جمعه، 10 فروردین 1403

بیمه خدمات دندانپزشکی مانند سایر بخش های سلامت امکان پذیر نیست

بیمه خدمات دندانپزشکی مانند سایر بخش های سلامت امکان پذیر نیست
عضو هیات مدیره بیمه سلامت ایران با اشاره به این که پوشش بیمه ای خدمات زمانی انجام می شود که ریسک خطر قطعی نیست ؛ گفت : پوشش خدمات دندانپزشکی مانند سایر حوزه های سلامت در هیچ جای دنیا انجام نشده و مختص کشور ما نیست.

حسین اکبری عضو هیات مدیره بیمه سلامت ایران در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی در خصوص پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی اظهار داشت : پوشش هدفمند خدمات دندانپزشکی برای گروههای خاص بصورت علمی و تجربی پذیرفته شده است اما گسترش آن برای تمامی آحاد جامعه امکان پذیر نبوده و کار درستی نیست.

وی با اشاره به این که اصالت بیمه در این است تا درجایی ورود کند که ریسک خطر وجود دارد ؛ افزود : اگر وجود خطر در یک حوزه اعم از سلامت ، ساختمان و تصادفات قطعی باشد ورود بیمه معنا ندارد و در حوزه دندانپزشکی نیز به دلیل قطعیت پوسیدگی دندان بیمه ورود پیدا نمی کند.

وی با بیان این که به دلیل عدم مراقبت و نوع تغذیه همواره پوسیدگی دندان درافراد وجود داشته و تکرار می شود ؛ ادامه داد : مراجعه یکباره به حوزه دندانپزشکی افراد را بی نیاز نکرده و همواره مراجعات بعدی را در پی دارد و به همین دلیل افراد تا حد ممکن مراجعه به دندانپزشک را به تعویق انداخته و زمانی به فکر رسیدگی به وضعیت دهان و دندان خود می افتند که هزینه های زیادی را باید پرداخت کنند.

مشاور بیمه و سلامت وزیر رفاه با اشاره به این که در سایر کشورها نیز خدمات دندانپزشکی به صورت فله ای تحث پوشش بیمه قرار نمی گیرد تصریح کرد : افراد در سنین مختلف با پرداخت حق بیمه های متفاوت تحت پوشش بیمه در بخش خصوصی قرار می گیرند .

اکبری با تاکید بر این که بخش دولتی و حاکمیت باهدف و شاخص معینی دربحث پیشگیری و درمان ورود می کند ؛ بیان داشت : ورود بخش دولتی در حوزه دندانپزشکی برای مهار پوسیدگی است نه درمان های آن و گروه هدف را کودکان زیر 14 سال و مادران باردار که پرخطر هستند ، تشکیل می دهد

این متخصص درمان های ریشه با تاکید بر این که بخش دولتی ورود تصدی گرانه به حوزه درمان در بخش دندانپزشکی ندارد ، اظهار داشت : سیستم بیمه ای در کشور ما بر اساس درصدی از دستمزد افراد است و از مالیات حق سلامت را دریافت نمی کنیم و در بیمه های پایه نیز با حق سرانه ای که از بیمار گرفته می شود یا دولت آن را می پردازد، نمی توان خدمات دندانپزشکی را بیمه کرد .

عضو هیات مدیره بیمه سلامت ایران با بیان این مطلب که پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی از نظر مبانی علمی درست نیست ، اذعان داشت : اگر قرار بر این باشد که خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه قرار گیرد باید سرانه بیمه دندانپزشکی از دستمزد افراد جدا شده و منابع آن بطور جداگانه تامین شود تا سقف هزینه کردها برای انواع خدمات مشخص باشد و بدانیم برای کدام خدمت تا چه اندازه می توان هزینه کرد.

 

وی با اشاره به این که بیمه سلامت برای افراد زیر 14 سال یکسری خدمات مشخص را ارائه می دهد ، گفت : در بحث پیشگیری و مهار پوسیدگی و تغذیه که بر عهده وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت است اگر کم کاری صورت گیرد و فرد با مشکلی مواجه شود بیمه یکسری خدمات را به این گروههای هدف برای درمان ارائه می دهد و اخیرا نیز یونیت های سیار در شبکه سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت برای ارائه خدمات پیشگیری در مناطق محروم و روستاها ایجاد شده است .

اکبری در پایان خاطرنشان کرد : بیمه باید بطور هدفمند و برای افراد خاص مانند کودکان زیر 14 سال و مادران باردار که نسل آینده را تشکیل می دهند ورود کند تا به مهار هر آنچه که عامل پوسیدگی است ، بپردازد.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.