سازمان نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی رئیس کل این سازمان در هفدهمین همایش سالانه آسیب شناسی و طب آزمایشگاه با اشاره به اینکه رشته آسیب شناسی و پاتولوژی یکی از شاخه های مهم آموزش و درمان محسوب می شود اذعان داشت :با نگاهی به گستره جهانی شاهد رخداد دو اتفاق مهم در عرصه پاتولوژی کشور هستیم که عبارت است از پیشرفت روز افزون پاتولوژی و تکنولوژیهایی که به تشخیص بهتر بیماری ها کمک می کند و همچنین گسترش فیلدهای بین رشته ای با محوریت آسیب شناسی و پاتولوژ ی که تبلور آن را در رفتار علمی و حرفه ای همکاران این عرصه مشاهده می کنیم.

وی با اشاره به اینکه آسیب شناسی یک رشته آکادمیک با پیشینه درخشان است افزود:بحث تکنولوژی در آزمایشگاهها مهم است زیرا درصد تشخیص و ارائه پروتکل های تشخیصی و رسیدن به جنبه های مختلف درمانی را تحت تاثیر قرار مید هد و امیدواریم در دوران پسا تحریم شاهد ورود تکنولوژی های جدید به آزمایشگاههای کشور باشیم.

وی با بیان اینکه آزمایشگاهها جایگاه جدی و مهمی درجهت تشخیص و درمان بیماری ها دارند ادامه داد : دیگر آن نگاه سنتی که داده ها وارد آزمایشگاه شده و یک پاسخ مکتوب از آن خارج می شود ؛ وجود ندارد بلکه در عرصه سلامت آزمایشگاهها به عنوان محیطی پویا و هوشمند مشغول ارائه خدمات به بیماران هستند.

 

زالی با تاکید بر حفظ کیفیت و اصالت آزمایشگاهها تصریح  کرد :باید با گشاده دستی توصعه فضای آزمایشگاهها به همکاران پاتولوژیست سپرده شود چرا که ماهیت کار در آزمایشگاه پیچیده تر و آکادمیک تر از گذشته است .که در این میان نگاه وزارت بهداشت نیز باید علمی تر و همراه با تغییرات سترگ آسیب شناسی باشد.

وی با بیان اینکه تنها بخشی که در دو دهه گذشته محور تعرفه گذاری نبوده ، نظام سلامت است گفت :این یک نقص بزرگ تاریخی در تعرفه  گذاری است و مشکلات زیادی را متوجه بخشهای مختلف از جمله آزمایشگاهها کرده است.

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با عنوان اینکه مشکلات صنفی پاتولوژیست ها زیاد است خاطرنشان کرد: نتوانستیم تعرفه های آزمایشگاهها را با همان قیمت تمام شده احصا کنیم و k خدمات داخل آزمایشگاهها با عدد مورد نظر فاصله دارد و این عدد حداقل نیز در هیات وزیران کمتر شد و مورد گلایه همکاران پاراکلینیک بویژه آزمایشگاهها شد

.

به گفته وی بالغ بر 85 درصد آزمایشگاههای کشور نیازمند مواد مصرفی (کیت) و تجهیزات هستند که در 8 ماه گذشته موسسات خصوصی دریافتی از بیمه ها نداشتند.

 

***آزمایشگاهها به استیصال اقتصادی رسیدند

زالی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه اداره آزمایشگاههابا چالش جدی روبروست اظهار داشت :متوسط پرداختها از نظر زمانی متفاوت است و از روز اول فروردین آزمایشگاهها با تغییر قیمت ها مواجه هستند  

 

وی با اشاره به وجود 1500 پاتولوژیست در سطح کشور گفت: علیرغم رشدی که در کتاب تعرفه گذاری نسبی خدمات صورت گرفته اما برای پاتولوژیست های جوان که برای گذراندن دوران طرح خود به شهرستان ها و مناطق دور دست می روند از نظر دریافتی تغییری حاصل نشده و آثار تلخ این فرآیند را بیشتر از سایر گروهها حس می کنند.

وی اضافه کرد : باید بازنگری دینامیک در پرداختی به پاتولوژیست های جوان صورت گیرد تا عدالت در پرداخت رعایت شود و ماندگاری در مناطق محروم با شکست مواج نشود.

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی به حضور انجمن های علمی تخصصی اشاره کرد و بیان داشت :به منظور برون رفت از مشکلات باید از ظرفیت انجمن های علمی تخصصی ا ستفاده  کنیم و با جمع آوری نظرات میدانی در جهت رفع مشکلات گروههای مختلف از جمله آزمایشگاهها باشیم.

 

گفتنی است در این همایش از برگزیدگان سومین جشنواره دکتر بهادری که در آن پاتولوژیست ها در کنار هم به رقابت سالم پرداختند تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.