ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

به مناسبت روز ملی داروسازی ایران

به مناسبت روز ملی داروسازی ایران

به مناسبت روز ملی داروسازی ایران

برای وزارت کار ،رفاه و تامین اجتماعی

اینک در روز ملی داروساز قرار داریم .روزی که به مناسبت آن باید در جهت ایفای بهتر وظایف آنان و نیز قدردانی از زحمات داروسازان بیندیشیم.

نقش و جایگاه داروسازان  در چرخه ی درمان از صنعت گرفته تا پخش ، تا بالین بیمار و عرضه ی دارو در داروخانه به عنوان آخرین حلقه ی درمان ، در دسترس ترین و پر مخاطب ترین عضو این خانواده باید بازسازی و باز شناسی شود و آن را توسط ارتباط علمی وثیق و وزین با پزشکان و مردم صیقل داد.

باید دارو را به عنوان یک کالا به رسمیت شناخت و وسایل لازم را برای فعالیت های اقتصادی و منطقی در این حوزه فراهم ساخت.برای اصلاح خدمات دارویی در داروخانه ها و نهایتاً منتفع شدن مردم باید رابطه ی بین حجم سرمایه گذاری و درآمد داروسازان قطع شود و ارائه خدمات دارویی را به سمت انجام مشاوره و دریافت حق مشاوره (proffesional fee) پیش برد. به همین خاطر است که در انتظاریم وزارت کار ، رفاه و تامین اجتماعی در راستای بهبود ساختار سلامت جامعه ، رشد صنعت داروسازی ، اصلاح نحوه ی دسترسی مردم به دارو .و ارتقاء روش تجویز دارو  هم راستا با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از واقعی شدن بهای دارو حمایت کند. وبا رفتاری منبعث از قانون ، در شکل گیری یک نظام  کارآمد بیمه ای سهم عمده ای در بهبود وضعیت دارویی کشور و رضایت­مندی مردم و صاحبان حرف پزشکی و داروسازی  داشته باشد. سازمان های بیمه گر با پذیرش این واقعیت و با تکیه به ماموریت اصلی خود می توانند در بازنگری سیاست ملی دارویی کشور نقش مهمی ایفا کنند.

به عنوان یک رفتار متمدنانه و هم سو با دولت تدبیر و امید در جهت بهره مندی مردم و خواست منطقی داروسازان محترم ، به سوی استاندارد سازی و اصلاح قرارداد با داروخانه ها بپردازد. وقوف به نقش داروخانه ها به عنوان نهاد درمانی - اقتصادی برای پیاده سازی بهتر اهداف قانونی این وزارت منجر به تقویت آن و اصلاح فرآیند ها خواهد شد.

مقتضی است سازمان های بیمه گر به کمک سازمان نظام پزشکی و انجمن های داروسازان در یک روند منطقی به سمت پذیرش تعرفه ی خدمات حرفه ای داروسازی  داروخانه ها پیش روند. تعرفه ی داروسازی ،هویت علمی فرزندان این دیار است که دولت برای خدمت به مردم آنها را به تحصیل در این رشته فرا خوانده است و شناسایی به حقِّ آن، لازمه ی رفتار درست و آکادمیک و نتیجه گیری از این فراخوان از سوی سازمان های بیمه گر و نیز مراقبت از حقوق اساسی مردم است.

از طرفی امیدوارم با لزوم تعریف صحیح از ارزش های مراقبت از سلامتی به سمت پوشش بیمه ای حداکثری داروها حرکت کنیم. بیمه به عنوان یک صنعت و فن و نه یک بازار ، ارتباط با بخش دارو و سلامت را ارتباطی انسانی بداند، رابطه ی مبتنی بر سود و زیان را در مرتبه ی ثانویه قرار دهد و همزیستی هوشمندانه و متمدنانه  را دستور کار کند و این ها کف انتظارات است. ان شاءالله. آن روز دور نیست.

چشم انداز رویکرد وزارت رفاه و سازمان های بیمه گر روشن است و این از برانداز عملکرد آنان بدست آمده است.برکت روز ملی داروسازی که پیشانی تمام تحولات بهداشت و درمان است را به مدیران با تدبیر وزارت رفاه، سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه خدمات درمانی تقدیم می کنم.

 

 

دكترمحمود فاضل

نایب رئیس شورایعالی نظام پزشکی

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.