جمعه، 10 فروردین 1403

نایب رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی : تکیه گاه اصلی نظام پزشکی در بحران ها مجمع عمومی است

اسپید با اشاره به اینکه یکی از ارکان اصلی سازمان نظام پزشکی را مجمع عمومی تشکیل می دهد، گفت :سیاستگذاری های کلان نظام پزشکی باید به تصویب مجمع برسد و خط مشی تصمیمات در مواقع بحرانی توسط مجمع عمومی به عنوان رکن اصلی این سازمان ارائه می شود.

دکتر علیرضا اسپید نایب رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار این سازمان با بیان اینکه تصویب سیاستهای کلان سازمان نظام پزشکی از جمله وظایف مجموع عمومی است ، اذعان داشت : درجلسه مجمع عمومی سالانه رئیس کل ، رئیس شورایعالی و بازرسین گزارش عملکرد خود را برای اعضاء مجمع ارائه و بازرسان مجمع نیز به نمایندگی از مجمع عمومی بر کلیه امور مالی سازمان و نحوه هزینه بودجه نظارت دارند که در صورت مشاهده تخلف و یا تقصیر به شورایعالی و مجمع عمومی گزارش می د هند .

وی با اشاره به اینکه اعضای مجمع عمومی نمایندگان هیات مدیره سازمان های نظام پزشکی سراسر کشور هستند ، افزود : هر نوع سیاستگذاری و تصمیم گیری مجمع در مواقع بحران نشان از اراده سازمان های نظام پزشکی سراسر کشور دارد که هر کدام از این سازمانها خود نماینده آحاد جامعه پزشکی هستند ؛ به این معنی که مجمع عمومی تبلوری از آراء جامعه پزشکی است.

وی در خصوص فعالیت هیات رئیسه مجمع دراین دوره  بیان داشت : در ابتدای این دوره با توجه به عدم امضاء حکم ریاست محترم سازمان نظام پزشکی توسط رئیس جمهور وقت ، اولین رکنی که در سازمان نظام پزشکی رسمیت یافت مجمع عمومی بود .

وی با اشاره به اینکه عملا مجمع عمومی و هیات رئیسه آن سخنگوی سازمان نظام پزشکی در دوره ای بودند که هنوز ارکان آن مستقر نشده بود ؛ تصریح کرد : در این مقطع تلاش فراوانی توسط ریاست محترم مجمع برای صدور اعتبار نامه ها ، پیگیری و نامه نگاری های متعدد صورت گرفت و هیات رئیسه نیز در حد توان خود با اعلام موضع و تشکیل جلسات متعدد ، صدور بیانیه و جلوگیری از دست اندازی و دخالت سایر ارگان ها به نوعی نمایندگی سایر ارکان سازمان را برعهده داشت که فعالیت هیات رئیسه مجمع در این دوره به نظر اینجانب قابل قبول بوده است .

اسپید با بیان اینکه هیات رئیسه در حوزه ملی نیز فعالانه با مسائل و مشکلات حوزه سلامت برخورد داشته است افزود : در این دوره هیات رئیسه زمینه ساز جلسات متعدد نمایندگان مجمع با وزیر بهداشت در حوزه های پزشک خانواده ،مشکلات طرح تحول نظام سلامت  و پزشکان عمومی و همچنین جلساتی با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بوده است .

نایب رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ادامه داد : اعضاء هیات رئیسه با تکیه بر پتانسیل کارشناسی قوی اعضا مجمع عمومی در این جلسات شرکت و پیگیر مصوبات بوده اند  و درخصوص  بسیاری از مشکلات نظام سلامت نیز در جلسات ، بیانیه ها و موضع گیری ها طرح موضوع نموده و بطور جد مسائل را پیگیری کرده اند.

وی در خصوص روابط فی ما بین مجمع عمومی ، رئیس کل و شورایعالی اذعان داشت : همواره سعی بر این بوده تا علاوه بر هماهنگی بین اعضا هیات رئیسه ؛ ارتباط قوی با نمایندگان مجمع از یکسو و ریاست کل و رئیس شورایعالی از سوی دیگر وجود داشته باشد که حتی پیشنهاد جلسات مجمع لوکال استانی و ارتباط مستمر مطرح بود که متاسفانه این امر تاکنون میسر نشده است.

اسپید با اشاره به همدلی و همسویی بین مجمع ، ریاست کل ، شورای عالی و بازرسان خاطرنشان کرد : زمانی که دولت تدبیر و امید به روی کار آمد وظیفه خود دانستیم تا کمک دولت باشیم و در رفع معضلات اساسی و لاینحل حوزه سلامت گامی برداریم که  با توجه به آغاز طرح تحول از سوی وزارت بهداشت ، سازمان نظام پزشکی نیز همکاری خود را جهت پیشبرد این طرح اعلام و فعالانه در جهت پیشبرد آن شرکت نمود اما نباید نقش و جایگاه بخش خصوصی را در نظام سلامت فراموش کرد.

نایب رئیس مجمع عمومی به وظیفه خاص سازمان نظام پزشکی در قبال مردم ؛ جامعه پزشکی و بخش خصوصی اشاره کرد و گفت :  علاوه بر در نظر گرفتن حقوق بیماران باید به خواسته های بحق و منطقی پزشکان  در بخش خصوصی نیز توجه شود .

 

وی با بیان اینکه شاکله وزارت بهداشت و درمان را جامعه پزشکی تشکیل می دهد ، اظهار داشت : باید نگرشی همه جانبه از سوی وزارت بهداشت ، وزارت رفاه ، سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی نسبت به نظام سلامت وجود داشته باشد و رضایتمندی بیمار و پزشک در آن لحاظ شود .

وی به موفقیت طرح تحول در نظام سلامت اشاره کرد و ابراز داشت : دولت کار بزرگی را در این عرصه شروع کرده اما در بحث فرهنگی و توجیه و همراهی جامعه پزشکی و بدنه نظام سلامت ، تلاشها کافی نبوده است .

 

نایب رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در پایان با بیان اینکه وزارت بهداشت و جامعه پزشکی بصورت شایسته با یکدیگر همگام و هماهنگ نشده اند ؛ خاطرنشان ساخت : امیدواریم با اصلاح زیرساختها و افزایش اعتماد پزشکان در هر دو بخش دولتی و خصوصی نظام سلامت روال هدفمند و رو به جلویی را طی کند تا به سرانجام مطلوبی برسد و باید در نظر داشت طرح تحول نظام سلامت فرصت استثنایی و گذرا جهت حل مشکلات است که اگر فعال نبوده و شرایط را درک و منطقی عمل نکنیم بعدها افسوس و حسرت فرصت های از دست رفته را خواهیم خورد.

انتهای پیام / ر

 

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.