شنبه، 1 اردیبهشت 1403

رئیس کل نظام پزشکی انتقاد کرد: تعرفه گذاری رشته ارتوپدی واقعی و متناسب با آن نیست

رئیس کل نظام پزشکی انتقاد کرد: تعرفه گذاری رشته ارتوپدی واقعی  و متناسب با آن نیست
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با انتقاد از تعرفه گذاری نامناسب خدمات ارتوپدی، گفت: متاسفانه آن گونه که اقتضا می کرد قدرشناس همکاران ارتوپد باشیم، این حرکت به صورت تکنیکال متبلور نشد. اینکه چرا با توجه به مجموعه کارهای ارتوپدی و جراحی های آن که معمولا از حد متعارف سایر رشته ها بالاتر است، چنین اتفاقی افتاده، سوالی است که باید به آن پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی که شب گذشته در بیست و سومین کنگره سالیانه انجمن ارتوپدی ایران سخن می گفت، با اشاره به اینکه همکاران ارتوپد، نمادی از سخت کوشی پزشکی کشور هستند، گفت: رشته ارتوپدی از سخت ترین رشته های پزشکی است و امروز دستاوردهای فراوان حاصل شده در حوزه ارتوپدی جزو افتخارات ملی ما محسوب می شود.

وی با بیان اینکه  در حال حاضر سطح رشته ارتوپدی از نظر علمی، مهارتی و دانشی از جایگاه رفیعی برخوردار است، اظهار داشت: این حرکت رو به جلو، سخت و پرفراز و نشیبی که همکاران پرتوان ارتوپدی کشور به خوبی و استواری پیگیری می کنند، مسیر روشنی است و آینده آن به مراتب نسبت به گذشته روشن تر نیز خواهد بود.

 

*همکاران ارتوپد با تمام بی مهری ها پیش قراول خدمت رسانی هستند

وی با گلایه از بی مهری ها و بی انصافی هایی که در حوزه ارتوپدی کشور اتفاق افتاده است، ابراز داشت: اما این جامعه سخت کوش لذت و حلاوت همراهی با مردم و ارائه خدمات به مردم شریف کشور را با چیزی معاوضه نکردند و این مدال ملی، افتخاری است که بر سینه هر ارتوپد شاغل در کشور به چشم می خورد و همکاران ارتوپد پیش قراول چنین خدمت رسانی در کشور هستند.

به گفته  زالی امروز در اقصی نقاط کشور دستان پرتوان، چابک و چالاک همکاران ارتوپد کشور، ما را به نقطه ای از موفقیت رسانده که تمام  اعمال جراحی تخصصی و فوق تخصصی در ارتوپدی به خوبی قابل انجام و خدمات ارتوپدی در کشور از استاندارد قابل قبولی برخوردار است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه همکاران ارتوپد در تروما، حوادث، مسائل غیر مترقبه، جنگ، دفاع مقدس و غیره نقش بی بدیلی را ایفا کرده اند، خاطرنشان کرد: این مهم نشان دهنده جایگاه ویژه علمی این همکاران است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: ارتوپدی رشته ای سخت، علمی، آکادمیک و متقن است و تمام ویژگی ها و خصلت هایی که در رشته ارتوپدی در کنار هم جمع شده، آن را به یکی از رشته های جذاب در عرصه جهانی و ملی ما تبدیل کرده است.

 

*دستیاران ارتوپدی از علمی ترین دانش آموختگان پزشکی کشور هستند

 وی با تاکید بر اینکه دستیاران در این حوزه از علمی ترین دانش آموختگان پزشکی کشور هستند، تصریح کرد: به همین علت دستیاران ارتوپدی اصولا از سطح بالایی از نظر علمی برخودار هستند که موجب حصول دستاوردهای فراوان، متعدد و متکثر در ارتوپدی کشور شده است.

زالی با اشاره به اینکه ارتوپدی رشته ای است که خدمات آن معمولا در شرایط تروما و غیر مترقبه ارائه داده می شود، خاطرنشان کرد: در تعیین خدمت گذاری یک رشته، ریسک وارده بر بیمار و جراح، مولفه موثر در تعرفه گذاری است  و از آن جایی که بار بسیار زیادی از بیماران ارتوپدی از دالان مقاطع اورژانسی به آن ها تحمیل می شود، موجب افزایش خدمات نسبت به باقی رشته ها خواهد شد.  

وی اذعان داشت: قضاوت ارتوپد در هنگام بزنگاه جراحی امکان دارد با بسیاری از پیشگیری های قبل متفاوت باشد که فاکتور دیگری در ارزش گذاری متفاوت این رشته است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه نوع تکنیک های کاربردی در همکاران ارتوپد معمولا از یک فعالیت بدنی غیر متعارف تری برخودار است، اظهار داشت: به همین علت دور از ذهن نیست که همکاران ارتوپد به خاطر این مهم و حتی برای جا انداختن های ساده، زودتر دچار فرسودگی شغلی می شوند.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به نوع کار متفاوت همکاران ارتوپدی، تعرفه گذاری مناسبی برای آن صورت نگرفت که اعتراضات همکاران ارتوپد را در پی داشت، خاطرنشان کرد: متاسفانه عدم توجه به مهارت  و خدمت گذاری متفاوت موجبات دل مشغولی و کدورت خاطر جامعه ارتوپدی ایران را به همراه داشت.

زالی انجمن های علمی تخصصی را بازوان پر توان علمی، فنی و حرفه ای در کشور دانست و ابراز داشت: هرگونه نگاه حداقلی به انجمن ها ما را از دستاوردهای مهم محروم می کند. بنابراین انجمن ارتوپدی امروز به حدی از شایستگی علمی، اخلاقی، تکنیکال و بالندگی رسیده است که کمیته اخلاق آن از پیشتازان کمیته اخلاق انجمن ها است و برونداد آن مورد قبول سازمان نظام پزشکی است.  

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.