پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403

عضو مامای شورایعالی سازمان نظام پزشکی: ضرورت اعمال قانون سختي كار براي گروه مامايي/ هيچ رديف جديدي براي استخدام ماماها در سال های اخیر وجود ندارد

عضو مامای شورایعالی سازمان نظام پزشکی: ضرورت اعمال قانون سختي كار براي گروه مامايي/ هيچ رديف جديدي براي استخدام ماماها در سال های اخیر وجود ندارد
عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی ضمن تبريك به مناسبت روز جهاني ماما گفت:اميد است با نگاه ويژه مسئولين كشور، مشكلات عديده این قشر خدوم مرتفع و فرداهاي بهتري براي زنان اين مرز وبوم رقم زده شود.

سکینه کفایی در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه برهيچكس پوشيده نيست در نظام سلامت ماما نقشی مهم و اساسی رادر مراقبت اززنان و تداوم نسل بشر و همچنین تامين سلامت مادر ونوزاد را در اجتماع برعهده دارد، اظهارداشت: باتوجه به سياست افزايش جمعيت و فرزندآوري، ماما نقش مهمی را در روند رو به رشد زايمان طبيعي و افزايش جمعيت نیز ایفا می کند.  

وی با گلایه از عدم تغییر در نگاه مسئولان نسبت به این قشر زحمتکش، افزود: آیا ارتقای جایگاه ومنزلت اجتماعی ماما در برنامه تحول نظام سلامت جدی گرفته شده است ؟

مسئول بخش زایشگاه 17 شهریور برازجان با اشاره به در نظر گرفتن تعرفه تشویقی برای ماماي شاغل وغيرشاغل داراي دفاتركار در برنامه تحول نظام سلامت، خاطرنشان کرد: در آغاز برنامه باوجود ناچیز بودن تعرفه ها در قبال زحمت هاي ماما دركنار مادران در قبل، حين و پس از زايمان،  در ميانه راه به فراموشي سپرده و عملا متوقف گرديد که باعث بی اعتمادی وبی انگیزگی ارائه دهندگان خدمت گردید.

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی از استان ها براي ماماهاي اداره كننده كلاس هاي آمادگي براي زايمان طبيعي که مشوق های اصلی در زمینه ترویج زایمان طبیعی بودند، باوجود این كه كار مازادي راعلاوه بركار خود در بیمارستان های دولتی انجام مي دادند، هيچ تعرفه اي پرداخت نشد و ماماهاي دولا باتوجه به عدم وجود مراكز مشاوره اي دربرخی استان ها، به فراموشي سپرده شدند وانگيزه خود را از دست دادند.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی برازجان با تاکید بر اینکه به ازاي هر 1000 زايمان 30ماما باید بكار گرفته شود تا ترويج زايمان طبيعي ورسيدگي به مادران بهتر انجام شود، تصریح کرد: اما متاسفانه هیچ تناسبی میان پذیرش و جذب ماماها دردانشگاهها انجام نشده و با توجه به اینکه هرساله دانشجويان مامايي زيادي جذب دانشگاهها شده وفارغ التحصيل مي شوند، مشكل بيكاري ماماها به معضلي بزرگ تبديل وهيچ رديف جديدي براي استخدام در سال هاي اخير برای آن ها در نظر گرفته نشده است که باید بصورت جدی به آن پرداخته شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه شرح وظايف مامايي دربسياري موارد ناديده گرفته شده وخدمات مامايي درسطح وزارتخانه هم تعرفه گذاري نشده است، افزود: همچنین در كتاب ارزش گذاري نسبي خدمات نیز باتوجه به برنامه تحول نظام سلامت، بسياري از خدمات مامايي نادیده گرفته شده كه نياز به پي گيري وبازنگري مجدد دارد.

کفایي یكي از مهمترين مشكلات اين صنف را عدم قرارداد سازمان هاي بيمه گر با ماماها دانست و گفت: باتوجه به پيگيري هاي مداوم متاسفانه بیمه ها به علل واهي ازجمله عنوان نمودن بارمالي از پذيرش اين امر سرباز زده اند که باپيگيري هاي شورايعالي نظام پزشکی ورياست کل، اميدواريم اين مشكل مرتفع شود تا ماماي بخش خصوصي بخاطرنوشتن يك سونوي بارداري که جز شرح وظایف ایشان نیز محسوب می شود، مجبوربه بردن نسخ خود نزد پزشك عمومي نشود چرا که این امر خود باعث نارضايتي وسرگرداني بيماران می شود.

وی در خصوص اعمال قانون سختي كار براي گروه مامايي است، اظهار داشت: درخواست عمده ماماها از وزارت بهداشت، در نظر گرفتن سختی کار است چرا که با توجه به سختي كار رشته مامایی که برهمگان واضح ومشخص است، شایسته است همانند ساير زيرگروه هاي پزشكي كه مشمول اين قانون شده اند، سختی کاربه ايشان نيز تعلق گيرد تابه این ترتیب باعث جذب ماماهای بیکار و بازنشستگی ماماهای از کار افتاده گردد.

عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی اذعان داشت: با وجود اینکه ماما اولين خط درمان و تامین سلامت است اما هنوز مراقبت هاي پريناتال توسط پزشكان متخصص انجام مي شود كه بهتر است با وضع قوانین جدید، مراقبت هاي مامايي وزايمان طبيعي كه جزء شرح وظايف مامایی محسوب می شود، توسط ماما انجام و در صورت نياز به پزشكان متخصص ارجاع شوند.

وی اضافه کرد: همچنین در مراكز بهداشتي، مراقبت از مادران توسط ماما و نه كارشناسان بهداشت خانواده انجام تا سلامت مادر ونوزاد به خوبي تامين شود وهركس در جايگاه خودش به ايفاي نقش بپردازد.

کفایی در پاین گفت: اميدوارم طبق فرمايشات رهبر بزرگ انقلاب، مشكلات قشر ماما بخوبي پيگيری و مرتفع شود تا بتوانند نقش حیاتی خود را در تامین سلامت مادر و نوزاد بخوبی ایفا کنند.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.